دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

از آنجايي که  دنيا و جهان بزرگ عالم  کبير[1] است و انسان به مثابه­ي جهان کوچک يا همان عالم صغير[2] در اين دنيا است، در درون اون نيز اين دو اصل (نور و ظلمت) وجود دارد و انسان در همه­ي عمر خويش با اين دو نيرو در جدال و نبرد است. به عبارت ديگر، انسان نيز مانند ديگر اجزاي اين جهان، ­ي تجلي حق و تجسم اين پارادوکس کيهاني است. يعني انسان نيز داراي دو جنبه­ي  وجودي حقيقت و تعين است. و از آنجايي که اين تناقض تنها از طريق آگاهي و معرفت انسان شناخته و تحقق مي­يابد، و از آن جهت که همه­ي مراحل وجودي ما قبل انساني در او تحقق يافته، خود نهايت کثرت و مرز نهايي ظلمت است و انسان به عنوان مرکز و اصل اين پارادوکس به شمار مي­رود.

انسان از آن جهت که اولين مرحله­ي قوس صعودي چرخه­ي هستي است، و در عين حال نيز آخرين مرحله­ي قوس نزولي اين چرخه است، کثرت و وحدت را توأمان در خود دارد. او قادر است که کثرت را به وحدت و وحدت را به کثرت دگرگون کند.

از اين رو مقام وجودي انسان را “مَطلَعُ الفَجر” مي­نامند، زيرا انسان نماينده­ي نهايت شب ظلمت و بدايت نور روز وحدت است. انسان برزخ بين نور و ظلمت است. کل درام کيهاني نور و ظلمت در ذهن او بازي مي‌شود (ایزوتسو،1382،75).

آن زمان که از تقابل نور و ظلمت در وجود انسان صحبت مي­شود، منظور از نور، نوري الهي است. نوري که آلودگي­هاي روح انسان را نابود و تاريکي­هاي آن را محو مي‌کند. نوري که از روز ازل  از طرف حق‌تعالي، در وجود انسان به وديعه گذاشته شده است. همان­طور که در” آيه­ي 72 سوره‌ي ص” آمده است: ” فاذا سويته و نفخت فيه من روحي”.

از اين نظر، انسان همان مخلوقي است که مظهر و نماينده­ي تام و جامع اسماء و صفات الهي است. او در اين مرحله، بالاتر و برتر از همه­ي مخلوقات است، حتي مقام او از ملائکه نيز برتر است. روح او که از قداست و طهارت وجودي خاصي برخوردار است، نزديک‌ترين مخلوق به مبدأ متعال است.

و منظور از تاريکي و ظلماني بودن انسان، همان نفس و طبيعت پست انساني است، که منشاء شرارت انسان خاکي است. سرشت و طبيعتي که اگر به آن توجه نشود و مورد تربيت و پرورش قرار نگيرد، مقام انسان را تا حد حيوان و از آن پست‌تر، پايين آورده و چهره­ي اصلي  خود را از آن پنهان داشته و روح انسان را دچار و اسير تاريکي و ظلمت محض مي­کند.

با قرار گرفتن روح در بدن مادي و با محجوب بودن آن با حجاب بدن و با حجاب­هاي ديگر مادي، و با آلوده گشتن آن به تعلق ها و اسارت ها و خصلت­هاي ظلماني و رذايل عقيدتي و خُلقي، و خلاصه اين­که با محجوب شدن آن با حجاب­هاي متنوع و متراکم، صورت اصلي و حقيقي اوليه‌ي روح انساني از ميان مي­رود و به فراموشي سپرده مي­شود و انسان در مرتبه­ي نازله­اي از وجود هستي قرار مي­گيرد، که گويي اين همان حقيقت نيست و سراپا ظلمت و جهل و ناتواني و فقر و احتياج و اسارت و اضطراب و… بوده و فاقد همه چيز است (شجاعی،1389،4).

به گفته­ي قاسم غني در کتاب ” بحث در آثار و افکار و احوال حافظ” ماده و اجسام و ابدان ، پست­ترين پرتو آفتاب حقيقت يعني خداوندند، و چيزي جز بي‌صورتي و زشتي و پليدي و نقص و کثرت نيستند. صورت همان حقيقت اجسام است که مايه­ي وجود آن­ها است و ماده پذيرنده­ي اين صورت است. صورت عبارت است از خير، کمال، جمال و وحدت.

رسالت انسان در اين کشاکش نور و ظلمت، چيرگي بر وجوه ظلماني و جسماني است و رهايي پاره­هاي نور درون از اسارت تاريکي و تيرگي­ها است. انسان اسير در قالب جسماني و مادي، بايد روح خود را که اسير اين تعلقات شده است بشناسد و بيابد و با سير و حرکت به درون خود، از مرتبه­ي جسماني به مرتبه­ي روحاني و نوراني صعود کند. او بايد از حجاب جسم با تزکيه و طهارت نفس، رياضت و دوري و کنار زدن ظلمت هاي دنيايي و صفات پست و پليد انساني، چون دروغ، ظاهرپرستي، شهرت طلبي، ريا، کبر و غرور و خودپسندي، ظلم و ستم، افکار و عقايد باطل، تکاثر و تفاخر و ديگر صفات مذموم آدمي، به روح اصيل خويش بازگردد و روح و منزلگاه راستين فراموش شده­ي خويش را به ياد آرد و با آگاهي و پرهيزگاري، به معرفت و کمال دست يابد و حقيقت حضرت باريتعالي را دريابد و نور محض گردد، و ديگران را با نور خود راهنمايي و ارشاد نمايد.

بنابراين انسان آگاه و جوياي حقيقت ابتدا بايد نفس خود را از رذايل اخلاقي و تعين وجودي پاک­سازي کند و دست خود را از خطاها و تعلقات دنيوي بشويد و به تمامي از تعلقات و توهمات پاک شده و به مشاهده­ي غير از حق نپردازد، تا به مرحله­ي نورانيت و روحانيت نايل شود و به درجه­ي انسان کامل که تنها مقصود آفرينش است، دست يابد.

 

[1] _ Macrocosm

[2] _ Microcosm

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– مسئله­ی مهم ” نور و ظلمت” که در متون هر دو آیین به وفور دیده می‌شود، چه وجوه اشتراکی با هم دارند؟

– آیا مولانا در بیان مسئله­ی ” نور و ظلمت” به این آیین و عقیده توجه داشته است؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان : نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی