دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

قسمتی از متن پایان نامه :

عشق از نظر اکسپرسیونیست ها

اساس اکسپرسیونیسم بر ابراز احساسات سرکوب شده و حتی ناشناخته انسان هاست.بیان و نمایش«عشق»  همواره در طول تاریخ هنر دغدغه اصلی هنرمندان بوده است.

تفاوت عشق مورد نظر مولانا و عشق اکسپرسیونیست ها از تفاوت آراء شخصی افراد و مکتبی که به آن تعلق دارند؛ کلی تر است.

صحبت از تفاوت عمیق بین دو فرهنگ شرق و غرب است و انواع عشق به زعم هر یک–که در حوصله پژوهش ما نیست و به طور کلی در اینجا موضوعیت ندارد.

اکسپرسیونیسم را به عنوان شیوه ای برای نمایش احساسات و هیحانات درونی انسان بررسی می کنیم فارغ از تفـاوت جزئیات و چگونگی درون مایه آثار متعلق به ایـن مکتب با غـزلیـات شمس- بنابـرایـن به نحـوه ی ابـراز عشـق به عنـوان محوری ترین مضمون غزلیات شمس خواهیم پرداخت نه معنای عشق و تفاوت آن با آثار اکسپرسیونیستی-چرا که عشق در اکثر آثار اکسپرسیونیستی با تکیه بر امتزاج امر جنسی ابراز می شود. بیان عشق همراه با احساسات تند و تیز شهوانی که اتفاقاً مانع از متعالی بودن آن نمی شود. امر متعالی که عذاب می دهد و الهام می بخشد و در پیوند محکم با دیگر ارکان زندگی انسان است.

عشق درآثار مدرن اروپایی غالباً عشق زمینی و رابطه بین دو جنس است که در آثار این مکتب شدت و حدت مضاعفی هم دارد. مقوله عشق در این جنبش، با تمایلات شهوانی و غریزی انسان ،به صورت تب آلودی در هم تنیده اند.

این موضوع در بررسی نمایش« قاتل، امیدزنان اثر کوکوشکا (1907)» به خوبی پیداست:

این نمایش جنگ همیشگی بین دو جنس را با حالتی ملتهب و کابوس وار بیان می کند. دیالوگ ها شبیه فوران های ضمیر نیمه هوشیار و با لحنی خصمانه در جریان است. مرد و زن معلق بین کشش و بیزاری با دیالوگ های تلگرافی جزر و مد هیجانات و عواطفشان را بیان می کنند. رد پای افکار نیچه و فروید هم به خوبی قابل پیگیری است.در کل غلبه با ایماژ های جنسی است و در آن هم لطافت دیده می شود هم وحشی گری، با یک پایان خونین. مرد در فوران خشم زن را می کشد و می گریزد. تا جنبه اسطوره ای و کهن الگویی کار هم بیشتر به چشم بیاید.

4-3-1- عشق در قاموس عرفان

ابوالحسن  دیلمی (م 391 ه.ق) در کتاب «عطف الالف المألوف» عشق را اینگونه توصیف می کند: «عشق، شدت ولع برای ذکر محبوب است.» «دیلمی ،1341،22»

و:

«عشق، شجاع کننده ترسو، سخی کنندة بخیل و بر انگیزاننده عزم افراد عاجز است» «همان ،13»

احمد غزالی در کتاب سوانح العشاق درباره عشق چنین می گوید «عشق، مردم خوار است. او مردمی بخورد و هیچ باقی نگذارد و چون مردم بخورد او صاحب ولایت بودحکم او را بود.»

«غزالی، 1359 ،56»

و حکیم سنایی هم که سردمدار منظومه سرایان عرفانی است با تعبیر «آب آتش افروز و آتش آب سوز» از آن یاد می کند. و در نهایت مولانا خود در مثنوی می فرماید:

جسم خاک از عشق بر افلاک شد   کوه در رقص آمد و چالاک شد

بنابراین همانطور که می بینید با مقوله ای روبرو هستیم که ذاتاً اکسپرسیونیستی است. حال اگر به همان شیوه هم ابراز شود دیگر بار هیجانی مضاعفی پیدا می کند. نقطه آغاز حیات معنوی مولانا با جرقه ی عشق به شمس و شعله سرکش آن پدید آمد. عشقی که در تمام لحظه های ناب روحی او سیران یافت و سکرانی آن پس از مرگ اش هم می تواند سر مستی بیافریند.

زخاکمناگرگندمبرآید
خمیرونانبادیوانهگردد
اگربرگورمنآییزیارت
 
  از آن گر نان پزی مستی فزاید
تنورش بیت مستانه سراید
تو را خر پشته ام رقصان نماید
«مولوی ،87 ،425 »

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-تجلی اکسپرسیونیسم در شعر مولانا (غزلیات شمس)چگونه است؟

2-مهم ترین شباهت ها و اختلافات میان مولانا و اکسپرسیونیست ها در چیست؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا