دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

مطالعه و بحث و جدل درباره­ي ريشه­ي آيين گنوسي، در طول پنجاه سال اخير، شدت يافته است. عده­اي  سعي کرده‌اند آن را با ثنويت افلاطوني پيوند بزنند و برخي نيز قرابت آن را با اديان مصر و ايران تأکيد کرده­اند؛ اما هيچ‌کدام از اين نظريه­ها، تا کنون مقبول عام واقع نشده­اند. در سال­هاي اخير، کيسپل[1] اين آيين را با برخي جريان­هاي يهودي بدعت­گذار (اسني­ها) وابسته دانسته است (ريشه­هاي مسيحيت در اسناد بحرالميت،112).

در آغاز دوره­ي مسيحي، گروه­هاي بي‌شمار ديني و فلسفي، تمدن آرامي، يوناني و رومي گنوس را بس ارج نهادند. گنوس واژه­ي کليدي طومارهاي يهوديان فرقه‌ي اسني (Essene: نام فرقه­ي يهودي که بيشتر گرايش عرفاني داشت) است که در قومران (Qumran: شهري در مصر که اسناد و نسخه­هاي خطي گنوسي در آن يافت شد) يافت شده است (هالرويد،1387،97).

از هنگام برپايي همايش ” مسينا” در ايتاليا که در 1966 درباره‌ي سرچشمه­هاي کيش گنوسي برگزار شد، پژوهندگان ميان گنوس و مکتب گنوسي (گنوستيسيزم) تمايز قايل شدند. گنوستيسيزم اصطلاحي نوين است و پيشينه­اي تاريخي ندارد. حتي واژه­ي يوناني گنوستيک‌(عرفاني: Gnostikos، عارف)، که در نوشته­هاي آباء کليسا يافت مي­شود، هرگز براي نشان دادن يک جنبش معنوي فراگير به‌کار نرفته، بلکه تنها به يک فرقه­ي ويژه و منحصر به فرد اطلاق مي­شده است، امروز مکتب گنوسي، اصالتاً همچون کيشي تعريف مي­گردد که بنابر اسطوره­هاي آن، خداي ناشناخته همان خداي آفريننده (جهان آفرين، يهوه) نيست و جهان خطايي بيش و صرفاً نتيجه­ي هبوط و جدايي از الوهيت است؛ و انسان، انسان مينويي، با جهان طبيعي بيگانه و به خدا پيوسته است و آن‌گاه که واژه­ي “وحي” را بشنود، از ژرف­ترين نفس خويش، آگاه گردد. سبب بدي نه گناه و لغزش، بلکه ناآگاهي است (همان،99).

آيين گنوسي را گاهي گنوستيسيسم (Gnosticism) نيز مي­نامند. لفظ گنوستيسيسم براي ناميدن مجموع فرق ثنوي­اي که در قرون دوم و سوم ميلادي در جهان مسيحيت ظهور کردند، به‌کار‌ گرفته شد. اين فرق، علاوه‌بر اعتقاد به‌ نوعي عرفان و داشتن معتقدات ثنوي در جهان شناسي، به عنوان نوعي بدعت­گذار مسيحي شناخته شدند. به همين دليل، تا اواخر قرن نوزدهم، عقيده­ي حاکم بر اين بود که گنوستيسيسم منشاء مسيحي دارد؛ اما امروزه با کشف متون جديد و مطالعه­ي آن‌ها، پژهش درباره­ي نظام­هاي گنوسي غير‌مسيحي، مانند نظام هرمسي و گنوس ايراني، و مشاهده­ي گروه­هاي گنوسي، که هم اکنون وجود دارند، مانند صابئين، که در جنوب عراق و ايران زندگي مي­کنند، اين عقيده به وجود آمد که نظريات گنوسي در جهان مسيحي شکل نگرفته است و مسيحيان تنها يک نوع از انواع گنوسيس را در تاريخ ارائه داده­اند (ايلخاني،1374، 16).

در حقيقت، نظريات گنوسي از يک قرن قبل از ظهور مسيحيت در تاريخ ديده شده است. اين نظريان هيچ حد و مرز جغرافيايي نمي­شناخته و در تمام دنياي قديم حضور داشته است. بنابراين گنوسيس، مذهب يا عقيده يک ملت مخصوص نبوده که رنگ فرهنگ به خصوص يک منطقه يا يک کشور را داشته باشد. البته بعضي از ملل – مخصوصاً ايرانيان – با معتقدات ثنوي و اشراقي خود، از پايه­گذاران اين مجموعه عقايد بوده­اند. چنان­که بعضي از مورخان، فرهنگ ايراني را پايه­گذار اصلي آن مي­دانند (همان،17).

[1] Gilles Quispel

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– مسئله­ی مهم ” نور و ظلمت” که در متون هر دو آیین به وفور دیده می‌شود، چه وجوه اشتراکی با هم دارند؟

– آیا مولانا در بیان مسئله­ی ” نور و ظلمت” به این آیین و عقیده توجه داشته است؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان : نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی