دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تک نگاري آثار اصغر الهي

قسمتی از متن پایان نامه :

 

1-1-1- ناتوراليسم:

«ناتوراليسم» مکتبي ادبي است که در قرن نوزدهم توسط برادران کنگور و به ويژه اميل زولا از فرانسه شروع شد و سپس در بيش­تر جهان طرفدار پيدا کرد. در پيدايش اين مکتب، توسعه صنعت، نقد تن، جبر علمي، جامعه شناسي بر پايه تفکر کنت و اسپنسر مؤثر بود. اين مکتب سعي داشت ادبيات رادر خدمت توضيح و تشريح اوضاع کلي انسان در بستر شرايط جبري زمان و مکان و اصل وراثت قرار دهد.                                                 ( ثروت، 1386: 177-179)

«ناتوراليسم» به مفهوم فلسفي، به آن رشته از روش­هاي فلسفي اطلاق مي­شود که معتقد به قدرت محض طبيعت است و هرگز طبيعت را آلتي در دست نظم بالاتري نمي­شناسد. شعار آن­ها آزادي است، آزادي در همه­ي قلمرو­ها، به خصوص در قلمرو مذهبي. بدينسان ناتوراليسم براي زولا در درجه­ي اول يک روش ضد کليسايي است و پايان «تابو» هاي کهنه. اعاده­ي حيثيت جسم است يا بهتر بگوييم روش تازه­اي براي سخن گفتن از آن و زندگي بخشيدن به آن. آن­چه زولا پيشنهاد مي­کند در درجه­ي اول عبارتست از وارد کردن روش­هاي علوم طبيعي به ادبيات و همچنين استفاده از اطلاعات تازه­اي که اين علوم به دست داده است. براي رسيدن به اين نتيجه بايد به مشاهده و کاوش جزييات پرداخت. اما اين مشاهده و ديد در عين حال بايد، با تجربه توأم باشد. به کار بردن اين روش ايجاب مي کند که دنياي اخلاقي به صورت مادي و ماشيني ادراک شود و«زولا» چنين فرض مي کند که: « دنياي بشري نيز تابع همان جبري است که بر ساير موجودات طبيعت حکم فرماست.» اين عقيده پايه ي فلسفي ناتوراليسم شمرده مي شود.

مسأله ديگري که ناتوراليست­ها وارد رمان­هاي خود کردند و با اصرار زياد بر آن تکيه زدند، تأثير وراثت در وضع روحي اشخاص بود. زيرا معتقد بودند که شرايط جسمي و روحي هر کسي از پدر و مادرش به او رسيده است. بدينسان ناتوراليسم به صورت قيامي عليه پيشداوري­ها و قراردادها­ي اخلاقي و مذهبي پا به ميدان مي­گذارد. سانسوري را که جامعه بر بخشي از مظاهر طبيعت و زندگي اعمال کرده است، در هم مي­شکند. از چيزهايي سخن مي گويد و مناظري را تشريح مي کند که تا آن روز در آثار ادبي راه پيدا نکرده بود و همين مشخصه ناتوراليسم است.

ادبيات ناتوراليستي انتقاد تلخي است از مباني جامعه. اما بر اثر همين روش که ناتوراليسم در پيش گرفته است، عده ­اي از مظاهر جامعه در آثار ناتوراليستي حق تقدم پيدا مي­کنند. ماجراي اغلب داستان­ها به صورتي جريان مي يابد که گويي هيچ چيز ديگري به جز پليدي، پريشاني، بي­عدالتي و ننگ وجود ندارد. و در نهايت،  حاصل کار به صورت نوعي وقاحت تحريک آميز، انتقادي و انقلابي و يا برداشتي بدبينانه و «فلاکت گرا» از انسان در مي­آيد و تصميم بر­ملا کردن واقعيت به آن­جا مي کشد که فقط ابتذال روزمره تحليل مي­شود. ناتوراليسم زبان محاوره را نخست در رمان و بعد در تئاتر وارد ادبيات مي­کند. نويسندگان ناتوراليست مي­کوشند در نقل مکالمه­ي هرکسي، همان جملات و تعبيراتي را به کار برند که خود او استعمال مي­کند. و اين يکي از مهم­ترين جنبه­هاي واقع گرايي ناتوراليست­ها است. ( سيد حسيني،1358: 229-248)

ناتوراليسم بر اين باور بود که انسان از تمام جهات عضوي از نظم طبيعت است. روح ندارد و به هيچ طريقي به يک دنياي مذهبي و معنوي فراتر از طبيعت تعلق پيدا نمي­کند و بنابرين، چنين موجودي يک حيوان نظام­يافته­است که شخصيت و رفتارش به طور کامل توسط دو نوع نيرو، يعني وراثت و محيط، تعيين مي­شود. (آبرامز،1384: 314)

از آنجا که ناتوراليسم توانست وارد خط قرمز­هاي جامعه شود طرفداران زيادي پيدا کرد اما بسياري از نويسندگان و مخاطبان داستان­هاي ناتوراليستي با مشاهده روند انحطاط اخلاقي در داستان­ها، مجبور قلمداد کردن انسان­ها و صدور مجوز وراثت براي اعمال ناشايست شخصيت­هاي داستاني، علاقه خود را به­ آن از دست داده و شمار طرفداران اين مکتب کم شد. اما از نکات مثبت اين مکتب مي­توان به اين نکته اشاره کرد، که دقت بالاي نويسندگان به مظاهر طبيعت توانست داستان­هايي را به وجود آورد که از بالاترين درجه توجه نويسنده به توصيف­ها خبر مي­داد.

 

1-1-2- سوررئاليسم:

سوررئاليسم زبان حال تشنجات دنياي معاصر است و مکتب سوررئاليسم به طور رسمي در سال 1922 تشکيل شد. آندره برتون اين مکتب را اين­گونه تعريف مي­کند:

«سوررئاليسم خودکاري مغزي است که مي خواهد، يا به وسيله­ي زبان يا به وسيله­ي قلم و يا به هر وسيله­ي ديگر، جريان واقعي عمل تفکر را بيان کند. سوررئاليسم تقرير و تثبيت تفکر است بدون تحکم عقل و خارج ازهرگونه تقيد به قوانين زيبايي شناسي و اصول اخلاقي».

اين مسلک داراي چندين فلسفه خاص است:

1) فلسفه علمي که همان «روانکاوي» فرويد است.

2) فلسفه اخلاقي که با هر گونه قرارداد و مواضعه مخالف است.

3) فلسفه اجتماعي که مي خواهد باايجاد انقلاب سوررئاليستي بشريت را آزاد کند.

و براي حصول اين مقاصد روش­هايي پيشنهاد مي کند:

1) هزل: در نظر کسي که آرزوي وصول به بي­نهايت را دارد، مشاهده­ي حقارت و پوچي دنيايي که زندگي آدمي در آن مي­گذرد، جز ريشخند و طنز احساس ديگري بر نمي­انگيزد. و ريشخند براي تکان دادن يوغ سالوس و ريا بهترين سلاح است.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

بررسآثار اصغر الهي در دو دسته­ي رمان­ و مجموعه داستان­هاي کوتاه، مورد تحليل­هايي از لحاظ فرم، محتوا، عناصر داستاني، نکات برجسته­ي روان­شناسي از ديدگاه فرويد، يونگ و آدلر و جامعه شناسي از ديدگاه گلدمن

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تک نگاري آثار اصغر الهی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تک نگاري آثار اصغر الهی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تک نگاري آثار اصغر الهي