دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

قسمتی از متن پایان نامه :

دوره اول: تاثير هنر «استادان و نيز» در يادگيري و آموزش پايه اي نقاشي. محو شدن طراحي خطي، عدم محدوديت رنگ ها و تسلط كيفيت هاي صرفاً تصويري از مشخصات عمده آثار دوران اوليه اوست. (پرده تثليث مقدس از آثار اين دوره است).

مرحله دوم: ريتم و حركت را با جنبه هايي از« هنر بيزانسي»[1] درهم مي آميزد. پرده شهادت «مائوريس مقدس» كه به سفارش فليپ دوم كشيده شد ولي مورد قبول قرار نگرفت به اين دوره تعلق دارد.

در مرحله سوم: به تجسم زيبايي باطني همت گماشت و بيان معنوي كاملي به دست آورد. گويايي و سادگي شكل و رنگ در كارهايش بارزتر شد. شدت بيان ناشي از كژ نمايي و كشيدگي پيكرها و نيز بهره گيري از نور و رنگ غير متداول (رنگ هاي آبي و زرد ليمويي)، عدول از قواعد سنتي رنگ، سايه هاي سرد، نورهاي قوي، قلمزني چالاك، اعوجاج فضا و پيچ و تاب پيكرهاي اثيري در كارهايش واضح و مشهود بود.

از نظر زماني بسيار به عصر و دوره مولانا نزديك تر است تا ديگر هنرمندان اين سبك و از بسياري جهات به مولانا و سبك شاعري او شبيه است.

براي زندگي مولانا نيز مي توان 3 دوره متفاوت، قائل شد.

مرحله اول: كودكي و پرواز در دنياي فرشته ها و عروج جان كودكش تا عرش خدا زير سايه تعليمات پدرش

مرحله دوم: زماني كه خطيب بزرگ قونيه و مدرس پر آوازه شهرش بود. نزديك بود اما به وصال و مقبوليت درگاه حق نرسيده بود.

مرحله سوم: طلوع شمس و پيمودن مقامات تبتل و فنا كه غزليات شمس حاصل و بهره اين دوره است.

2-2-1تكنيك و سبك:

ال گركو: معيارهاي كلاسيك زيبا شناسي چون تناسب و اندازه را مردود مي شمرد. وقار و لطافت را والاترين مقصود هنر مي دانست .وحدت پيچيده طبيعت گرايي و روحانيت، اتحاد شكل گرايي و          بي شكلي، واقعيت و انتزاع، دگرديسي هاي رنگ، فرم، فضا و نور، ايجاد تناقض در ذهن بيننده با واقعيت مادي پديده ها، از جمله شيوه هاي خلق آثار اوست.

ال گركو با نظريه وجود قوانين در معماري مخالف بود. او آزادي ابداع را مهم تر از همه چيز مي دانست و مدافع تازگي و تنوع وپيچيدگي بود. او بسيار از علم و دانش زمانه خود جلوتر بود و نظريات او در آن زمان بيش از حد افراطي به نظر مي رسيد. بنابراين دنباله رويي پيدا نكرد.

مولانا هم نسخه و فاداری مطلق به معيارها و شالوده هاي پذيرفته سنتي عروض و قافيه شعر فارسي را در هم پیچيد.

بيان حقيقت عشق باعث مي شد كاري به رعايت قوانين دست و پا گير فني و عروضي و دقت در آوردن قوافي بي نقص نداشته باشد. ذهنيت گرايي و فرا رفتن از صورت ها و ظواهر پديده ها خصوصيت شعر و افكار اوست. در شاعري به جاي سروسامان دادن به محتوا و فرم به نوعي ضد شعر و بي وزني در كلام روي مي آورد، تا حقيقت ناب كلام ،فداي سامان دهي و تلطيف بيان نشود. دايره لغات وسيع او بهترين و بي سابقه ترين تركيبات را براي غزلياتش به ارمغان آورد. خلاقيتي كامل. چيزي ناب كه تا به آن روز جايي ديده و شنيده نشده بود. طرفدار نويي و تازگي در بيان مضمون بود چرا كه اساس افكارش بر نوجويي و چشيدن حلاوت آن بنا شده بود.

2-2-2-شهرت پس از مرگ

آثار ال گركو غير قابل درك تلقي مي شد و هيچ پيرو مهمي نداشت. در اواخر قرن 17 مفسران اسپانيايي مهارت او را ستودند اما از سبك ضد طبيعت گرايانه و شمايل نگاري پيچيده او انتقاد كردند. در توصيف كارهايش، واژه هاي عجيب و غريب و مرموز به کار برده می شد اما به مرور زمان به «جنون و ديوانه وار» تغيير كرد.

[1]– هنری عمیقاً آیینی و رمزگرا که در زمان امپراطوری روم و برای تجلیل از مسیح و نمایش شکوه ملکوت شکل گرفت.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-تجلی اکسپرسیونیسم در شعر مولانا (غزلیات شمس)چگونه است؟

2-مهم ترین شباهت ها و اختلافات میان مولانا و اکسپرسیونیست ها در چیست؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا