تحلیل خاستگاه اندیشه‏ ها و باورهای شاعران-دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :
بررسی مفهوم حیا در اشعار مولوی

قسمتی از متن پایان نامه :

ساحت حیای معشوقی
مولوی با توجه‏ به اعتقاد عرفا مبنی بر این‏که خداوند به عنوان‏ یگانه معشوق حقیقی و ازلی‏ در کل عالم  ظهور دارد؛ صفت حیا را‏ یکی از صفات‏ معشوق معرفی می‏کند. صفتی‏ که با معشوق ملازمت ذاتی و معیّت پیوسته دارد.

روی متاب  از وفا خاک مریز بر صفا ‏ آب حیاتی و حیا پشت دل و بقا تویی ‏
(مولوی:1384 :919)

همچنین در خصوص حیای حق تعالی در جلوه معشوقی‏ منقول است که: «‏فردا در قيامت چون بنده به صراط باز گذرد، نامه در دست وى نهند. مُهر بر آن نهاده، چون سر آن باز كند، در آن نوشته بيند- بنده من- فعلت ما فعلت و لقد استحييت ان اظهر عليك، فاذهب فانى قد غفرت لك‏» (‏میبدی، 1371‏، ج1: 128).
مولوی نیز در غزلی مجازاً معشوق را به  زیبا‏رویی تشبیه می‏نماید که رخسارش از شدت شرم سرخ گردید است. لذا عاشق با رؤیت چنین رخساری البته دچار‏ حیرت‏ و پرهیز می‏گردد. پرهیزش به سبب‏ وجود شرم محبوب است.

ای کرده  چهره تو چو گلنار شرم تو ‏ پرهیز  من ز چیست ز تو یا ز شرم تو
گلشن ز رنگ روی تو صد رنگ ریختست ‏ چون گل چرا دمید  ز رخسار شرم تو ‏
(همان:838)

مولوی‏ در خطاب به‏ معشوق از پوشیدگی و محجوب بودنش از‏ شدت حیا،‏ اظهار شکایت نموده و از معشوق‏ استدعای‏ زوال حیا و نمایان ساختن جمالش را  می‏کند.

آتش  باده بزن  در بنه شرم و حیا ‏ دل مستان  بگرفت  از طرب پنهانی ‏
(همان:1066)

همچنین به عقیده مولوی‏ معشوق از شدت محبت و رحمتی که نسبت به عشّاق خود‏ دارد،‏ از ضعف و کاستی آن‏ها چشم پوشد و از این کار حیا نمی‏کند. بنابراین با وجود این‏که عالم مظاهر تجلیات الهی و همچون آینه‏هایی هستند‏ که جلوه‏های‏ حسن معشوق را ‏نمایانگر‏اند؛ با این حال دچار نقصان و کاستی بی‏حدی‏ می‏باشند و هرگز یارای آن ‏را ‏ندارند که‏ همه ‏محاسن‏ و زیبایی‏های معشوق‏ را‏ به‏طور کامل‏ و جامع جلوه‏گر سازند. لذا معشوق به سبب‏ لطف‏ و موهبت‏ بی‏کران و کرم بی‏اندازه خویش، شرم نمی‏کند، از آنکه با عطا و بخشش خویش، آدمی را آیینه جمال خود سازد. اگر چه این آینه‏ها ناقص و کژ شکل باشند.

ای آنکه   ترا  ما ز همه کون گزیده ‏ بگذشته  ما را تو و  در خود نگریده
تو شرم نداری که ترا آینه ماییم ‏ تو آینه ناقص کژ شکل خریده ‏
(همان :870)

در واقع خداوند‏ در ساحت معشوقی از شدت کرم و سخا‏،  انسان را خلیفه و آینه ظهور صفات و تجلیاتش نموده است‏. اما با وجود این‏که آدمی دچار نقصان و تقصیر و  کاستی می‏باشد، با این حال حضرت معشوق از افاده کرم و عنایتش نسبت به آدمی شرم نمی‏کند و  لطفش را از وی دریغ نمی‏دارد.  زیرا حضرت معشوق حیا می‏کند از این‏که بندگانش‏ از اکرامش بی‏نصیب گردند. چنان‏که حدیث‏: بنده من انصافم بندهد. مرا بخواند، من حیا می‏کنم که وی را باززنم‏ و وی گناه همی‏کند و از من شرم ندارد. (کاشانی،1388 :421)؛ مؤیّد این موضوع است.‏ همچنین علاوه بر آن‏ از ابن عربی در کتاب فتوحات مکیه نقل است که‏:‏ خداوند‏ در روز رستاخیز به پیرمردی می‏گوید: ای بنده من  این چنین‏ و آنچنان‏ کردی. اموری را بر می‏شمرد که سزاوار و شایسته‏ آن پیر موی سفید نبود که انجام دهد. بنده می‏گوید: پروردگارا  من آن‏ها را انجام ندادم‏؛ در حالی‏که  انجام داده است‏. ‏خداوند گوید: او را به  بهشت‏ برید. ‏فرشتگانی که اعمال او را بر می‏نوشتند‏، عرض می‏کنند: پروردگارا‏ آیا‏ می‏شود که ندانی‏ او این عمل و آن عمل را انجام داد؟ می‏فرماید: چرا نمی‏دانم! ولی چون انکار ورزید‏، از او حیا کردم‏ که موی سپیدش را‏ تکذیب کنم‏ (خواجوی،1384، ج7: 408).
سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  1. مولوی در تبیین مفهوم حیا بیشتر متأثر از چه منابع یا افرادی است؟
  2. براساس جهان‏بینی مولوی، چگونه جنبه‌های عرفانی حیا تفسیر می‌شود؟
  3. چه تفاوت‌هایی میان دیدگاه مولوی با عارفان گذشته در خصوص مفهوم حیا وجود دارد؟
  4. بازتاب اندیشه قرآن و ائمه معصومین (ع) در اشعار مولوی در مورد حیا چه ثمرات و نتایجی را به همراه می‌آورد؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی مفهوم حیا در اشعار مولوی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی مفهوم حیا در اشعار مولوی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی مفهوم حیا در اشعار مولوی

بستن منو