پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی

دانشگاه آزاد اسلامي

واحد مرودشت

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی-گروه روانشناسی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد روانشناسی (M.A)

گرایش صنعتي و سازمانی

عنوان:

ارتباط بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد

استاد راهنما :

دکتر سیروس سروقد

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

فهرست مطالب:

چکیده………………………………………………………………………………………………………………… 1

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………….. 3

اظهار مسأله ………………………………………………………………………………………………………….. 5

اهمیت و ضرورت پژوهش …………………………………………………………………………………….. 7

اهداف پژوهش ……………………………………………………………………………………………………… 8

فرضیه های پژوهش ……………………………………………………………………………………………… 9

تعاریف واژه ها و اصطلاحات …………………………………………………………………………………. 9

تعاریف نظری………………………………………………………………………………………………………….. 9

تعاریف عملیاتی……………………………………………………………………………………………………… 10

فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش

مبانی نظري………………………………………………………………………………………………………… 13

مبانی نظری رضایت شغلی……………………………………………………………………………………… 13

مفهوم رضايت شغلي…………………………………………………………………………………………….. 14

پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی…………………………………………………………….. 16

بعضی از شاخص های روحیه………………………………………………………………………………….. 17

رضایت شغلی و عملکرد………………………………………………………………………………………… 18

رضايت شغلي و انگيزش………………………………………………………………………………………… 19

نظریه های رضایت شغلی………………………………………………………………………………………. 20

مبانی نظری هوش هیجانی………………………………………………………………………………………. 26

تعریف هوش………………………………………………………………………………………………………. 26

تعریف هیجان……………………………………………………………………………………………………… 27

تعاریف و الگو های هوش هیجانی……………………………………………………………………………. 28

تاریخچۀ هوش هیجانی………………………………………………………………………………………….. 29

کاربرد های هوش هیجانی بر اساس نظریه مایر و سالوی……………………………………………….. 30

هوش هیجانی و سلامت……………………………………………………………………………………….. 30

هوش هیجانی در محیط های کاری………………………………………………………………………….. 31

پیامد های کار هیجانی برای مشتریان و سازمانها………………………………………………………….. 33

مبانی نظری سبک­ هویت……………………………………………………………………………………….. 33

هويت…………………………………………………………………………………………………………………… 34

هويت و بحران هويت …………………………………………………………………………………………….. 35

پايه هاي نظريه هويت……………………………………………………………………………………………. 36

انواع سبك­هاي پردازش هويت…………………………………………………………………………………. 39

پیشینه پژوهش ……………………………………………………………………………………………………. 41

الف) تحقیقات خارج از کشور…………………………………………………………………………………. 41

ب) تحقیقات انجام شده در داخل کشور…………………………………………………………………….. 44

فصل سوم: روش پژوهش

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………. 50

طرح پژوهش ……………………………………………………………………………………………………… 50

جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………. 50

حجم نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………. 50

روش گردآوري داده ها………………………………………………………………………………………….. 51

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………………………… 54

ملاحظات اخلاقی…………………………………………………………………………………………………. 54

فصل چهارم: تجزيه و تحليل یافته ها

الف) اطلاعات توصيفي………………………………………………………………………………………….. 56

ب) آمار استنباطی…………………………………………………………………………………………………. 59

فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري

اختصار پژوهش ………………………………………………………………………………………………….. 65

بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………. 66

فهرست مطالب

محدودیت های پژوهش ………………………………………………………………………………………….. 72

پیشنهادات کاربردی ……………………………………………………………………………………………… 72

پیشنهادات پژوهشی ……………………………………………………………………………………………… 72

فهرست منابع………………………………………………………………………………………………………. 74

منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………… 74

منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………. 77

فهرست جداول

جدول 4-1: میانگین و انحراف معیار سبک های هویت به تفکیک جنسیت کارکنان………………… 56

جدول 4-2 : میانگین و انحراف معیار هوش هیجانی ومولفه های آن به تفکیک

جنسیت کارکنان………………………………………………………………………………………………….. 57

. جدول 4-3 : میانگین و انحراف معیار رضایتمندی شغلی ومولفه های آن به تفکیک جنسیت کارکنان  58

جدول 4-4: ضریب همبستگی بین سبک های هویت ، هوش هیجانی با رضایت شغلی……………. 59

جدول 4-5: ضریب همبستگی سبک های هویت با رضایت شغلی…………………………………….. 60

جدول 4-6: ضریب همبستگی ابعاد هوش هیجانی بارضایت شغلی……………………………………. 61

جدول 4-7: نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه سبک های هویت روی رضایت شغلی ……………… 62

جدول 4-8: نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه ابعاد هوش هیجانی روی رضایت شغلی ……………. 63

چکیده

این پژوهش با هدف مطالعه ارتباط بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در کارکنان شبکه بهداشت شهر پاسارگاد به مرحله اجرا درآمده می باشد. به مقصود دسترسی به هدف فوق از ببن کارکنان 132 نفر به صورت تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامه های پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه بهره گیری گردید که عبارت بودند از پرسشنامه سبک هویت بروزنسکی (1989)، پرسشنامه هوش هیجانی بار آن (1997) و پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت، کندال و هیولین (1969). داده های حاصل از پرسشنامه ها با بهره گیری از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. نتیجه حاصله نشان داد که بین سبک های هویت، هوش هیجانی با رضایت شغلی ارتباط معناداری هست، بین سبک های هویت با رضایت شغلی ارتباط معنی داری هست، بین ابعاد هوش هیجانی بارضایت شغلی ارتباط معناداری هست، سبک های هویت قادرند رضایت شغلی را پیش بینی نمایند، ابعاد هوش هیجانی قادرند رضایت شغلی را پیش­بینی نمایند.

مقدمه

نیروی انسانی یا عامل انسانی بی تردید شریف­ترین، مهم­ترین و ارزشمندترین عامل بین عوامل و منابع مختلف تولید می باشد. عامل انسانی در سازمان، تمامی افراد و کارکنان شاغل در سازمان اعم از مدیران، متخصصین، کارشناسان، کارمندان و کارگران را در رده­های مختلف شغلی در بر می­گیرد.

تأثیر نیروی انسانی در پیشبرد امور جامعه دارای اهمیتی والاست و موثرترین رکن تحولات اقتصادی اجتماعی و فرهنگی به شمار می رود. پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی نیز، تجهیز نیروی انسانی متعهد، متخصص، ماهر و افزایش مهارت­های مداوم او را اجتناب ناپذیر می کند. کوشش­هاي بشر همواره بر آن بوده تا حداکثر نتيجه را با کمترين امکانات و عوامل موجود به دست آورد. اين کوشش­ها را مي­توان دست­يابي به بهره­وري بالاتر ناميد (پاول و مایر[1]، 2009).

هوش هیجانی می تواند یکی دیگر از عوامل موثر در شادکامی و نشاط افراد باشد. بشر در طول زندگی نیازمند محیطی صمیمی و دوستانه می باشد که حامی او باشند و برای اینکه سلامت و سازگاری خود را از لحاظ فیزیکی و روانشناختی حفظ کند، نیاز به روشهای مقابله دارد که بعضی به صورت رسمی توسط موسسات مشاوره و مراکز بهداشت روانی و بعضی بوسیله دوستان، همسایگان، خویشاوندان، گروه همسالان و غیره تأمین می گردد و هرچه میزان کمک و طرفداری دریافتی فرد بیشتر باشد توانایی وی در مقابله و سازش با معضلات بیشتر می گردد و در نتیجه امکان رشد و خودشکوفایی برای فرد را فراهم می کند. پژوهشگران عقیده دارند که هوش هیجانی[2]، افراد را برای مقابله با معضلات آماده می کند و باعث تقویت رفتارهای مثبت و سازگارانه می گردد. همچنین هوش هیجانی به احساس ذهنی تعلق داشتن، پذیرفته شدن و مورد علاقه، عشق و محبت قرار گرفتن اطلاق می گردد و برای هر فرد یک ارتباط امن را به وجودمی آورد که در این ارتباط ویژگی های اساسی، احساس صمیمیت و نزدیکی می باشد(برانول و شوماکر[3]،1981؛ به نقل از قلاتی،1380). علاوه بر هوش هیجانی، عامل دیگری که بر روی نیروی انسانی تاثیر دارد، سبک های هویت می باشد.

هويت، يك تصور و بازنمايي ذهني از خود می باشد و افراد برحسب بهره گیری از فرآيندهاي شناختي و اجتماعي و نظريه­هاي خود ساخته براي حل مسايل شخصي و تصميم گيري­ها، در بهره گیری از سبك­ها با يكديگر تفاوت دارند. اين سبك­ها، راه­هاي پردازش اطلاعات و مقابله با مشكلات ناشي از بحران هويت می باشد (دوریس[4] و همکاران، 2004).

برزونسکی (1990) با مطالعه زیربناهای شناختی و اجتماعی وضعیت سبک­های هویت، سه سبک اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم / اجتنابی را فرض نمود.

سبک هویت اطلاعاتی: مثل اینکهً سازگارانه­ترین سبک می­باشد و سازوکار کنار آمدن برای اداره موقعیت­های روزانه می باشد. افراد با سبک هویت اطلاعاتی، به صورت فعال و آگاهاهانه به جستجوی اطلاعات و ارزیابی آنها می­پردازند و سپس اطلاعات مناسب را مورد بهره گیری قرار می­دهند (برزونسکی، 1990). سبک هنجاری: بر پایه تقلید و پیروی از افراد مهم در زندگی فرد بنا شده می باشد. افراد با سبک هویت هنجاری، نسبت به موضوعات هویتی و تصمیم­گیری­ها به همنوایی با انتظارات و دستورات افراد مهم و گروه­های مرجع می­پردازند. آنها به­گونه خودکار، ارزش­ها و عقاید را بدون ارزیابی آگاهانه می­پذیرند و درونی می­کنند؛ تحمل کمی برای مواجه شدن با موقعیت­های جدید و مهم دارند و نیاز بالایی برای بسته نگه­داشتن ساختار خود نشان می­دهند (برزونسکی، 1992). سبک سردرگم/اجتنابی: نماد برخورد طفره­آمیز در معضلات می باشد. راهبردهای متمرکز بر هیجان که با سطح پایینی از تعهد و اعتماد به نفس و نیز بی­ثباتی خودپنداری همراه می­باشد. افراد با سبک هویت سردرگم-اجتنابی، تعلل و درنگ می­کنند و تا حد ممکن کوشش در اجتناب از پرداختن به موضوعات هویت و تصمیم­گیری دارند (برزونسکی،1990).

يكي از عامل­هايي كه رفتار سازماني هر فرد را به شدت تحت تأثير قرار مي­دهد رضايت شغلي می باشد. رضايت شغلي احساس مثبت و منفي و توجه­هايي كه درمورد­ي شغل خود داريم را منعكس مي­كند كه به تعداد زيادي از عامل­هاي مربوط به كار وابسته می باشد و دامنه­ي آن از جايي كه ما قرار داريم تا جايي كه احساسي از تحقق در وظايف خود به دست مي­آوريم، ادامه دارد (مهداد،1384).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

رضايت شغلي به عامترين مفهوم کلمه عبارت می باشد از: حالت عاطفي شادي بخش يا مثبتي که از ارزيابي شغل يا تجربه­هاي شغلي فرد به او دست مي­دهد (آندرسون و اناکيپريانو[5]، ترجمه جباری و همکاران 1387).

پس در نظر داشتن ارتباط این سه متغیر در سازمان مسیر دست­یابی به اهداف سازمان را تسهیل می­کند و زمینه رقابت سازمان با محیط را فراهم می­کند.
***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

تعداد صفحه : 94

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان