دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی حکایات عقلای مجانین در مثنوی‌های عطاربر اساس کتاب نیشابوری

قسمتی از متن پایان نامه :

 

شطح

شطح نيز ساختاري شبيه به پارادوكس دارد و در حقيقت حاصل يك پارادوكس معنوي است و براين اساس است كه‌ هانري كربن، مستشرق پرآوازه‌ي فرانسوي، تعبير (paradoxe inspire) [پارادوكس مُلهَم] را معادل «شطح» در زبان فرانسه پيشنهاد مي‌دهد. شطحیات، در اصطلاح بیان لفظی، وضعیتی است که از دیدگاهِ وجودشناختی به متشابهاتِ حاصل از به‌هم بودنِ وجود و عدم (یا بود و نبود) برمی‌گردد.(مدرسی، 1388: 84)

از ميان گذشتگان، روزبهان بقلي، صاحب شرح شطحيات، ماهيت شطح را به نيكي دريافته بود، وی در توصيف آن مي‌گفت: آن مرغان لاهوتي، سِرّ لاهوت در سراي ناسوت آوردند و به جان لاهوت در زبان ناسوت سخن گفتند. خود گفتند و با خود گفتند . . . آن مستان سخن گفتند، جز مستان بنشنيدند، از آنكه حق به زبان ايشان اسرار لايزال گفت و در مرآت انسان‌، جمال ذوالجلال نمود(مدرسی، 1388: 95). همانگونه كه مشاهده مي‌شود، روزبهان وقتی می‌گوید”سر لاهوت در سراي ناسوت آوردند و به جان لاهوت در زبان ناسوت سخن گفتند” دقيقاً همان چيزي را در مورد شطح اراده مي‌كند كه ما آن ‌را «برخورد جهان‌هاي موازي» ناميديم. داریوش شايگان نیز دركي شبيه به درك روزبهان دارد، وی شطح را چنين توصيف مي‌كند: شطح عبارات عرفا و صوفيان است كه از سرشيفتگي و وجد مي‌گويند، و شطح در هر جايي كه «قديم در حادث» پديدار شود، خواهد بود(همان:81) با اين تعاريف ماهيت نقيضي (پارادوكسيكال) حال و قال صوفي در لحظه‌ی توليد شطح معلوم مي‌شود، استاد شفيعي كدكني در مورد حال و قال شطح آميز صوفيه مي‌گويد: تجربه‌ي ژرفي كه شطحيات صوفيه دارد، در دو قلمرو هنري شكل مي‌گيرد: يكي انتخاب بيان نقيضي و ديگري شكستن عادت‌هاي زباني و اين كارها، رفتار هنري با زبان است و نتيجه‌ي نگاه هنري به الهيات و مذهب.

 

2-11-4-3- طنز

يكي از ويژگي‌هاي بارز حكايات عقلاي مجانين، طنز است. البته طنز مجانین طنزی نیست كه تنها از سرِ شوخ‌طبعی بیان شده باشد و تنها وظیفه‌ی آن خنداندن باشد، بلكه طنزي عمیق و دردمندانه است كه در عین حال که می‌خندادند، تاثر برانگیز و اندوهناک نیز هست؛ دقيقاً منطبق با اين توصيف افلاطون از كمدي است: در كمدي، روح آميزه‌اي از رنج و لذت را تجربه مي‌كند.

طنزِ حكاياتِ ديوانگانِ دانا، ناشي از حمله‌ی شديد آنها به حريم تابوهاي جامعه است از اینرو عمیق و پایدار است. در طنزِ کلامِ دیوانگان همچون همه‌ي طنزهاي واقعي دو عنصر: “بهم خوردن تناسب معمول” و “انتقاد ضمني” قابل تشخيص است. اوج طنز مجانین هنگامي است كه ایشان در تعامل با دیگران، برخلاف معمول، رعایت اقتضای موقعیت مخاطب را نمی‌کنند، ایشان با همه کس، یکسان و بی تکلف سخن می‌گویند، برایشان تفاوتی ندارد مخاطبشان خداوندِ مقتدرِ عالَم باشد یا مردمان كوچه و بازار و یا خلفا و سلاطين. آنان بی آنکه خود را ملزم به رعایت ادب بدانند، سخن می‌گفتند و بطور ضمني از خداوند به خاطر مشكلات و سختي‌هاي زندگي و از مردم به سبب مسائل اخلاقي و از قدرتمندان به دلیل عدم كفايت و عدالتشان انتقاد مي‌كردند.

با نگاهي دقيق‌تر به طنز معلوم مي‌شود كه هسته‌ي اصلي طنز نيز همچون پارادوكس و شطح، چيزي جز اجتماع نقيضين يا ضدين محسوس نيست و بقول استاد شفیعی در مرکز تمامی طنزهای ادبی، نوعی اجتماع نقیضین یا ضدین محسوس است. با اين نگاه، تعريف طنز چنين مي‌شود: «تصوير هنري اجتماع نقيضين و ضدين»(شفیعی،1385: 114)

براي نمونه به اين حكايت توجه كنيد: در يك شب كه آسمان پوشيده از ابر سياه بود، دیوانه‌ای قصد عبور از بيابان كرد، در ميانه‌ی راه ناگهان در آسمان آذرخش پديد آمد و باران تندي گرفت، در حاليكه ديوانه ترسان و لرزان بود،‌ هاتفي در عمق جانش ندا داد كه نترس خدا با توست ديوانه بلافاصله گفت اگر راستش را بخواهي، دقيقاً از اين مي‌ترسم كه خدا با من است چون نمي‌دانم مي‌خواهد چه بر سرم آورد.(عطار،426:1386) با اندكي دقت اجتماع و برخورد دو عنصر متناقض که موجب پیدا شدن طنز در این حکایت شده، معلوم می‌شود: در واقع ديوانه از همان خداوندي كه يادش موجب آرامش دل‌هاست، بيم دارد زيرا او را مسبب اصلي ترس و شرايط سخت خود مي‌داند. البته ناگفته نماند كه طنز با شطح و پارادوكس از يك نظر متفاوت است: شطح و پارادوکس از برخورد دو جهان موازي در ذهن و زبان خودِ صوفيان يا مجانين پديد مي‌آيد اما طنز حاصل برخورد دو جهان متضاد در خارج از وجود مجانين(در ذهن مخاطب) است يعني: عالم عادت ستيز مجانين با عالم عادي و عرفي مخاطبان. از اینرو شايد اين حكايات تنها براي مخاطبان طنزآميز باشد نه براي خود مجانين، زيرا تنها مخاطبين شاهد برخورد دو درك متضاد يا متناقض‌اند.

همانگونه كه پیشتر اشاره شد، عقلاي مجانين از نظر نوعِ رابطه‌اي كه با خداوند برقرار مي‌كردند و ديدگاهي كه به الهيات داشتند، به دو گروه تقسيم می‌شوند: 1- مجذوبان الهي 2- دگرانديشان

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

الف) آشنایی با شرایط اجتماعی و افکار و گفتارِ عقلای مجانین

ب) کاوش در مورد نقش سیاسی- اجتماعی عقلای مجانین در جامعه

ج) پژوهش در مورد رابطه‌ی عقلای مجانین و نهضت تصوف

د) تحلیل رابطه‌ی ذهن و زبان عقلای مجانین بر اساس مدل ” برخورد جهان‌های موازی”

ه) بررسی عناصر زبانی همچون: شطح، طنز و پارادوکس در حکایات عقلای مجانین

و) بررسی و طبقه بندی حکایات عقلای مجانین در مثنوی‌های عطار

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی حکایات عقلای مجانین در مثنوی‌ های عطار بر اساس کتاب نیشابوری

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی حکایات عقلای مجانین در مثنوی‌ های عطار بر اساس کتاب نیشابوری

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی حکایات عقلای مجانین در مثنوی‌های عطاربر اساس کتاب نیشابوری