دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تک نگاري آثار اصغر الهي

قسمتی از متن پایان نامه :

 

1-1-1- راوي:[1]

«در متن روايي، راوي صدايي است که سخن مي­گويد. مسئوليت کنش روايت بر دوش اوست و داستان را به عنوان «امري واقعي» تعريف مي­کند. در روايت ناداستاني، راوي خود گوينده­اي است که در واقع، گفتمان روايي را توليد مي­کند. در داستان، اين دو عنصر موقعيت ارتباط، منطقاً از هم جدا هستند. فرستنده­ي بالفعل يا نويسنده در جهان واقعي حضور دارد و داستان را براي عضو ديگري از جهان واقعي، يعني خواننده،­ تعريف مي­کند، اما راوي بخشي از دنياي متن است و روايت را به بخش ديگري از دنياي متن که به روايت­گير موسوم است، انتقال مي­دهد. اين جفت­هاي ارتباطي که از مؤلف/ خواننده و راوي/ روايت­گير شکل گرفته­اند در نظام­هاي مجزاي واقعيت جاي گرفته­اند، اما قرارداد پذيرفته شده­اي هست که اين نظام­ها را به يکديگر ارتباط مي­دهد: نويسنده چنان حرف مي­زند که گويي راوي است و خواننده چنان پيام را دريافت مي­کند که گويي روايت­گير است. هم راويان داستان و هم راويان ناداستان را مي­توان بر­اساس شيوه درگيرشدن آنان در رخدادهاي روايت شده طبقه بندي کرد. راوي ممکن است داستان­گوي رخدادي باشد که خود شخصاً شاهد آن نبوده است(راوي«ديگر گوي» )، يا گزارشگر رخدادي باشد که شاهد آن بوده اما درگير آن نبوده ويا قهرمان دوم آن بوده­است(راوي«هم گوي») ويا اين که شخصيت اصلي آن باشد( راوي«خودگوي»). همچنين، ژنت تمايزي قائل مي­شود ميان راويان «درون گوي» که بخشي از دنياي روايي هستند، و راويان «برون گوي» که اين دنيا را از بيرون تصوير مي­کنند». (مکاريک،1390: 133-134)

بنابرين، موقعيت راوي در متن و شيوه­هاي او براي روايت کردن موجب تمايز راويان مختلف مي­گردد و روايت­گير با ايجاد ارتباط ميان متن و راوي به خوانش صحيح آن مي­پردازد. راوي بايد توانايي اين را داشته­باشد که در مقام هريک از انواع راويان ذکر شده، نقش خود را به گونه­اي انجام دهد که مخاطب احساس منتقل شده­ي او را دريابد.

نظريه­هاي مربوط به راوي را به طور کلي مي­توان به دو دسته تقسيم کرد:

نظريه­هايي که معتقد هستند راوي در داستان وجودي حقيقي دارد و نظريه­هايي که راوي را داراي شخصيت حقيقي و تعين نمي­دانند.

« توماس مان، نويسنده­ي آلماني که نظريه­هايش تأثير عمده­اي بر نظريه پردازان آلماني گذاشت معتقد بود که راوي روح روايت است. داستان به وسيله روح روايت نقل مي شود. اين روح به قدري مجرد و همه جا ناظر است که از نظر دستوري به جز در قالب سوم شخص به شکل ديگري از آن نمي­توان صحبت کرد. البته اين سوم شخص گاهي مي تواند تشخص يافته و به شکل اول­ شخص در­آيد ». (احمد اخوت90:1364)

نظريه توماس مان با انتخاب لفظ «روح روايت»، بسيار به­جا و مناسب جلوه مي­کند؛ چراکه روايت بدون راوي که همان روح متن است وجود پيدا نخواهد کرد و راوي در کنار ديگر عناصر داستان جايگاه ويژه­ي خود را مي­يابد. داستان « درخت سبز عاشق» اصغر الهي يکي از داستان­هايي است که راوي با جملات خود روحي واقعي به داستان بخشيده است:

« دور کعبه طواف کردم؛ دور حرم، دور قبر خالي تو که هيچ­جا نبود و همه­جا بود. قبرت را اگر سراغ مي­کردم، مي­آمدم کنار آن و مثل درختي سبز مي­شدم».(الهي، 1369: 74)

[1] narrator

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

بررسآثار اصغر الهي در دو دسته­ي رمان­ و مجموعه داستان­هاي کوتاه، مورد تحليل­هايي از لحاظ فرم، محتوا، عناصر داستاني، نکات برجسته­ي روان­شناسي از ديدگاه فرويد، يونگ و آدلر و جامعه شناسي از ديدگاه گلدمن

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تک نگاري آثار اصغر الهی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تک نگاري آثار اصغر الهی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تک نگاري آثار اصغر الهي

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تک نگاري آثار اصغر الهي

قسمتی از متن پایان نامه :

 

1-1-1- راوي:[1]

«در متن روايي، راوي صدايي است که سخن مي­گويد. مسئوليت کنش روايت بر دوش اوست و داستان را به عنوان «امري واقعي» تعريف مي­کند. در روايت ناداستاني، راوي خود گوينده­اي است که در واقع، گفتمان روايي را توليد مي­کند. در داستان، اين دو عنصر موقعيت ارتباط، منطقاً از هم جدا هستند. فرستنده­ي بالفعل يا نويسنده در جهان واقعي حضور دارد و داستان را براي عضو ديگري از جهان واقعي، يعني خواننده،­ تعريف مي­کند، اما راوي بخشي از دنياي متن است و روايت را به بخش ديگري از دنياي متن که به روايت­گير موسوم است، انتقال مي­دهد. اين جفت­هاي ارتباطي که از مؤلف/ خواننده و راوي/ روايت­گير شکل گرفته­اند در نظام­هاي مجزاي واقعيت جاي گرفته­اند، اما قرارداد پذيرفته شده­اي هست که اين نظام­ها را به يکديگر ارتباط مي­دهد: نويسنده چنان حرف مي­زند که گويي راوي است و خواننده چنان پيام را دريافت مي­کند که گويي روايت­گير است. هم راويان داستان و هم راويان ناداستان را مي­توان بر­اساس شيوه درگيرشدن آنان در رخدادهاي روايت شده طبقه بندي کرد. راوي ممکن است داستان­گوي رخدادي باشد که خود شخصاً شاهد آن نبوده است(راوي«ديگر گوي» )، يا گزارشگر رخدادي باشد که شاهد آن بوده اما درگير آن نبوده ويا قهرمان دوم آن بوده­است(راوي«هم گوي») ويا اين که شخصيت اصلي آن باشد( راوي«خودگوي»). همچنين، ژنت تمايزي قائل مي­شود ميان راويان «درون گوي» که بخشي از دنياي روايي هستند، و راويان «برون گوي» که اين دنيا را از بيرون تصوير مي­کنند». (مکاريک،1390: 133-134)

بنابرين، موقعيت راوي در متن و شيوه­هاي او براي روايت کردن موجب تمايز راويان مختلف مي­گردد و روايت­گير با ايجاد ارتباط ميان متن و راوي به خوانش صحيح آن مي­پردازد. راوي بايد توانايي اين را داشته­باشد که در مقام هريک از انواع راويان ذکر شده، نقش خود را به گونه­اي انجام دهد که مخاطب احساس منتقل شده­ي او را دريابد.

نظريه­هاي مربوط به راوي را به طور کلي مي­توان به دو دسته تقسيم کرد:

نظريه­هايي که معتقد هستند راوي در داستان وجودي حقيقي دارد و نظريه­هايي که راوي را داراي شخصيت حقيقي و تعين نمي­دانند.

« توماس مان، نويسنده­ي آلماني که نظريه­هايش تأثير عمده­اي بر نظريه پردازان آلماني گذاشت معتقد بود که راوي روح روايت است. داستان به وسيله روح روايت نقل مي شود. اين روح به قدري مجرد و همه جا ناظر است که از نظر دستوري به جز در قالب سوم شخص به شکل ديگري از آن نمي­توان صحبت کرد. البته اين سوم شخص گاهي مي تواند تشخص يافته و به شکل اول­ شخص در­آيد ». (احمد اخوت90:1364)

نظريه توماس مان با انتخاب لفظ «روح روايت»، بسيار به­جا و مناسب جلوه مي­کند؛ چراکه روايت بدون راوي که همان روح متن است وجود پيدا نخواهد کرد و راوي در کنار ديگر عناصر داستان جايگاه ويژه­ي خود را مي­يابد. داستان « درخت سبز عاشق» اصغر الهي يکي از داستان­هايي است که راوي با جملات خود روحي واقعي به داستان بخشيده است:

« دور کعبه طواف کردم؛ دور حرم، دور قبر خالي تو که هيچ­جا نبود و همه­جا بود. قبرت را اگر سراغ مي­کردم، مي­آمدم کنار آن و مثل درختي سبز مي­شدم».(الهي، 1369: 74)

[1] narrator

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

بررسآثار اصغر الهي در دو دسته­ي رمان­ و مجموعه داستان­هاي کوتاه، مورد تحليل­هايي از لحاظ فرم، محتوا، عناصر داستاني، نکات برجسته­ي روان­شناسي از ديدگاه فرويد، يونگ و آدلر و جامعه شناسي از ديدگاه گلدمن

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تک نگاري آثار اصغر الهی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تک نگاري آثار اصغر الهی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تک نگاري آثار اصغر الهي