دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

قسمتی از متن پایان نامه :

بعد بلا فاصله بعد از این غزل ،غزل دیگری با همین مطلع  آورده ولی از بیت دوم متفاوت است:

انجیر فروش را چه بهتر
ماییم معاشران دولت
ای ساقی ماه روی زیبا
ور این نکنی خموش گردم
  انجیر فروشی ای برادر
هین بر کف ما نهید ساغر
ای  جمله مراد تو میسر
دانی چه کنم خموشی اندر
« مولوی ،76 ،420»

 

بعد از آن در جايي ديگر مطلع همين غزل را با تغیير اندك (افزودن واژه «جانا» در پايان مصراع ها) به چارپاره اي مستقل تبديل كرده است:

انجير فروش را چه بهتر جانا
سرمست زييم و مست ميريم اي جان
  انجير فروشي اي برادرجانا
هم مست دوان دوان به محشر جانا
«مولوی ،76  ،1312»

 

و نمونه هاي ديگر:

هله زيرك ، هله زيرك، هله زيرك، زوتر
عشق داوود شود، آهن از او نرم شود
اندران حال اگر ماه ببوسد لب تو
  هله كز جنبش تو، كار همه نيكوتر …
شير آهو شود آنجا و از و آهوتر
گوييش : خيز برو از برما آن سوتر
« مولوی ،76 ،429»

 

(بيت دوم مثال از دو جهت علاوه بر موضوع بحث، قابل توجه است. اول از بابت ارتباط تصويري زيبايي كه بين واژگان داوود، آهن و نرم شدن آن برقرار كرده و دوم تعبير «آهوتر» زيرا «تر» وندي است كه پس از صفت و براي مبالغه در آن مي آيد نه پس از اسم. نمونه هاي ديگر هم دارد:

در دو چشم من نشین ای آنکه از من من تری   تا زبان اندر کشد سوسن که تو سوسن تری
«مولوی ،87 ،977»

غزل ديگري هم هست كه به مصرع اول آن يك «هله» ديگر اضافه شده و با همان مضمون و البته تغيير در وزن اصلي آمده است به غزل دوم تحرك، هيجان و شور بيشتري تزريق شده كه نشانه هنرمندي مولاناست كه معاني را هر جور كه بخواهد چون شربت خوشگواري به مخاطب مي نوشاند و جان تازه اي به مضامين دست دوم مي بخشد.

هله زيرك،هله زيرك، هله زيرك،هله زوتر
هله برجه، هله برجه،كه زخورشيد سفر به
دم بلبل چو شنيدي، سوي گلزار دويدي
  هله كز جنبش ساقي، بدود باده به سر بر
قدم از خانه به در نه، همگان را به سفر بر
چو بدان باغ رسيدي، بدو اكنون به شجر بر
«مولوی ،76 ،428»

 

همانطور كه مي بينيد هيجاني كه اين ابيات و كلمات به مخاطبش مي بخشد شگفت انگيز است. اين همه پويايي و شور و غوغا هر جان فسرده و عبوسي را به رقص و سماع وامي دارد و اين همان هنر شگرف اكسپرسيونيستي مولاناست كه اين پژوهش به دنبال بزرگنمايي و برجسته سازي آن است.

او كاملاً رها و بي قيد و بند مي انديشد و مي سرايد . با آنكه از شيوه هاي شاعري بيزاري مي كند و       مي گويد «مفتعلن مفتعلن كشت مرا» گاهي هنر شاعريش را هم به رخ مي كشد. بحر سخت و مطرودي را انتخاب مي كند و شروع مي كند به آذين بندي ابيات دست از سر قافيه پردازي هيچ مصرعي برنمي دارد و رديف را هم در مصراع هاي اول و هم مصراع هاي دوم ملتزم مي شود:

يارما، دلدارما، عالم اسرار ما
دوش گفتم عشق را، اي شه عيار ما
پس جوابم داد او، كز توست اين كار ما
از تو شد باز سپید زاغ ما و سار ما
  يوسف دیدار ما، رونق بازار ما
سرمكش، منكر مشو، برده اي دستار ما
هر چه گويي وا دهد، چون صدا كهسارما
بس کن و دیگر مگو کین بود گفتار ما
«مولوی ،76 ،2 137»

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-تجلی اکسپرسیونیسم در شعر مولانا (غزلیات شمس)چگونه است؟

2-مهم ترین شباهت ها و اختلافات میان مولانا و اکسپرسیونیست ها در چیست؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا