دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تک نگاري آثار اصغر الهي

قسمتی از متن پایان نامه :

 

احمد اخوت طرح را بخش پوياي روايت در برابر شخصيت­ها­ي ايستا مي­داند. طرح شخصيت­ها را به هم مربوط مي­سازد و قهرمان و ضد­قهرمان را در شرايط متعارض قرار مي­دهد.  ( اخوت،42:1371)

شلوميث ريمون-کنان در کتاب روايت داستاني، طرح را با توجه به عامل زمان به سه دسته تقسيم ميکند:

1)طرح مفرد: درين نوع طرح نويسنده حادثه­اي را که يک­بار اتفاق افتاده است، يک­بار تعريف مي­کند.

2)طرح مکرر: طرحي است که نويسنده حادثه­اي را که يک­بار اتفاق افتاده­است، چندين بار تعريف مي­کند.

3)طرح بازگو: نويسنده حادثه­اي را که چندين بار اتفاق افتاده­است يک­بار باز­گو مي­کند.(کنان، 1387: 51)

« شکلوفسکي از دو نوع طرح ياد مي­کند: طرح پلکاني و طرح مارپيچي. طرح پلکاني آن است که رفتارهاي چند شخصيت داستان شبيه به هم است و حرکت زمان درين داستان­ها به صورت سببي است. اما طرح مارپيچي به اين صورت است که قصه با يک پيشگويي آغاز مي­شود وکنش­هاي دايره­اي در داستان در راستاي تحقق بخشيدن به اين پيشگويي است». (اخوت،54:1371)

مير­صادقي از تقسيم پيرنگ به «پيرنگ بسته» و «پيرنگ باز» سخن مي­گويد. پيرنگ بسته تودرتو و پيچيده است و رمز­گونه به نظر مي­آيد که مستلزم گره­گشايي است. در پي گره­گشايي نيز نتيجه­گيري قطعي است. ازين­رو مناسب داستان­هاي اسرار­آميز است. اما در پيرنگ باز نظم طبيعي ميان حوادث وجود دارد و راوي به صورت بي­طرف در داستان ظاهر مي­شود و مخاطب بايد خود راه حل­ مسائل طرح شده را بيابد. (ميرصادقي166:1364)

در داستان­هايي با پيرنگ بسته، نويسنده بايد توجه داشته باشد در بازگشايي گره و نتيجه­گيري قطعي، بسيار با دقت عمل کند چراکه هر نتيجه­گيري مورد قبول مخاطبان واقع نخواهد شد و مخاطب در انتظار است تا پايان درستي از داستان را شاهد باشد. پيرنگ­هاي بسته بيشتر بايد در موضوعاتي به کار برده شود که جنبه­ي آموزشي دارند اما بهتر است کاربرد پيرنگ­هاي باز در داستان­هايي باشد که به دنبال پرورش خلاقيت مخاطب هستيم. پيرنگ هميشه با کشمکش در داستان سروکار دارد. برخورد و رويارويي شخصيت­هاي داستان با شخصيت­هاي مخالف و مقابل آفريننده­ي کشمکش داستاني است. کشمکش رويارويي دو نيرو يا تعارض دو ديدگاه است. کشمکش مي­تواند بيروني، يعني بين دو شخصيت و يا دروني، يعني بين دو ميل ناسازگار يا متناقض در درون يک شخصيت واحد باشد( کشمکش ذهني). با گسترش پيرنگ، کنجکاوي خواننده بيش­تر مي­شود و شور و اشتياقش براي دنبال کردن ماجراي داستان زيادتر. همين علاقمندي نسبت به دنبال کردن داستان، او را در حالت دل­نگراني و دلهره نگاه مي­دارد و چنين کيفيتي را در اصطلاح حالت « تعليق يا هول و ولا » مي­گويند. اين حالت به دو صورت ممکن است در داستان به وجود بيايد. يکي آنکه نويسنده راز سر به مهري را در داستان ايجاد کند و ديگر اينکه شخصيت­هاي داستان را در موقعيت­هاي دشوار و حساس قرار دهد تا از ميان دو راه يکي را انتخاب کند. ( همان، 169)

کشمکش دروني را مي­توان در داستان کوتاه « شاگرد من، معلم من » از اصغر الهي مشاهده­ کرد:

« دلم مي­خواهد جرئت مي­کردم مي­زدم به سيم آخر، از جا بلند مي­شدم، صاف رودرروي مدير مي­ايستادم و تو خنده­ي کثيف و لجنش تف گنده­اي مي­انداختم». (الهي،1369 : 150)

اوج[1]داستان آن بخشي از پيرنگ است که کشمکش به تنش­آميزترين ميزان خود مي­رسد و پاسخي به آن داده مي­شود و امکان اين وجود دارد که کشمکش در آن حل نشود اما پس از رسيدن به اوج، ضرباهنگ داستان کند مي­شود و خواننده در مي­يابد که داستان رو به اتمام است و در نهايت پس از پشت سر گذاشتن اين کنش افتان، گره­گشايي[2] صورت مي­گيرد و پيچيدگي­هاي پيرنگ کاملاً يا قسماً روشن مي­شود. ( پاينده، 1385: 25)

[1] climax

[2] denouement

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

بررسآثار اصغر الهي در دو دسته­ي رمان­ و مجموعه داستان­هاي کوتاه، مورد تحليل­هايي از لحاظ فرم، محتوا، عناصر داستاني، نکات برجسته­ي روان­شناسي از ديدگاه فرويد، يونگ و آدلر و جامعه شناسي از ديدگاه گلدمن

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تک نگاري آثار اصغر الهی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تک نگاري آثار اصغر الهی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تک نگاري آثار اصغر الهي