دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

 انزوا، ترس، پارانویا 

توماس وولف(Thomas Clayton Wolfe ) می­گفت: «بینش من از جهان بر اساس این عقیده استوار است که تنهایی به هیچ وجه وضع نادری نیست که فقط مخصوص به من یا معدود انسان­های خاصی باشد، بلکه حقیقت ناگزیر و اصلی وجود بشری است. (هاجری،1381: 149) تنهایی و ترس حاکم بر زندگی انسان معاصر کم­کم نتایج خود را با گسترش بیماری­های روحی و روانی نشان داد و افسردگی و پارانویا بیماری­های همه­گیر در آثار مدرنیستی شدند.

 

فراداستان و تصنّع

در داستان­های مدرن نویسنده از لاک سنتی نویسنگان رئالیسم بیرون می­آید و در لابه لای داستان به بهانه­های مختلف حضور خود را نشان می­دهد. در این شیوه نویسنده با پرسش از خواننده با در میان گذاشتن عقاید خود با، او شیوۀ جدیدی در روایت داستان ارائه می­دهد.

 

آشنایی­زدایی

 آشنایی زدایی در آثار مدرن همان است که انزوای داستان نویسان مدرن را به همراه آورد. به این معنی که مخاطبان چون برای بارهای اولیه با این سبک نوشتار مواجه می­شدند، نوعی هراس نسبت به سبک جدید حس می­کردند زیرا تمام عادت­های زیبایی شناسی او به چالش کشیده می­شد. جرمی هاثورن(Hamthorn Jeremy) خصلت­های عمومی رمان­های مدرن را نگاه بدبینانه و تردید آمیز آنان درباره منطق و جهان بینی و انزوای آدمی در عالم هستی می­داند(هاثورن،1378: 22) مدرنیست­ها درآثارخود انسان را به گونه ای ترسیم می­کنند که در سرشت طبیعی خود موجودی به ذاته تنها و غیر اجتماعی است.به همین سبب نمی­تواند با دیگران ارتباطی حقیقی ایجاد کند. این دیدگاه در مقابل دیدگاه ادبیات رئالیستی مبنی بر اجتماعی بودن انسان و تفکیک ناپذیری او از محیط اجتماعی استوار است.(هاجری،1381: 150)

 

 

ابهام معنایی

در ادبیات مدرن ابهام معنایی نقش مهمی دارد. تجلی این دیدگاه از راه پیچیدگی­های بیان به دست می­آید. مثلاً رمان اولیس و شب زنده داری فینیگن­ها(Finnegans Wake) آثار جیمز جویس از مشهورترین و در عین حال مبهم ترین آثار مدرن هستند ودلیل آن را این­گونه می­توان توجیه کرد که در نظر نویسندگان مدرن واقعیت موضوعی قراردادی است که موقعیت آن تنها با ذهن آدمی تعیین می­شود، پس بیان آن تنها از راه­های پیچ در پیچ وهزارتوی ذهن ممکن است.

 

پیدایش مفهوم هنر برای هنر و فردگرایی

از آثار مدرنیته تبدیل هنر به محدوده زیبایی‌شناسی است و این سبب شده است که اثر هنری به موضوع تجربۀ‌ ذهنی صرف بدل شود و هنر تجلی زندگی انسان به شمار آید. به نظر هایدگر انسان‌مداری یعنی انسان‌شناسی اخلاقی زیبایی­شناختی، تنها در دورۀ مدرن شکل گرفته است. “انسان‌شناسی” مبین آن تفسیر فلسفی از انسان است که تمامیت هرآنچه هست را از دیدگاه آدمی و در نسبت با آدمی تبیین و ارزیابی می‌کند. از نظر او جهان عبارت است از تصویری در ذهن، موضوع بنیادی انسان در نسبت با آنچه هست، در تمامیتش به عنوان جهان‌بینی تعریف می‌شود. به محض آنکه انسان زندگی خود را به عنوان مقدم بر سایر مراکز نسبت‌ها قرار داد جهان به تصویر مبدل می‌شود.( هایدگر،1375 :17و18)

برتری سوژه (ذهن) در برابر اوبژه (جهان) از نظر دیالکتیک روشنگری که در این دوران مطرح می‌شود، یعنی انسان پس از سلطه بر طبیعت به دنبال سلطه بر انسان یا طبیعت ثانوی است و حاکمیت عقل نیز برای سرکوب انگیزه‌های انسانی است. واقعیت برای انسان مدرن به مثابه تصوری است که در ذهن دارد. یعنی واقعیت در سوژه محدود می‌شود و ابژۀ واقعی، آن چیزی است که از ذهن او می‌تراود که بعدها در دورۀ پسامدرن بر سر این باور است که واقعیت محدود می‌شود به آنچه که انسان باور دارد.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

بررسی مدرنیته و تأثیر آن بر ادبیات و هنر

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی