دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری

قسمتی از متن پایان نامه :

 

آل جعفر مي‌‌گويد: «در اصطلاح مفسّران و محدّثان، اسرائيليات شامل داستان‌هاي خرافي و اساطير مي‌‌شود که وارد احاديث و تفاسير شده، گر چه منشأ آن‌‌ها يهودي يا مسيحي باشد.»[1]

خاستگاه برخي از قصّه‌‌ها و روايات مجعول يا ريشه در کتاب‌‌هاي يهود و مسيحيت، به ويژه عهدين دارد يا ردّ پاي آن‌‌ها را صرفاً مي‌‌توان در اوهام و خرافات رايج در بين اقوام و ملل پيشين جستجو کرد.»[2]

آن‌‌گاه که ردّ پاي تفکر يهودي در داستان‌‌هاست مي‌‌توان گفت: اسرائليات همان « انديشه‌هاي وارداتي يهود در تفسير قرآن کريم است.»[3]

در اواخر دوره‌‌ي خلفاي راشدين و در اثر گسترش سرزمين‌‌هاي اسلامي، کارشکني‌‌هاي دشمنان جديد اسلام، حسد و کينه‌‌ي يهوديان و منافقان و… جعل و وضع حديث آغاز گرديد[4] و امّا اسرائيليات از دوره‌‌ي تابعين وارد متون تفسير و حديث شد.[5]

 

ـ انواع اسرائيليات

اسرائيليات خود بر سه دسته‌‌اند:

  • نخست اخباري که خبر صادق بر صحت آن تأکيد گذارده است. چنان که در احاديث معتبراز رسول خدا(ص) منقول است که صاحب موسي «خضر» بوده است و بديهي است که چنين اخباري درست بوده و روايت آن نه فقط اشکالي ندارد بلکه رواست.
  • اخبار و روايتي که با مسلمات شرع اسلام در تعارض است و مسلم است که نبايد چنين روايتي را پذيرفت.
  • روايتي که مسکوت عنه است و درباره چنين روايتي بايد به شيوه‌‌اي عمل کرد که رسول خدا(ص) به آن توصيه نموده است.

 

ـ منابع اصلي اسرائيليات

با توجه به تعريف اسرائيليات در صفحات قبل و تحقيقات مستدل قرآن‌پژوهان، مي‌‌توان منابع اصلي

اسرائيليات را در چند بخش خلاصه کرد:

1) فرهنگ يهودي (يهود، تورات، تلمود و ادبيات و اسطوره‌‌هاي يهودي)

2) فرهنگ مسيحي (مسيحيان، انجيل و ادبيات و اسطوره‌‌هاي مسيحي)

3) کتب تاريخي و سيره‌نويسي[6]

4) خيال‌‌پردازي و افسانه‌سرايي‌‌هاي مسلمان‌نماهاي اهل کتاب[7]

و…

توضيح بيشتر:

 

ـ فرهنگ يهودي

با توجه به نقش اصلي فرهنگ يهودي در وجود اسرائيليات، لازم است اندکي يهود و کتاب‌‌هايش بررسي شود:

 

ـ يهود

بسياري از اسرائيليات و مسيحيات، ريشه در منابع تحريف شده‌‌ي يهود و نصارا دارد، که با دقّت نظر مي‌‌توان چنين دريافت که برخي داستان‌‌هاي خرافي و اساطير و اباطيل مندرج در کتب آن‌ها با رنگ و لعابي جديد وارد احاديث و تفاسير اسلامي شده، و فرهنگ اسلامي را متأثّر ساخته است.

«داستان پيدايش قوم بني‌اسرائيل به حدود 2000 سال پيش از ميلاد و به زمان ابراهيم (ع)مي‌‌رسد به گفته تورات اسحاق فرزند ابراهيم فرزند موعد خداست.»[8]

در جهت تبيين نام «يهود» و اطلاق آن بر پيروان موسي مي‌‌توان گفت: «يهوه» خداي واحد و برتر ميثاق دهنده با قوم بني‌اسرائيل است و به همين دليل اطاعت كنندگان از «يهوه» و پيروان وي را «يهودي» ناميده‌‌اند. موسي گفت: «اينك چون من نزد بني‌اسرائيل برسم و بديشان گويم خداي پدران شما مرا نزد شما فرستاده است و از من بپرسند كه نام او چيست، بديشان چه بگويم؟ * خدا پاسخ داد: هستم آن كه هستم. به بني‌اسرائيل بگو «يهوه» مرا نزد شما فرستاده است.»[9]

دين يهود سال‌‌ها بعد از مرگ موسي شكل گرفت. بايد گفت كه يهوديان عصر عزراي كاتب بر روي اساس و بنيان مذهب يهود قبل از اسارت بابلي- كه نزد محقّقان به مذهب بني‌اسرائيل معروف است- مذهبي نو و شريعتي جديد به دست آوردند كه آن را «دين يهود» گويند.

يهود پس از حضرت سليمان (ع) به دو فرقه تقسيم شدند، اول: سبط يهودا، سبط بنيامين و عده‌‌اي از سبط لاوي؛ دوم: بقيه‌‌ي سبط‌‌هاي بني‌اسرائيل.

فرقه‌ي اول شهر قدس (اورشليم) را مرکز خويش قرار دادند و گفتند کوه «جيحون» کوهي است که خدا آن را تقديس کرده و بزرگ شمرده است. فرقه دوم نابلس (شکيم) را مرکز خويش قرار داده‌‌اند، و گفتند: کوه جرزيم کوه مقدّس و بزرگ است. تا آن وقت هر دو گروه را «عبراني‌‌ها» مي‌‌ناميدند، و هر دو فرقه را بني‌اسرائيل مي‌‌گفتند. امّا پس از جدايي، هر فرقه نام ويژه‌‌اي يافت گروه اول را عبراني ناميدند و گروه دوم با مرکزيت نابلس را «سامري‌‌ها» لقب دادند.

پس از آن که خداوند تورات را به موسي(ع) داد، آن حضرت سبط لاوي را ـ که خوش از آن‌ها بود ـ براي نگهداري تورات انتخاب کرده آنان تورات را مي‌‌شناختند و به ديگران مي‌‌آموختند، سيزده نسخه از تورات نوشتند، يک از آن را در «تابوت» گذاشتند، و به هر يک از سبط‌‌ها نيز يک نسخه دادند. تورات همچنان دست نخورده در دست بني‌اسرائيل باقي ماند، تا زمان اسارت بابل، آن وقت بود که بني‌اسرائيل تورات را تحريف کردند.

در سال 586 قبل از ميلاد، در بابل عبرانيون و سامريون با هم موافقت کردند که تغييراتي در تورات بدهند، زيرا آنان در حال اسارت و پشت کردن به دنيا، به خود مي‌‌ديدند که خير و خوبي به فرزندان اسماعيل باز خواهد گشت.

[1] به نقل از محمّد قاسمی در” اسرائیلیات و تأثیر آن بر داستان‌های انبیاء در تفسیر”، ص10

[2] پژوهشي در باب اسرائيليات، ص 12

[3] ‌همان، ص 17

[4] الاسرائیلیات و الموضوعات، ص 20

[5] التفسیر و المفسرون، ج 1 /130

[6] الاسرائیلیات و اثرها….. ص 212

[7] اسرائیلیات و تأثیر آن بر داستان‌های انبیاء درتفسیر”، ص13

[8] مسیحیت‌شناسی مقایسه‌ای، ص 7

[9] سفر خروج. باب3: 15-14

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

جهت بازشناسي و استخراج تأثيرات اسرائيليات و روايات مجعول، به کليه‌‌ي آثار عطّار توجه شد تا تحقيق از جامعيت برخوردار بوده و در نهايت به نتيجه‌‌گيري متقن و برآوردي جامع و مانع دست يافته شود.

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری