دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

ماني در کتب خود هميشه از علم و آگاهي و حکمت و معرفت سخن گفته است و عرفان خود را که عرفاني بيدارگر و روشنگر است را مبتني بر اين اصول بنا نهاده، يعني آگاهي و خرد و معرفت، که از مهم­ترين اصول و ويژگي­هاي آيين مانوي است. ماني معتقد بر رستگاري از طريق دانش و معرفت است و شرط رسيدن به رستگاري را معرفت که همان گنوس است، مي­داند. و خرد و دانش و معرفت را بر ايمان و سنت ترجيح مي‌دهد و البته بايد گفت که خرد ماني مبتني بر اشراق است. او به تطهير روحاني اعتقاد داشت و معتقد بود که تطهير روح تنها از طريق گنوس و معرفت به دست
مي­آيد. و منظور او از ” آب زنده” که در متون عرفاني مانوي به وفور ديده مي­شود، همان آبّ مينويي يا روحاني است که باعث تطهير و پالودگي روح و جان و نور که در بند جسم و تاريکي‌ها اسير است، مي­شود.

رسيدن به معرفت و خود آگاهي و شناخت خداي نور، يکي ديگر از اهداف عرفان مانوي است. آيين مانوي انسان را که زاده­ي دوران آميختگي است، از حقيقت و بن راستين خود آگاه مي­کند، و به او
مي­آموزد که رسالت او در اين دنيا که آميزشي از نور و ظلمت است، رهايي و نجات پاره­هاي نوراني و روحاني که وديعه‌اي از خداي نور در وجود انسان است، مي­باشد. و او بايد با آگاهي و معرفت نور و روشنايي اسير شده در زندانِ تن را از چنگ ظلمت برهاند تا به رستگاري برسد وگرنه در اين جهان پر از اندوه باز زاده خواهد شد و در رنج خواهد بود. در نگره­ي مانوي، همان قدر که روح والا و نيک گوهر است، تن فاسد، اهريمني، حقير و پَلشت است. رياضت و خوارداشتِ تن يکي از ضروري‌ترين وظايف ديناور مانوي است.

يکي ديگر از بن مايه­هاي آيين مانوي، مضمون جدايي انسان از زادگاه نخستين است. انسان آزرده و غريب و مفلوک که در اين عالم ظلماني دچار فراموشي شده و بايد با معرفت و آگاهي و مکاشفه رستگار شود و به آرزوي خود که رسيدن به بهشت نور است دست يابد، و به زروان و خداي نور بپيوندد.

تأويل اسطوره­اي اسارت روح و نجات وي در عرفان مانوي بدين‌گونه است که گنوس يا رمزِ حقيقت به روش منطقي و استدلالي توجيه پذير نيست، بلکه کشف اين رمز از راه مراقبه، مکاشفه و شهودِ منتج از اشراق امکان‌پذير است. هرچند ماني در آثارش بر “حکمت، خرد و خردورزي” بسيار تأکيد داشت، اما “خردِ ” او خردي اشراقي و مکاشفه­اي است. از اين روست که اسطوره در بيان حقيقت از ديدگاه ماني نقشي اساسي ايفا مي­کند. چون اسطوره نيز بياني نمادين، رمزآميز و مکاشفه‌وار دارد. حقايق عرفاني بيش­تر در قالب رمز و تمثيل قابل تبيين­اند. افزون بر اسطوره­ها، تمثيلات نيز در آثار عرفاني گنوسيان، به ويژه مانويان، نقش مهمي دارند (اسماعیل پور،1388،28).

مانويان براي درک زيبايي شناسي ويژه­ي خود و براي انتقال درون‌مايه­هاي زيبايي شناسانه، از يک زبانِ نمادين بهره گرفتند. اين زبان نمادين دو جلوه­ي تصويري و بياني دارد. آنان از نمادهاي قومي استفاده کردند. مانويان از زيباترين عناصر بهره گرفتند تا مفهوم رستگاري و نجات روح را به برترين وجه بيان کنند. عناصري چون مرواريد، گنج، زورق ماه، کشتي خورشيد، نيلوفر، درخت زندگي، ستونِ روشني، بندرگاه صلح و همانند آن، در زمره رايج‌ترين درون‌مايه­هاي عرفان مانوي­اند. بنابراين، خواست گاه زيبايي­شناسي و نمادپردازي مانوي را بايد در عرفان، اسطوره و هنر گنوسي جست وجو کرد. چه گنوسيان در واقع پيش کسوتان ماني بودند و درس­ها به او آموختند (همان،42).

 

 

 

 

2_10_ جهان‌شناسی عرفان مندايي

مَندا (Manda) واژه‌اي از زبان آرامي شرقي به معني “دانش، آگاهي و معرفت ” است و به يک معني، برابر نهادِ ” گنوس ” است. اما کيش مندايي در شمار کيش­ها و کتب­هاي گنوسي است. منداييان را صابئين نيز خوانده­اند و آنان را به فرقه­ي مغتلسه پيوند داده­اند. در حالي‌که اين مکاتب نحله­هايي مستقل، اما مربوط به‌هم، به شمار مي‌روند. صابئين، که در قرآن مجيد سه بار ذکرشان رفته است (سوره ي بقره، آيه­ي 62؛ سوره­ي مائده، آيه­ي 69؛ سوره­ي حج، آيه­ي 17) ستاره‌پرستان حرّان بودند. مغتلسه نيز فرقه­اي بودند که اساسي­ترين آيين‌شان غسل تعميد بود. اما منداييان پيرو حضرت يحيي بودند که تعميد­دهنده­ي حضرت مسيح بود. مندايي­ها در سده­ي نخستينِ ميلادي از شرقِ اردن به حرّان – مرز ميان ترکيه و سوريه – کوچيدند و تا جنوب بابل پيش رفته بودند. آنان اکنون در
کرانه­هاي رود، در خوزستان و جنوب عراق زندگي مي­کنند ( اسماعیل پور،1388 ،20).

در دوره­ي اشکاني، به علت تسامح مذهبي پادشاهان اين سلسله، مندائيان از آسودگي و رفاه و امنيت بيشتري بهره مي­جستند. اين احتمال وجود دارد که نرخ رشد جمعيت آن­ها، در سطح بالايي بوده باشد. گروش پدر ماني، پتک، به فرقه‌ي مغتلسه در دوره­ي ساسانيان، نشان‌دهنده­ي اهميت اين آيين گنوسي است (فروزنده1377،128).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

– مسئله­ی مهم ” نور و ظلمت” که در متون هر دو آیین به وفور دیده می‌شود، چه وجوه اشتراکی با هم دارند؟

– آیا مولانا در بیان مسئله­ی ” نور و ظلمت” به این آیین و عقیده توجه داشته است؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان : نور و ظلمت از دیدگاه گنوسی و مقایسه و تطبیق آن با مثنوی معنوی