دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

غزل2

 


بر سر کوی خرابات مقامیست مرا
می روم تا چه کند مکرمت باده فروش
ای اسیران قفس گوش بدارید فراز
دام بگشایی و جز سوی تو نگشایم گام
با وجود تو دگر جای ملالت نبود
تو خداوند من و از تو همین لطفم بس
ترک خود گیر اگرت هست سر دوست نشاط
نه غم ننگ و نه اندیشه نامیست مرا
نقد جانی به کف و حسرت جامیست مرا
با شما از چمن قدس پیامیست مرا
که به پا از دل سویدازده  دامیست مرا
در همه دهر مگو غیر تو کامیست مرا
که مرا بینی و گویی که غلامیست مرا
که همین در دل غمدیده مقامیست  مرا
(نشاط اصفهانی، 1379: 65)

1-سطح زبانی

الف) آوایی

موسیقی بیرونی یا وزن شعر: نظم و تناسب خاصی است در اصوات شعر (هجاها) این نظم و تناسب اصوات به انحای گوناگون نزد ملل مختلف مبین نوعی آهنگ و موسیقی است (شمیسا، 1389: 24).

وزن شعر: فاعلاتن،  فعلاتن،  فعلاتن،  فعلن

بحر شعر: قدما به اوزان مستقل معتقد نبودند و اوزان شبیه به هم را از یک وزن اصلی متفرع  می دانستند. مجموعه این چند وزن شبیه به هم را که با یکدیگر اختلاف زیادی نداشتند یک بحر   می گفتند (شمیسا، 1389: 89).

بحر شعر: رمل مثمن مخبون محذوف

موسیقی کناری یا کلمات قافیه: همسانی مصوت و صامت های بعد از آن، در هجای قافیه است. بدیهی است که هر گاه بعد از روی اصواتی باشد آن اصوات نیز در بوجود آوردن آهنگ و آوای یکسان دخیل اند             (شمیسا، 1389: 113).

کلمات قافیه: مقامی، نامی، جامی، پیامی، دامی، کامی، غلامی، مقامی.

تکرار قافیه: و آن آوردن یک قافیه به دفعات متعدد در یک شعر است. قدما برای تکرار قافیه حدودی تعیین کرده بودند؛ تکرار قافیه را در غزل بیش از یکبار جایز نمی­دانستند و در قصیده اعتقاد داشتند که باید بین قوافی مکرر حداقل هفت بیت فاصله باشد.

کلمه ” مقام” در محل قافیه تکرار شده است.

روی ساکن: آخرین حرف کلمه قافیه است و روی متحرک، آن است که بعد از آن مصوتی آمده باشد (شمیسا، 1389: 103).

حروف زاید بر اصل عبارتند از: نشانه های جمع (ان، ات، ین، ها) ، ضمایر متّصل (شناسه ی فعل)،نون مصدری و پسوند ها (شمیسا، 1389: 102).

حرف روی: روی ساکن”م” وحرف زاید”ی”.

 ردیف: کلمه یا کلماتی را که در آخر مصراع ها عیناً تکرار شود (شمیسا، 1389: 101).

شعر مردّف است و ردیف: مخفف “است مرا “.

موسیقی درونی

سجع متوازی: با تغییر دادن صامت نخستین در کلمات یک هجایی و یا تغییر نخستین صامت هجای قافیه در کلمات چند هجایی است (شمیسا،1386: 34).

یا: آن است که کلمات در وزن و حرف روی هر دو مطابق باشند (همایی،1382: 42).

مثال: دام،گام (4 )

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  1. سبک بازگشت چیست و در چه زمانی اتفاق افتاده است؟ 2. تفاوت سبک بازگشت با سبک هندی چیست؟
  2. نقش نشاط اصفهانی در سبک بازگشت چه اندازه است؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی