پایان نامه ارشد رشته ادبیات-شناخت بيشتر شاعران دفاع مقدس

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :
اسطوره در شعر شاعران ادبیات مقاومت

قسمتی از متن پایان نامه :

 

پادشاهان اساطيري

در اين جستار به بن‌مايه‌هاي اساطيري پادشاهان می‌پردازیم ولي پرداختن به ديگر پادشاهاني كه در شعرشان از آن‌ها ياد نشده است در خور اين جستار نمي‌نمايد.
به نقل از آموزگار آمده: «شجره‌نامه‌ی اعقاب مشيه و مشيانه اصل و مبدأ بسياري از نژادهاي گوناگون را در بر می‌گیرد. شاخه‌اي كه در خونيروس و در ايران ويج اقامت كردند نژاد ايرانيان را به وجود مي‌آورند. با كمي تفاوت در متن‌ها، اين نژاد از زوجي است كه سيامك ناميده مي‌شود. از سيامك نشاك زوج فِرَواك- فِرَواگين به وجود مي‌آيد و از فرو آگين زوج هوشنگ- روايت پيش نمونه‌اي انسان و نخستين زوج بشر در شاهنامه با دگرگونی‌هایی ديده مي‌شود.
و تاريخ اساطيري ايران در شاهنامه با كيومرث شروع مي‌شود و پسر او سيامك نام دارد، سيامك با ديو مقابله مي‌كند و ديو بر سيامك پيروز مي‌شود. بعد از سيامك فرزندش هوشنگ بر جايگاه او مي‌نشيند و دوره‌ي پيشدادي از اين جا آغاز مي‌شود.» (آموزگار،1381 :50)
بعد از هوشنگ تهمورث و بعد از تهمورث جمشيد شاه مي‌شود. بعد از جمشيد ضحاك و بعد كاوه و فريدون و …
اسطوره‌ي شاهان در شعر شاعران مذكور بازتاب يافته است.

4-2-1-جمشید

«جمشید یا جم نام نخستین پادشاه اساطیری ایران است که در سنسکریت «يم» و درگاتها «ییم» تنها و بدون صفت و در سایر قسمت‌ها با سه صفت «شید» روشن و درخشان، خوب، رمه و سریره «زیبا» توصیف شده است. صفت «شید» یا «خشئت» که صفت «خور» نیز هست. به این دلیل به جمشید نسبت داده شده که او در آغاز رب النوع آفتاب بوده است.»(یاحقی، 1386: 291)
جمشید در اوستا پسر «و یونگهان» خوانده شده و نخستین کسی است که گیاه مقدس هوم را به اهورامزدا عرضه داشت و پیش از زردشت با او سخن گفت و اهورامزدا پیامبری را به او پیشنهاد کرد که او نپذیرفت سیصد سال که از سلطنت جمشید گذشت زمین بر موجودات تنگ شد و جمشید به سوی فروغ روی نمود و با نگین زرین خود زمین را بسود. پس زمین دامن بگشود و یک ثلث فراخ گردید. جمشید این کار را سه بار انجام داد؛ و زمين بر موجودات تنگ شد و جمشید به سوی فروغ روی نمود و با نگین زرین خود زمین را بسود. پس زمین دامن بگشود و یک ثلث فراخ گردید. جمشید این کار را سه بار انجام داد؛ و زمین را فراخ کرد. خدایان در انجمن خود طوفاني را پیش بینی کردند و به او گفتند که باید «وری» باغی بسازد. جمشید به اشارات ایزدان، وری ساخت از هر چهار طرف به بلندی یک میدان است و در آنجا تخم چارپایان و آدمیان و مرغان و دیگر جانوران بیاورد و برای آن‌ها جایگاهی نیکو بساخت تا از گزند طوفان و برف و سرما در امان باشند. «به روایت بندهشن این «وَر» در میانه‌ی پارس قرار دارد و سرزمین سعادت و شادکامی و بهشتی است که از دیده‌ی عالمیان پنهان است و نشانه‌ی یادگارها و خاطراتی است که ايرانيان از قدیم‌ترین زادگاه خود داشتند. وَرِ جمشید و مشابهت آن با کشتی سفینه‌ی نوح گاه سبب شده است که برخی او را با حضرت نوح اشتباه کنند. شاید به دلیل همین کوشش‌ها بود که برخی جمشید را با «پرومته یوناني همانند یافته‌اند؛ زیرا هر دو برای نجات والایی انسان کوشیده‌اند. جمشید پس از پدر به روایت بلعمی بعد از برادرش تهمورث در سلسله پیشوایان به جای او نشست، برای نخستین بار سلاح و شمشیر و کرباس و ابریشم و رنگ‌های الوان را به کار گرفت، دیوان را به اطلاعت خود درآورد و آن‌ها را به قطع درختان و ساختمان آجر و بنای خانه و گرمابه واداشت. مردمان را به چهار گروه، لشکریان و دانایان و رهبران، کشاورزان و پيشه‌وران تقسیم کرد و نخستین روز که به مظالم نشست. اور مزد روز بود از ماه فروردین، از آن پس آن روز را نوروز نام کردند و این جشن از جمشید یادگار ماند. در مدت سیصد سال پادشاهی جمشید هیچ بدی در جهان نبود و کسی از مرگ رنجه نمیشد. مرغان در برابر تخت افسان‌هاي او صف زده و آدمیان و دیوان به اطلاعت او درآمده بودند. ولی ناگهان به وسوسه‌ی ابلیس ادعای خدایی کرد و به همین دلیل فرکیاني از او جدا شد.»(همان: 293)
نمودگاري جمشيد:
شهريار در بيت زير پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي را نگين ملك سليمان فرض كرده است و اينكه جمشيد نمادي براي امام (ره) است كه جام اسلام و انقلاب را باز گردانده است.

نگین ملک سلیمان ستاده‌ایم از دیو
 
  دوباره جام به جمشید باز می‌گردد
نگين گم شده اينك حكومت اسلام
ج
  كه با مراجع تقليد باز مي‌گردد
ج
    (شهریار،1386: 1153)

سبزواري در بيت زير ضحاك و جم را نقش ستم دولت شاهنشاهي فرض كرده است كه با آمدن امام (ره) از بين مي‌رود.

امام آمد به جمهوري رقم زد
 
  قلم بر دفتر ضحاك و جم زد
    (سرود سپيده سبزواری،1388: 72)

معلم دامغاني در شعر زير:

همان كه قرن‌ها دوان به پاي زخم بر زمين   همان كه در قصور جم؛ همان كه در حصار چين
همان كه مانده بر زمين هواي آشيانه را   همان كه خوانده در زمان قضاي تازيانه را
    ((رجعت سرخ ستاره معلم، 1386:  110)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :
شناخت بيشتر شاعران دفاع مقدس، كاركرد اسطوره، دريافت نمادهاي اساطيري و نماياندن آن‌ها در چهارچوب‌هاي شناخته شده

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه اسطوره در شعر شاعران ادبيات مقاومت با تكيه بر آثار شهريار، قيصر امين پور، سيد علي موسوي گرمارودي، حميد سبزواری و م-AQ_-UU97

رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه اسطوره در شعر شاعران ادبيات مقاومت با تكيه بر آثار شهريار، قيصر امين پور، سيد علي موسوي گرمارودي، حميد سبزواری و م-AQ_-UU97

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :اسطوره در شعر شاعران ادبیات مقاومت 

بستن منو