دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

قسمتی از متن پایان نامه :

«همای عرشی استعاره از معشوق  و آهوان  استعاره از عاشقان»

 

حيلت رها كن عاشقا، ديوانه شو، ديوانه شو   واندر دل آتش درآ پروانه شو، پروانه شو
«مولوی ،87 ،1058»

 

«پروانه  استعاره از  عاشق»

و در ابیات دیگر:

«آخورستوران- دهليز- سرگين- مصطبه- خانقاه ششدري- خارستان- تاريك غار- دامگه- تيره گل- جيفه و … استعاره هايي از دنیا و عالم مادي است»

«دريا- ميخانه- گلشن باقي- چمن اخضر- آن كران- زان سو- خرمنگاه گردون- بي جا- برج ابد-

درگاه بي چون و …» استعاره هايي از عالم بالا.

آينه، باز سپيد استعاره از دل- باز مسكين استعاره از جان

باید گفت بار تصویر سازی ها و جذابیت حاصل از آن بر دوش استعاره های خود گردان و بدیعی است که در سراسر« دیوان شمس » به وفور یافت می شود. همان طور که در اکسپرسیونیسم شاهد بسامد بالای آن هستیم. آنچه گفته شد تنها گوشه ای و از راه اختصار بیان شد تا مشت نمونه خروار باشد.

4-2-3-استعاره های بی فروغ

مولانا در مقابل استعاره هاي زيبا و  گاهي غريب و خلاقانه بعضي اوقات به توضيح سمبولها پرداخته كه از جذابيت و شئون اكسپرسيونيستي ابيات كاسته است. گفتيم كه زيبايي استعاره به چالش هنري است كه ذهن مخاطب را در خود فرو مي كشد و تلاشي كه بايد انجام داد تا ارتباط دو كلمه را دريافت. اما بعضي مواقع مولانا مخاطب را از اين تلاش بي نياز كرده و خود گره از ابهامات باز مي كند و مطلب را به مخاطبش تقديم مي كند نظير سبك و سياق مثنوي كه صد البته خواننده شعرش از آن لطف و گيرايي كه انتظارش را مي كشيد محروم مي شود.در مثنوی هدف عمده آموزش مفاهیم و موضوعات دینی و عرفانی است و مخاطب عام دارد. شیوه گره گشایی  و تو ضیح سمبل ها در آنجا بسیار کارامد و مفید است. اما دیوان شمس شرح سر گشتگی ها و سوز و گداز روح عاشق و شیدای مولانا ست و مخاطب خاص دارد. اینجا همه با روح سخن آشنا بوده و حتی بی حرف و گفت راز ها را می خوانند و می دانند. پس توضیح راز استعاره ها می تواند لازم نباشد.  مانند:

به سر مناره اشتر رود و فغان برآرد
شتر است  مرد عاشق، سر آن مناره عشق است
  كه نهان شدم من اينجا مكنید آشكارم
كه مناره هاست فاني و ابديست اين منارم
«مولوی،87 ،858»

 

 

 

 

يا:

خواهند از سلطان امان چون دزد افزوني كند
عشق است آن سلطان كه او از جمله دزدان دل برد
  دزدي چو سلطان مي كند پس از كجا خواهند امان
تا پيش آن سركش برد حق سركشان را موكشان
«مولوی ،87 ،934 »

 

تا بدینجا (ساختار شکنی، ذهنیت گرایی و استعاره پردازی به عنوان روش کار مشترک بین مولانا و اکسپرسیونیست ها بررسی شد. از این به بعد به عشق، سماع و مرگ به عنوان درون مایه های مشترک      می پردازیم. با این توضیح که البته می دانیم سماع به مفهوم رقص صوفیانه مختص همین فرهنگ      (صوفی گری) هست و در آثار قرن بیستم اروپا مصداقی ندارد اما به نیابت مفهوم (حرکت و پویایی) و به خاطر اینکه فی نفسه اکسپرسیونیستی و هیجان انگیز است در بخش موضوعات محتوایی آورده شده است.

 

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-تجلی اکسپرسیونیسم در شعر مولانا (غزلیات شمس)چگونه است؟

2-مهم ترین شباهت ها و اختلافات میان مولانا و اکسپرسیونیست ها در چیست؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا