دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

هرمسي

هرمس در اصل  رب‌ّالنوع، خداي اساطيري يونانيان و پيام آور خدايان است که در هر قومي در شخصي خاص تجلي مي­يابد. با گذشت زمان و بعد از سلطه­ي روميان بر مصر، هرمس از جايگاه خدايي به مؤسس حکمت فرود آمد. در آيين او نيز نوعي ثنويت و بدبيني به جهان ديده مي­شود.

مکتب هرمسي مجموعه­اي از علم و حکمت و عرفان گنوسي است، که در عهد خلافت اسلامي توسط صابئين در قلمروي اسلامي رواج يافت. صابئين هرمس را با ” ادريس نبي” که نام او در قرآن، در آيه­ي 56 سوره­ي مريم آمده است، يکي دانسته­اند.

نوشته­هاي هرمسي شامل رساله­ها و مباحثاتي هستند که عمدتاً جنبه­ي گنوسي دارند. يکي از
معروف­ترين اين رساله­ها، پويي ماندرس (شبان آدميان) نام دارد که رواياتش در باب تکوين جهان و انسان درون مايه­اي گنوسي دارد. در اين رساله آمده که راوي، سرچشمه­هاي کيهان، زمين و سرنوشت او را طي مکاشفه­اي ديده است. اين مکاشفه به واسطه­ي “شبان آدميان” يا “عقل قدرت مطلق” ميسر شده است (بابازاده مقدم،121،1389).

ويژگي ديگر اين رساله­ي عرفاني اين است که خداي متعال و خداي آفريننده­ي جهان مادي، در تقابل با يکديگر نيستند، بلکه جهان مادي جنبه­ي ناقص وجود به شمار مي­رود و نشاني از انزجار و تنفر نسبت به جهان مادي در آن نيست. پس، به سير عرفاني- فلسفي متفاوتي در اسکندريه برمي­خوريم، در آنجا به ثنويت نور و ظلمت قائلند (همان،122).

تائوئيسم

به‌جز مکاتب و اديان اساطيري يونان، در چين نيز آيين­هايي وجود دارد که پايه­ي آن بر ثنويت بنا شده است، مانند آيين تائوئيسم.

مردم چين و مناطق و کشورهاي پيرامون آن، نظير ژاپن، تبت و… طبيعت را کانون توجه قرار داده و علاقه به جهان و دل بستگي به حيات و ادامه­ي زندگاني هدف و مقصود نهايي در معتقدات ايشان مي­باشد. کسي که با رويکردي معنوي به جهان مي­نگرد، نخستين چيزي که چشم و دلش را پر
مي­کند، نيروي در جريان و تحول پذيري يا تحول آفريني است که در شب و روز و روييدن و خشکيدن و فصول رنگارنگ و گوناگون و ساير مظاهر متغيير طبيعت را رقم مي­زند، و عظمت طبيعت، بازيچه­ي نيروي غالب اوست. فوتسي، لائوتسه، چانگ تزو و حکيماني که تائوئيسم را يافته و پرورانده­اند، اين حقايق عيني را در کانون توجه خويش قرار داده و با رويکردي معنوي به زندگي، کوشيدند تا تفسير و تبييني از اين نيروي تکاپوگر ارائه دهند (مظاهری سیف،1389، 77).

تائوئيسم­ها معتقدند که جهان زنده و منظم و داراي روح و شعور است و انسان بايد با اين ارواح که در جهان پراکنده­اند، ارتباط برقرار کرده و از نيروي آنها بهره ببرد. البته اين نيروها را به نيروهاي خير و شر تقسيم کرده‌اند؛ نيروهاي خير(شن) از روح نيکان و نيروهاي شر(کوي) از ارواح پليد، پديد مي­آيند. که همواره در حال تبديل يا بازگشت هستند، زيرا مظهر تائو يعني دگرگون شونده و جاري در جهان.

تائوئيسم معتقد است که تضاد اساس ساختار طبيعت است. تائو که به معناي يک، نهايت بزرگ، نيروي فراگير است در رأس نيروها قرار دارد و نيرويي فراگير و بدون ضد است. او آفريننده­ي دو نيروي “يين” و “يانگ” که نخستين نيروهاي جهان­اند، مي­باشد. يين مظهر و نماد نيروهاي منفي است، و يانگ نمود نيروهاي مثبت يا کنا در جهان است. و حيات در اثر توالي و تناوب اين دو طرف متضاد به حرکت در مي­آيد. و اگر در جهان، يکي از اين نيروها ثابت بماند، جهان متوقف شده و ثابت مي­ماند.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– مسئله­ی مهم ” نور و ظلمت” که در متون هر دو آیین به وفور دیده می‌شود، چه وجوه اشتراکی با هم دارند؟

– آیا مولانا در بیان مسئله­ی ” نور و ظلمت” به این آیین و عقیده توجه داشته است؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان : نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی