دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

رقابت بر سر مترقی کردن کشور بین آتاتورک در ترکیه و رضا خان در ایران داغ بود. اجباری شدن خدمت سربازی سبب از بین رفتن اختلافات قومی و قبیله‌ای و متحد شدن مردم در برابر یک قانون مدنی شد و این امر تغییرات اجتماعی را آسان‌تر مي‌کرد و در همین حال مظاهر تمدن غربی حتی به دورترین نقاط کشور منتقل می‌شد (همان: 63). مسلماً این تأثیرات در بین جامعۀ روشنفکر نیز بی‌تأثیر نبود. آن‌ها در کافه‌های خیابان اسلامبول جمع می‌شدند و آثار سارتر(sartre)، کافکا(Kafka)، کامو (Camus) و اشتاین‌بک (Astaynbk) را می‌خواندند. مجلۀ سخن نگارش کتاب تسخیر تمدن فرنگ و شروع داستان‌های کوتاهِ بزرگ علوی و راه یافتن مکتب کوبیسم((Cubism) به گالری‌های نقاشی در تهران نیز در ادامه این روند دیده می‌شود.

    نوسازی اقتصادی با نوگرایی سیاسی که لازمۀ آن است همراه نبود. فعالیت‌های رژیم پارلمانی بدون حزب و انتخابات واقعی و بدون مشارکت مردم در همۀ سطوح مملکتی امکان‌پذیر نبود و از سوی دیگر به ابعاد فرهنگی توسعه نیز توجه لازم نشد (همان: 65). این مشکل در ایران و در بسیاری از کشورهایی که سعی کرده‌اند بر اساس تقلید از غرب به مدرنیته برسند طبیعی بود زیرا آن‌ها به سراغ روبناهای مدرنیته که در واقع همان مدرنیسم بود، رفتند و سعی کردند بدون اعتنا به ریشه‌های تفکر فلسفی مدرنیته در غرب آن‌ها را به کشور خود القا کنند. در واقع ماشین، تکنولوژی و خلاصه همه معیارهای کلّی را که برای مدرنیزاسیون لازم می‌دانند وارد می­کنند در حالی­که در عمل به مدرنیته نرسیده‌اند. استقرار نظام اجتماعی مدرن نیز در غیب پویش تجدد به شکست منتهی می‌شود (گنجی 1375: 134). در واقع آنچه در غالب مدرنیزاسیون به دست می‌آید مدرنیسم است نه مدرنیته. یعنی ساختن بنای مدرن بر روی زمین سست؛ مدرنیسم در ایران را می‌توان مدرن‌گرایی معنا کرد و نه مدرن شدن یا مدرن بودن. همان­گونه که بین صنعتی شدن و استفاده از صنایع نو تفاوت وجود دارد (آقا حسینی، میرزازاده، 1391: 81)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تفاوت مدرنیته در غرب و ایران

 تفاوت‌های عمدۀ مدرنیته در غرب و ایران را مي‌توان در دو عامل کلی خلاصه کرد:

1)اول آنکه تفکر مدرن در اروپا بر اثر نیازهای فرهنگی خود شکل گرفت و حاصل تفکر متفکران و واکنش در برابر این کنش بود، در حالی­که در ایران بیشتر بر اثر نفوذ نیروی روسیه و انگلستان از شمال و جنوب بود. یعنی درست آنچه در غرب جلوه‌گری کرد؛ یعنی قدرت و نفوذ سیاسی در ایران ابتدا خود را نشان داد و سپس در پی جستجوی این راز سر به مهر سعی کرد به باطن آن نفوذ کند پس فناوری غرب را به مثابه باطن و روح آن یافتیم. (پارسانیا، 1383: 125)

    مرور خاطرات سفر ناصرالدین شاه از فرنگ به وضوح روشن می‌سازد که چگونه شخص اول کشوری واله و شیفته ظواهر غرب شده است.

2)تفاوت دیگر ماهیت دین‌ستیزی مدرنیته غربی است که در ایران به عکس سبب اتحاد بیشتر طبقۀ روحانی با مردم و طبقه بورژوازی شد. زیرا در اروپا ابتدا قدرت به دست کلیسا و حاکمان مذهبی بود و این سرکشی علیه دین آغاز شد در صورتی که در ایران حکومت به دست حاکمی بود که از راه دینی انتخاب نشده بود؛ پس داعیۀ روحانیون برای اصلاحات و رفتار عامه‌پسند آن‌ها می‌توانست در اقناع مردم در جذب به دین (بر خلاف غرب) صحه بگذارد. یعنی هرچه در غرب تأکید بر سکولاریسم و کنار گذاشتن دانش شهودی و وحی و معرفت الهی مطرح شد، در ایران به عکس راه نجات، گریختن به دامن دین و مذهب، تبلیغ می‌شد و کسانی هم که سعی کردند به مانند غرب به دین ستیزی بپردازند (چون ملکم خان و شهسوار) تکفیر و طرد شدند، غافل از اینکه کنار گذاشتن دین در غرب یکباره و با دین‌ستیزی آغاز نشد بلکه ابتدا بحث اصلاحات دینی و بازسازی و سپس دین‌ستیزی مطرح شد. به این ترتیب جامعۀ ایران به طور هم­زمان با اروپا با مدرنیته آشنا نشد. یعنی ابتدا با مظاهر آن و کم‌کم با مانیفست آن آشنا شد.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

بررسی مدرنیته و تأثیر آن بر ادبیات و هنر

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی