دانلود پایان نامه ارشد-بررسی موسیقی اشعار فروغ فرخ زاد

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :
بررسی موسیقی اشعار فروغ فرخ زاد

قسمتی از متن پایان نامه :

صبور                                                         مفا
سنگین                                                        فع‌لن
(یا: مفعو)
سرگردان                                                     مفعولن
فرمان ایست داد                                             مستفعلن(مفا)
(ویا: مفعولُ فاعلن)
چگونه می‌شود به مرد گفت که او زنده نیست،او           مفاعلن (مفاعلن مفاغلن مستفعلن فعولن
هیچ وقت زنده نبوده‌است.                                  مفاعلن فعلاتن)
 
توضیحات:
وزن مجتث در زبان فارسی معمولاً به‌صورت چهار رکنی »مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (یا فعلاتن) می‌آید و جایز است که به جای فعلاتن،مفعولن و به جای فعلن ، فع‌لن بیاوریم.
در شعر نو جایز است که طول مصراع از چهار رکن درگذرد. دراین‌صورت سه راه‌است:

  • اگر وزن متفق‌‌الارکان باشد آن را تکرار می‌کنیم: xxxxxx
  • اما اگر وزن متناوب‌‌الارکان باشد، یا به ترتیب عمل می‌کنیم و می‌گوئیم: yx.yx.yx.yx.
  • یا جایز است که ارکان را چند بار تکرار کنیم و سپس به سراغ رکن دیگر برویم، چنان که فروغ کرده‌است:

در ابتدای درک هستی‌‌آلودۀ زمین                                      مفاعلن(مفاعلن) فعلاتن مفاعلن
نکته:موارد تکراری داخل پرانتز قرار گرفته­اند.
اما آنچه با عروض رسمی ‌‌منافات دارد این‌است که فروغ معادل مفاعلن: مستفعلن ومفاعلُ و مفاعیلن وفعول ، و معادل فعلاتن: مفعولن(که در عروض سنتّی هم هست) و فاعلاتن آورده ‌است و مثلاًدر تکرار مفاعلن گفته‌است: مفاعلن (مفاعلُ مستفعلن مفاعلُ مس). اینگونه تنوع ارکان، در شعر فارسی نیست اما در شعر عربی ‌هست. مثلاً در شعر عربی‌هم می‌توان مستفعلن و مفاعلن و مفاعلُ (وشاید) مفعولن را مساوی هم آورد و همچنین جایز است که فعلاتن و فاعلاتن و مفعولن را مساوی هم بیاورند.‌‌البته باید توجه داشت که در عروض عربی ‌هم تساوی و امکان تقابل افاعیل در هر وزنی فرق می‌کند. با این توضیح می‌توان گفت تنوع تقابل زحافات، در شعر فروغ از عربی‌هم گسترده‌تراست و شاعر، دو وزن را در هم ادغام کرده‌است چنانکه در همین منظومه برخی از مصراع‌ها مطابق بحر مضارع تقطیع می‌شود.
دیگر از مسائلی که امکانات استفاده از وزن را در شعر نو خیلی گسترده می‌کند، نوشتن شعر است. گاهی می‌توان دو سطر را در یک سطر انگاشت یا سطری را در دو سطر نوشت. مثلاً مصراع «به غنچه‌هائی با ساق‌های لاغر کم‌خون» که ما آن را به «مفاعلن مفعولن مفاعلن فعلاتن» تقطیع کردیم، اگر به‌صورت زیر نوشته شود:
به غنچه‌هائی                                                           مفاعلن فع
با ساق‌های لاغر کم خون                                            مفعولُ فاعلاتُ فعولن
دو وزن مجتث و مضارع می‌شود:
یا مصراع‌های:
صبور
سنگین
سرگردان
سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  • آیا اشعار فروغ از ساختی استوار و منطقی برخوردار است؟
  • آیا می­توان تلاش فروغ در آفرینش موسیقی جدید در کلام و نوآوری در پهنة موسیقی زبان را ناشی از عدم توان وی در برخورد با وزن عروض تلقی کرد؟
  • آيا وزن شعر چیزی جز حرکت کلی و آهنگین کلمات است؟
  • آْیا شاعر می­تواند در صورت داشتن ذهن موسیقایی با استفاده از امکانات موجود در زبان به خلق اوزان جدید بپردازد؟
  • آيا می­توان علاوه بر آخر مصراع، در اول و وسط مصراع­ها نیز توسع اعمال گردد؟
  • اشعار فروغ فرخ­زاد در چه وزن و بحرهایی سروده شده است؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی موسیقی اشعار فروغ فرخ زاد با نگاهی بر ابداعات و ابتکارات او

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی موسیقی اشعار فروغ فرخ زاد با نگاهی بر ابداعات و ابتکارات او

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی موسیقی اشعار فروغ فرخ زاد

بستن منو