عنوان کامل پایان نامه :
تصویر فرشتگان مقرّب در دیوان مولانا و عطار و متون مقدّس
قسمتی از متن پایان نامه :
شفاعت ملائكه
ملائكه سلام الله عليهم اجمعين هم در دنيا براي بندگان استعفار ميكنند و هم در آخر شفاعت، بسيار جاي اميد است كه خداوند چنين لطفي به بندگان فرموده است.
«اَلَّذينَ يَحِملوُنَ العَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَتِبحُونَ يِحَمْدِ رَبِهِمْ وَ يُوْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِروُنَ للَّذينَ آمَنُوا رَبَّنا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْ ءٍ رَحْمَهً وَ عِلْماً فَاغْفِرْللَّذينَ تابُوا وَاتَبَعُوا سَبيلَكَ وَ قِهمْ عَذابَ الْجَحيم. رَبَْنا وَ اَدْخِلْهَمْ جَنّاتِ عَدْن الَّتي وَ عَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائهِمْ وَ اَزْواجِهِمْ و ذُرِ يّاتِهِم انَّكَ اَنْتَ الْعَزيزُ الْحكيمُ. وَقهِمُ الَّسِئّاتِ… » (غافر: 7-9).در اين آيات چنانكه ميبينيم ملائكه باهل توبه استغفار ميكنند و از خدا ميخواهند كه آنها را از عذاب آتش باز دارد و به بهشتها داخل كند و پدران و فرزندان و زنانشان را كه در بندگي از آنها كمتر اند با آنها وارد بهشت گرداند و از بديها حفظشان كند.
آيه زير شايد در پذيرش قسمتي از آن دعا است«وَالَّذينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِيَّتُهُمْ بِايمانِِِِِِِِِ اَلْحَقْنابِهِمْ ذُرِيَّتَهُمْ وَما اَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءِِِِِِِ » (طور: 21). توضيح هر دو آيه در«ذرء» گذشته است. آية دوم از آية اوّل اعمّ است.
«تَكادُ السَّمواتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْ فَوْقِهِنَّ وَ الْمَلاِئكة يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِهِمْ وَيَسْتَغْ
فِروُ»َلِمَنْ فِي الْاَرْضَِِِِ اَلا اِنَّ اللهَ هُوَ اَلغَفُورُ الرَّحيمُ» (شوري: 5). در اين آيه «لِمَنْ فِي الْاَرْضِ»شامل عموم است اعمّ از توبه كارو غيره. در مجمع از امام صادق عليه السلام مطلق مؤمنين نقل شده است. لفظ«يَسْتَغْفِرُونَ»در هر دو آيه مفيد دوام است و وروشن ميكند كه ملائكه پيوسته در اين استغفاراند.
«وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ عِبادُ مُكْرَموُنَ. لايَسْبِقوُنَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِامْرِه يَعْمَلوُنَ. يَعْلَمُ ما بَيْنَ اَيْديهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا يَشْفَعوُنَ اِلا لِمَنِ ارْتَضي وَ هُمْ مِنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ» (انبياء: 26-27). در اين آيات مقام شفاعت براي ملائكه حتمي است و فقط بكسي شفاعت ميكنند كه مور روايات هست كه مراد، رضايت از عقيده و طريقه است نه اعمال. رجوع شود به «شفع».
«وَ كَمْ مِنْ مَلكٍ فِي السَّمواتِ لا تُغْني شَفاعَتُهُمْ شَيْئاً اِلا مِنْ بَعْدِ اَنْ بَأذَنَ اللهُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَرْضي»( نجم : 26).
اين آيه مانند آيه سابق شفاعت ملائكه را در حق بندگان خدا را روشن ميكند و اذن و رضايت خدا را در آن شرط ميداند. ( قرشي، 1381 : ج 5 ، 1381)
3-6- ممثل و ديده شدن ملائكه
در جريان حضرت ابراهيم (ع) در قرآن مجيد هست كه ملائكه چون مأمور به عذاب قوم لوط شدند، ابتدا پيش ابراهيم (ع) آمده و باو مژده ولادت اسحق (ع) را دادند آنها در صورت بشر بودند، ابراهيم آنها را نشناخت و براي آنها گوسالة بريان آورد و چون ديد نميخورند ترسيد، آنها گفتند: نترس ما مَلَكيمِ و براي قوم لوط فرستاده شديدهام «فَلَمَّارَآي اَيْدِِيَهُمْ لا تَصِلُ اِليْهِ نَكِرَهُمْ وَ اَوْجَسَ مِنْهُمْ خيفَةً قالُوا لاتَخَفْ اِنّا اُرْسِلْنا اِلي قَوْمٍ لوُط» زن ابراهيم (ع) نيز آنها را ديد و از مژده ولادت تعجب كرد، گفتند: «اَتَعْجَبينَ مِنْ اَمْرِاللهِ» آنوقت ملائكه پيش لواط (ع) آمدند آن حضرت نيز آنها را نشاخت و از ورود آنها كه به صورت جوان بودند.
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
- شناخت گوشهای از ناشناختهها برای دوستداران عرصه علم و ادب فارسی
- پاسخ دادن به سؤالاتی که همواره دغدغهی خاطر این جانب بوده است.
- آشنا کردن ادب دوستان با جنبههای خلاق ذهن دو شاعر بزرگ و سبک ساز
- سوق دادن دوستداران علم و ادب برای توجه کردن به جنبههای کمتر شناخته شده تفکرات دو شاعر