دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

در مکتب عرفاني والنتين نيز، با همه­ي روايات اسطوره­اي‌اش، سخن از دربند شدن روح در تنِ مادي است و نجاتِ روح شرط اصلي رستگاري است. آن­چه که در نگرش شمعوني ” هبوط روح” خوانده مي­شود، در نگرشِ والنتيني ” دربند شدن و گمراهي روح” از اصل آسماني خويش است (همان،16).

مرقيون يکي ديگر از گنوسيان برجسته­ي اهل آسياي صغير بوده است و ديدگاهي نوين در عرفان داشت. او انجيلي تازه نوشت که به نام او معروف شد. انجيل مرقيون ميان خداي ناشناخته و خدايي فروپايه‌تر يا جهان آفرين، فرق مي­گذارد و مي­گويد انسان هيچ نيست، به‌جز آفرينده­ي يک “جهان آفرين”. او مروّج کيش رستگاري به واسطه­ي ايمان بوده است.

بازيليدس، عارف ديگر سده­ي دوم ميلادي در اسکندريه بوده است. او نيز مانند مرقيون به خداي ناشناخته اعتقاد داشت، با اين تفاوت که او را خداوندگاري شخصي مي­پنداشت. او تحت تأثير انجيل يوحنا بود و مي‌گفت که خداي ناشناخته نطفه­ي همگاني يا آشفتگي نخستين را از هيچ آفريد. عناصر آسماني به بالا گريختند، اما تنها روح انسان برجاي ماند. او نيز معتقد بود که عيسي مسيح به هنگام غسل تعميد در رود اردن به معرفت که همان گنوس است، دست يافت و نخستين نمونه­ي مينوي گنوسيان شد.

بازيليدس معتقد بود که شهود از راه تجلي که در طي مراحل دست مي­دهد، حاصل خواهد شد. به قول بازيليدس، در اصل خدايي وجود دارد که زاييده نشده است. آن­گاه آگاهي(Gnosis) پديد
مي­آيد، آن­گاه سخن (Logos)، سپس انديشه (Nous)، خرد (Sophia)، قدرت، داد و سرانجام آرامش. اين­ها همه فواصلي ميان خداي تعالي و جهان مادي است که اين دو را به­هم
مي­پيوندد.(بهار،1387،78)

يکي از مسائل بنيادي انديشه­هاي گنوسي عبارت از نگرش دوبني يا ثنوي و تعارض ميان خداي ناشناخته و خداي جهان آفرين است. خداي ناشناخته چندان متعالي و مينوي است که اصلاً در شأن او نيست که جهان مادي را بيافريند. پس به نظر آنان، خدايي ديگر اين کيهان مادي را آفريده است. اين انديشه­ي ثنوي به گونه­ي اسطوره­هاي شگفت آور در آثار مروّجان برجسته­ي گنوسي جلوه يافته است (هالرويد، 18،1387).

به باور آن­ها ميان جهان مادي و خداي تعالي، خداوندان بينابيني قرار دارند که از خداوند متعالي اطاعت کرده و به اين واسطه، فرمان او را به جهان مادي مي­رسانند. و هرچه اين خدايان و فرمان­ها به جهان مادي نزديک­تر مي­شود، از کيفيت آن کاسته شده و پست­تر مي­شود. و همين‌طور برعکس آن، هرچه به سمت بالا و به خداي متعالي رفته، مقام آن بالاتر و برتر مي­شود. و روح نيز با طي مدارج، مي­تواند به کمال و خداي متعالي دست ‌يابد.

همين اصول فکري است که اديان بسياري را زير تأثير قرار مي­دهد. اصول عقايد گنوسي محققاً قبل از عيسويت وجود داشت و سپس به سختي با عيسويت جنگيد (بهار،1387،75).

مهرداد بهار بنا به نوشته­هاي مسيحي، اصول عقايد گنوسي­ها را چنين بيان مي­کند:

1- ماده­ي دشمن روح است، چنان که شر دشمن خير است؛ بنابراين تن قابل تحقير است.

2- تخيلات و تصورات خارق العاده در ميان پيروان اين آيين عموميت داشت.

3- آنان عيسي مسيح را بعد از فرشتگان قرار مي­دادند و گاه وجود او را انکار مي­کردند. بسياري تن داشتن او را منکر بودند و معتقد بودند او با تن خويش به اين جهان نيامده بود.

4- اين کافران بيشتر از ميان يهودان پديد مي­آمدند و خود را استاد قانون (آسماني) مي­دانستند.

گنوسيان در مورد کامل بودن جهان و انسان اين­گونه مي­گويند که جهان از آغار ناکامل بود و تقصير انسان هم نيست.

در باور گنوسي، روح بهشت مينوي و خانه­گاه ازلي خود براين جهان خاکي هبوط کرده است و رسالت انسان رها کردن اين روح زنداني در تخته‌بند تن است. اين روح ازلي منزگاه راستين خود را فراموش کرده و در دام هستي افتاده است (هالرويد،1387،19).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– مسئله­ی مهم ” نور و ظلمت” که در متون هر دو آیین به وفور دیده می‌شود، چه وجوه اشتراکی با هم دارند؟

– آیا مولانا در بیان مسئله­ی ” نور و ظلمت” به این آیین و عقیده توجه داشته است؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان : نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی