دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها

قسمتی از متن پایان نامه :

تحلیل ساختاری:

لحن: جدی                                                         رواج: کم کاربرد

ریشه و داستان: ندارد                                              درون مایه: قوانین و قواعد

عوامل اصلی زیبایی: تصویر­سازی

 

تحلیل زیبایی­شناختی:

تصویر :آینه تصویری است ملموس و جزء لاینفک زندگی روزمره آدم­ها. در مورد تصویری که شاعر از آینه بی­صیقلی نشان می‌دهد، این نکته را باید یادآور شد که در قدیم آینه‌ها از جنس فلزی ساخته می‌شده‌اند و با صیقل زدن بر روی فلز آینه را می­ساختند و اگر صیقلی نمی‌شد آینه ساختن امری محال بود، بر خلاف امروزه که با جیوه زدن بر شیشه آینه را به سادگی می­سازند. بنابراین تصویر، تصویری است که از زندگی قدیم شکل گرفته است و کم­کم در ذهن مردم اعصار بعد رنگ می­بازد و ممکن است در آینده کم­تر کسی چنین تصویری را در ذهن اش داشته باشد. به این دلیل بیت به مرور از شکل ضرب‌المثلی خود خارج می‌شود و کم رنگ شده، زیرا یکی از قوانین ضرب‌المثل بدیهی بودن و رایج بودن تصاویر آن در ذهن مخاطب و مردم است.

زبان: زبان شعر طبیعی است و اجزاء در جای اصلی­شان به­کار رفته‌اند البته به­جز در یک مورد که در مصرع اول می­بینیم و آن­جا به جایی نهاد و متمم جمله است که شاعر از این کار قصد و منظوری داشته است و آن هم تاکید هر چه بیشتر کلامش است، زیرا تکیه اصلی ما در هنگام قرائت بر روی واژه
“بی­صیقلی” قرار می­گیرد و این در آغاز بودن آن نیز به موکد کردن تاکید شاعر کمک بیشتری کرده است.در حوزه صرف واژگان ساده هستند و از زندگی روزمره و زبانی عادی بر می‌آیند. بنابراین با پیچیدگی و دشواری در کلام مواجه نیستیم.

موسیقی: وجود ردیف است و دو کلمه قافیه “وبال” و “محال”  کلام را آهنگین کرده است، همچنین وجود واج “ل” در واژه صیقلی و وجود آن در دو واژه قافیه در نهایت تناسب و زیبایی است. علاوه بر آن تکرار واج‌های “ی”در “بی­صیقلی”،”آینه”،”این”،”زنی” و “ب” در
“بی­صیقلی”، “وبال” و “ن” در “آینه”،”این”،”زنی” موجب افزونی موسیقی در بیت شده است.

بافت موقعیتی: در توضیح برهان آفرینش و علت و معلولی بودن مخلوقات خداست. همه موجودات معلول علتی هستند و ممکن نیست که به خودی خود چیزی یا کسی موجود شود.

بر ساز جهان نوا توان ساخت   کان راست جهان که با جهان ساخت
(ص: 22)

مفهوم: در دنیا کسی به ثروت و مکنت می‌رسد که با رسم دنیا و روزگار سازگاری کند.

تحلیل ساختاری:

لحن: جدی                                                         رواج: نیمه رایج

منشا: ادبیات کلاسیک                                             ریشه: ندارد

درون­مایه: حکمی، آموزشی                                       عامل اصلی زیبایی: تکرار

تحلیل زیبایی­شناختی:

زبان: در حوزه صرف شاعر باز هم از واژگانی ساده برای مفهوم و منظور خود استفاده کرده است. همینطور از یک واژه”جهان” سه بار استفاده کرده است که این تکرار، تکراری هنری و زیباست. در مورد کلمه ساز و نوا که هر دو با هم در نهایت تناسبند و شاعر هر دو را در جایگاه ایهام تناسب قرار می‌دهد باید گفت که نوا در بیت به معنی مال و مکنت است که شاعر نیز همین معنی را افاده کرده و معنای دیگر آن آوا و نوای موسیقی است و این با ساز که در آغاز بیت آمده است، فرمی زیبا و هنری را به نمایش می‌گذارد. در حوزه نحو، زبان از یک نحو طبیعی و سالم برخوردار است، که جملات با فعل به پایان می‌رسند.

موسیقی: تکرار واژه جهان، آن هم سه مرتبه موسیقی گوش­­نوازی را به وجود آورده است، همچنین موسیقی واج “س” در سا ، راست، ساخت( (دو بار)) و خود ردیف ساخت و قافیه‌های جهان و توان بیت را آهنگین‌تر می‌کند. با توجه به استفاده شاعر از دو واژه ساز و نوا و همچنین کیفیت آهنگین بودن بیت، ارتباط و گره خوردگی متناسب و محکمی را بین فرم و محتوا مشاهده می‌کنیم.

بافت موقعیتی: در سبب نظم این کتاب نظامی بیان می‌کند که روزی در باغ نشسته بوده و چند بیتی از اشعار خودرا می‌خوانده و در این فکر که باید کاری کند زیرا اوضاع اقتصادی­اش نابسامان بوده، در این حال بخت با او یاری می­کند و قاصدی از سوی شاه نزد او رسیده و طلب سرودن دیوانی در باب لیلی و مجنون را از او می‌کند.

گردن به هوا کسی فرازد   کو با همه چون هوا بسازد
(ص: 22)

مفهوم: کسی می‌تواند سربلند باشد که با همه مردم سازگاری داشته باشد.

تحلیل ساختاری:

لحن: جدی                                                         رواج: نیمه­رایج

ریشه: این ضرب‌المثل در واقع ریشه در اعماق وقایع تاریخی دارد.

درون­مایه: حکمی، سیاسی، تاریخی                              عوامل زیبایی: تکرار و موسیقی واج‌ها

تحلیل زیبایی­شناختی:

تصویر: هوا، تنها چیزی است در این دنیا که با همه موجودات روی کره زمین سازگاری دارد، بنابراین تصویری است کارآمد برای القای این مفهوم.

زبان: در حوزه صرف واژه‌ها بسیار ساده و عادی‌اند، چنان­که از تکرار واژه هوا و چند واژه دیگر پیام و منظور شاعر به راحتی بیان می‌شود. در حوزه نحو  بیت یک جمله مرکب است که همه اجزاء در جای اصلی خود به کار رفته‌اند.

موسیقی: قافیه‌های (بسازد) و (فرازد) و تکرار واژه هوا (دو بار) و وجود دو واج “ک” در کسی و کو و واج قریب المخرج آن”گ” در گردن موجب افزونی موسیقی بیت شده است.

بافت موقعیتی: همانند بیت قبل است.

آن کز نسب بلند زاید   او را سخن بلند باید
(ص: 23)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سوالاتی که در این پژوهش دغدغه‌ی ذهنی پژوهنده خواهد بود موارد زیر است:

1- چه ابیاتی از آثار نظامی وارد قلمروی ضرب‌المثل‌ها شده است؟

2- چه ضرب‌المثل‌هایی از فرهنگ عامه وارد آثار نظامی شده است؟

3- آیا نظامی به ضرب‌المثل‌های زبان فارسی افزوده است یا بیشتر از آن وام گرفته است ؟

4- ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی از چه سطحی از زندگی معیشتی بهره گرفته‌اند؟برای نمونه زندگی معیشتی کشاورزی و روستایی، معیشتی – شهری و درباری و … .

5- ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی از چه ویژگی‌های فرمی برخوردارند؟ مثلا عنصر مسلط بر انواع تشبیه کدام است؟ یا نوع استعاره‌های موجود در ضرب‌المثل‌ها از چه گونه‌ای است؟

6- ضرب‌المثل‌های موجود درآثار نظامی با بافتی که در آن به کار رفته است چگونه ارتباطی دارد؟ آیا اقتضای داستان و روایت است که نظامی از این ضرب‌المثل استفاده می‌کند و یا اینکه ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی جهت نمایش و به رخ کشیدن معلومات شاعر است؟ و ارتباط چندانی با بافت متن و روایت ندارد؟

7- ضرب‌المثل‌ها در واقع از پشتوانه‌های فرهنگی یک شاعر حکایت می‌کنند و توانایی او را در تسلط به میراث شفاهی و کتبیش نشان می‌دهند. ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی از چه پشتوانه‌های فرهنگی اخذ شده است؟ آیا تماماً از فرهنگ عامه است یا از قرآن و حدیث و اقوال متصوفه یا سایر حوزه‌های فرهنگی در جهان اسلام نیز بهره برده است؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها در سه منظومه شعری نظامی گنجوی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها در سه منظومه شعری نظامی گنجوی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها