دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی محتوایی فردوس المرشدیه فی اسرار الصمدیه

قسمتی از متن پایان نامه :

 

شفا بخشی به بیماران در حیات و پس از مرگ

از جمله کراماتی که در فردوس المرشید آمده شفابخشیدن به بیماران است. در طول تاریخ حکایت های زیادی ذکر شده که در آن ها، بیماران زیادی با شفاعت پیامبران و اولیای حق از مریضی و درد رها یافتند. هر چند در این میان حضرت عیسی (ع) را در این زمینه پیشرو می‌دانیم اما اولیاءالله نیز کراماتی در این باره داشته اند. شیخ مرشد نیز از این امر مستثناء نبود و کراماتی در جهت شفای بیماران داشته است.

در حکایتی شخصی به نام کوج در اثر شکستن توبه، هر دو دست و پای وی مفلوج می‌شود و از کار می افتد : «چون عاجز و بیچاره گشت نزدیکان خود را گفت که مرا در گلیمی نهید و برگیرید  به خدمت شیخ مرشد برید . نزدیکان وی چنان کردند و او را برگرفتند و بر در رباط شیخ آوردند و بنهادند. پس کوج گفت: یا شیخ آمدم و بر دست تو توبه کردم و شیطان مرا از راه ببرد تا باز خمر خوردن رفتم، اکنون خدای تعالی مرا عقوبت کرده است این چنین که می بینی؛ دعا کن مرا تا شفا یابم و توبه ی نصوح کنم و هرگز باز سر این کار نروم. شیخ بر وی رحمت کرد و دعا کرد و حق تعالی به حرمت دعای شیخ او را شفا داد و عاقبت بخشید و از آن علت صحت یافت.» (محمود بن عثمان ، 1333: 148)

کرامات شیخ نه تنها در زمان حیاتش، بلکه بعد از مرگش نیز شامل حال مردم می شد. از جمله کرامات او که باعث می شد، مردم ارادتی خاص به او داشته باشند، شفای بیماران و حتی روشنایی بخشیدن به چشمان کور آن هاست.

محمود بن عثمان نقل می کند که شخصی به زیارت تربت شیخ آمد و سُلّه ای رطب با وی بود از او پرسیدم کی هستی و از کجا آمده ای؟ آن شخص جواب داد که از فاریاب جره هستم، حرفه ام دبیری است و در دیوان خدمت می کنم. یک شب در حال خواب، دشمنی با سنگ بر چشمان من زد و مرا کور کرد. هر چه قدر طبیبان تلاش کردند نتوانستن چشمان مرا درمان کنند تا این که اندیشه ام گذشت تا از شیخ کمک جویم:

«بعد از آن به کازرون آمدم و زیارت تربت مقدس شیخ قدس الله سره بکردم و از حق تعالی درخواستم که مرا شفا بخشد و به حرمت شیخ بینایی به من باز دهد، در حال اثر شفا در چشم خود بیافتم. روز دوم بعد از نماز بامداد دفتر حساب که داشتم باز کردم و درآن نگریستم و بخواندم. چون روز سوم بود حق تعالی بینایی من به تمام بازداد، به حرمت شیخ مرشد.» (همان: 405)

 

 

3-2-1-9- شکافتن اشیا

در حکایتی آمده است که یک روز شیخ ابواسحاق در مسجد ، چنان فریاد می‌زند که در مسجد از هم شکافته می شود : « محمد بن ابراهیم و بعضی از اصحاب شیخ گفتند روزی از روزهای جمعه شیخ مرشد قدّس الله روحه العزیز مجلس می گفت و آن روز غازیان بسیار با سلاح نشسته بودند و عزم غزا داشتند . شیخ مرشد قدّس الله روحه العزیز شمشیری برهنه از دست یکی از غازیان بستد و بجنبانید و گرم شد و آن شمشیر بالا برد و به هیبتی تمام به آواز بلند گفت اگرچه هرگز گنجشکی نکشته‌ام ولیکن اگر این ساعت بدیدمی آن کس که می گوید در خدای تعالی ثالث ثلاثه ، گردن وی بزدمی .

چون شیخ  قدّس الله روحه العزیز این سخن به هیبت گفت درِ مسجد که برابر شیخ بود از هیبت شیخ شکافته شد و آوازی بلند از آن دربیامد ، چنانکه آواز در ، در مسجد افتاد . اهل مسجد فریاد برآوردند و بسیار بگریستند . » ( محمود بن عثمان ، 1333 : 155 )

 

3-2-1-10- طیّ الارض

دهخدا در لغت نامه در معنای لغوی و اصطلاحی طی الارض نوشته است :« نورديدن زمين . نوعى كرامت كه به‌جاى گام برداشتن و رفتن ، زمين در زير پاى آدمى به تندى پيچيده شود و او به مقصد خويش هرچند دور باشد در مدتى بسيار كم رسد . » ( دهخدا : 1377 )

این کرامت تنها یک بار در فردوس المرشدیه آمده است : « سؤال کردند از شیخ بایزید قدّس الله سرّه و گفتند یا شیخ ما می شنویم که تو به یک شب به کعبه می روی . شیخ گفت شما عجب دارید از این ؟ گفتند : بلی . گفت این چه قدر باشد ، مرغی این را داده‌اند . ( محمود بن عثمان ، 1333 : 89 )

 

3-2-1-11- مبتلا کردن معارضان به بیماری

در حکایتی آمده است که واعظی در کازرون ، نسبت به شیخ ابواسحاق حسادت می‌ورزد و او را انکار می‌کند ، شیخ از وی آزرده خاطر می‌شود و او را به بیماری مبتلا می‌کند : « در رمان شیخ مرشد ، قدّس الله روحه العزیز ، واعظی جرجانی به کازرون آمد و او را ابوعلی جرجانی گفتندی . بیامد و وعظ آغاز کرد . اگرچه وعظ نیکو گفتی ، اما با وجود مبارک شیخ پدید نمی‌آمد .

و از این جهت انکار شیخ کردی و حسد بردی و سخن‌های بی‎ادبانه گفتی . لیکن شیخ با وی برابری نکردی ، اما خاطر مبارک شیخ از وی سخت برنجید . ابوعلی دو سه روز وعظ بگفت . بعد از آن نتوانست . برخاست عزم بغداد کرد . چون به آرجان رسید ، زخم شیخ خورد و او را بیماری سخت پیدا شد و کرم در پای وی نشست . ابوعلی بدانست که سبب این رنج از آن است که خاطر مبارک شیخ مرشد برنجانیده است .

ابوعلی قاصدی به خدمت شیخ فرستاد و گفت یا شیخ ادب نگاه نداشتم باخدمت تو و دنیا از من فوت شد ، اکنون خاطر مبارک خود با من خوش کن تا باشد که آخرت از من فوت نشود .

چون قاصد بیامد و پیغام بگزارد شیخ مرشد ، قدّس الله روحه العزیز ، او را حلال کرد و دعای خیر گفت . چون قاصد به پیش ابوعلی رفت او را شفا پدید آمده بود از برکات دعا و همت شیخ ، قدّس الله روحه العزیز . » ( محمود بن عثمان ، 1333 : 162 – 163 )

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

الف ) اهداف علمی : تبیین جایگاه کتاب فردوس المرشدیه در میان آثار عرفانی

ب ) اهداف کاربردی : از این تحقیق می‌توان در حوزه‌های زیر استفاده کرد :

  1. در حوزه‌ی تذکره‌ها و زندگی‌نامه‌های عرفانی
  2. در حوزه‌ی شرح و تفسیر متون عرفانی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی محتوایی فردوس المرشدیه فی اسرار الصمدیه

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی محتوایی فردوس المرشدیه فی اسرار الصمدیه

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی محتوایی فردوس المرشدیه فی اسرار الصمدیه