دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

بي­توجهي شاهان صفوي به شعر و تعصّب بيش از حد آنها به مسائل مذهبي سبب شد که  تنها آثاري مورد توجه قرار گرفت که در حيطه­ی مذهب آفريده می­شد، و شاعران ناچار، براي ادامه­ی فعاليت هنري خود رهسپار ديار هندوستان گرديدند و در كنار شاعران آن سرزمين، سبكي به نام “سبك هندي” را پديد آوردند. به اين ترتيب، رفته­رفته شعر و ادبيات از انحصار دربار خارج شد و در ميان مردم كوچه و بازار رواج يافت. درباره­ی رواج شعر و ادبيات در ميان مردم لازم است به مطلب مهمي اشاره شود: در زمان يورش افغانان به ايران و پايان يافتن حكومت افشاريان، كتابخانه­هاي مهمي همچون كتابخانه­ی اصفهان به وسيله­ی اين مهاجمان به غارت برده شد اين كتابها و نيز كتب ديگري كه در حمله­ی نادر به دهلي، وارد ايران شده بود، پس از انقراض افاغنه و نادريه به دست مردم افتاد. بيشتر اين آثار يا در شيراز به فروش رسيد و يا در خراسان وقف آستانه­ی رضوي گرديد، انتشار اين كتابها در ميان مردم به ويژه در شيراز، در تربيت و پرورش اهل علم و ادب مؤثر واقع شد، به گونه­ي كه در قرن­هاي دوازده و سيزده شيوه­ی نويسندگي تغيير كرد و به زبان ساده و طبيعي مردم نزديك گرديد (بهار، 1337: 317).

پس از مدتي، نازك­انديشي، افراط در خيال­پردازي و اصرار بر صنعت­گريهاي زباني، سبك هندي را به سبكي گنگ و پيچيده تبديل و آن را به نوعي ابتذال گرفتار كرد. در اواخر عهد صفوي اين سبك ادبي از رونق افتاد. در دوره­ی بعد نيز جنگها و لشكركشيهاي پي­درپي نادرشاه و اوضاع آشفته­ی مملكت در زمان او و جانشينانش، شعر و به طوركلي هنررا در حالت فترت و سستي قرارداد. كريمخان زند نيز نتوانست در زمينه­ی هنر و فرهنگ گام مؤثري بردارد با اين حال، پايه­هاي مكتب بازگشت در همين دوره در حال پي­ريزي بود. تا اینکه سرانجام آقامحمدخان قاجار توانست با خاموش كردن فتنه­هاي داخلي بر اوضاع مسلط شود و آرامش نسبي را در كشور برقرار سازد. به اين ترتيب فرصت مناسبي براي فعاليتهاي ادبي ايجاد گرديد (زرین کوب، 1380: 11). در همين دوران بود كه گروهي از اديبان و هنرمندان در نواحي مختلف كشور دور هم جمع شدند و انجمنهاي ادبي را بار ديگر راه­اندازي كردند. اصلي­ترين مراكز فعاليت اين گروه­ها حوزه­هاي اصفهان، شيراز و خراسان بود.

به اين ترتيب، فعاليت انجمن­ها و حوزه­هاي ادبي وارد مرحله­ی تازه­اي گرديد. شاعران و نويسندگاني كه در اين انجمن­ها رفت و آمد داشتند، از پيچيدگي و گنگي سبك هندي ناراضی بودند، به همين سبب تصميم گرفتند با نگاهي به آثار شاعران بزرگ گذشته سبك آنها را احيا كنند (خاتمی، 1374: 207).

ميرسيدعلي مشتاق اصفهاني (متوفي1165هـ.ق)، سيدمحمد شعله اصفهاني (متوفي، 1160هـ.ق) و ميرزامحمد نصيرالدين اصفهاني (متوفي 1192هـ.ق) از پايه­گذاران اصلي اين انجمنها در زمان حكومت افشاريه در اصفهان بودند. آنها توانستند شاگرداني پرورش دهند كه برخي از آنها در احياي سبك­هاي كهن موفق­تر از استادان خود عمل كردند. لطفعلي­بيگ آذر بيگدلي شاملو (متوفي1195هـ.ق)، هاتف اصفهاني (متوفي1198هـ.ق)، حاجي­سليمان صباحي بيدگلي كاشاني(م 1206 هـ.ق) و محمدتقي صهباي قمي(متوفي 1191هـ.ق) از دست­پروردگان اين گروهند (آرین پور، 1379: 13).

از مهم­ترين انجمن­هاي ادبي آن دوران مي­توان به “انجمن نشاط” اشاره كرد كه به وسيله­ی ميرزاعبدالوهاب نشاط اصفهاني (1175- 1244هـ.ق) تشكيل شد و عليرغم دوران كوتاه فعاليتش بر فضاي ادبي آن روزگار بسيار تأثير نهاد (میر صادقی، 1376: 30).

در زمان فتحعليشاه قاجار اين انجمن­ها رونق بيشتري يافتند؛ چرا كه علاوه بر فضاي سياسي و فرهنگي مناسب، خود شاه نيز دستي در شعر داشت و با تخلص “خاقان” شعر مي­سرود. از اينرو، شاعراني چون مجمر كاشاني (متوفی 1225 هـ.ق)، فتحعلي­خان صبا (متوفي 1238) و نشاط اصفهاني گرد شاه جمع شدند و انجمنی به­نام “انجمن خاقان” را به راه انداختند. اين شاعران مي­كوشيدند با تقليد از شاعران سبكهاي عراقي و خراساني، به ابتذال و انحطاط سبك هندي پايان دهند به همين منظور، از سبك و روش متداول زمان خود روي گرداندند و به روش پيشينيان بازگشت نمودند و نهضتي را پديد آوردند كه بعدها به نهضت “بازگشت ادبي” موسوم گرديد. با اين توضيحات مي توان نتيجه گرفت كه يكي از مهم ترين ثمرات بازگشت ادبي، تشكيل انجمنهاي ادبي بود و در همين انجمن ها بود كه افراد زيادي مجال طبع آزمايي يافتند كه اشعار برخي از آنها قابل توجه است.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  1. سبک بازگشت چیست و در چه زمانی اتفاق افتاده است؟ 2. تفاوت سبک بازگشت با سبک هندی چیست؟
  2. نقش نشاط اصفهانی در سبک بازگشت چه اندازه است؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

بي­توجهي شاهان صفوي به شعر و تعصّب بيش از حد آنها به مسائل مذهبي سبب شد که  تنها آثاري مورد توجه قرار گرفت که در حيطه­ی مذهب آفريده می­شد، و شاعران ناچار، براي ادامه­ی فعاليت هنري خود رهسپار ديار هندوستان گرديدند و در كنار شاعران آن سرزمين، سبكي به نام “سبك هندي” را پديد آوردند. به اين ترتيب، رفته­رفته شعر و ادبيات از انحصار دربار خارج شد و در ميان مردم كوچه و بازار رواج يافت. درباره­ی رواج شعر و ادبيات در ميان مردم لازم است به مطلب مهمي اشاره شود: در زمان يورش افغانان به ايران و پايان يافتن حكومت افشاريان، كتابخانه­هاي مهمي همچون كتابخانه­ی اصفهان به وسيله­ی اين مهاجمان به غارت برده شد اين كتابها و نيز كتب ديگري كه در حمله­ی نادر به دهلي، وارد ايران شده بود، پس از انقراض افاغنه و نادريه به دست مردم افتاد. بيشتر اين آثار يا در شيراز به فروش رسيد و يا در خراسان وقف آستانه­ی رضوي گرديد، انتشار اين كتابها در ميان مردم به ويژه در شيراز، در تربيت و پرورش اهل علم و ادب مؤثر واقع شد، به گونه­ي كه در قرن­هاي دوازده و سيزده شيوه­ی نويسندگي تغيير كرد و به زبان ساده و طبيعي مردم نزديك گرديد (بهار، 1337: 317).

پس از مدتي، نازك­انديشي، افراط در خيال­پردازي و اصرار بر صنعت­گريهاي زباني، سبك هندي را به سبكي گنگ و پيچيده تبديل و آن را به نوعي ابتذال گرفتار كرد. در اواخر عهد صفوي اين سبك ادبي از رونق افتاد. در دوره­ی بعد نيز جنگها و لشكركشيهاي پي­درپي نادرشاه و اوضاع آشفته­ی مملكت در زمان او و جانشينانش، شعر و به طوركلي هنررا در حالت فترت و سستي قرارداد. كريمخان زند نيز نتوانست در زمينه­ی هنر و فرهنگ گام مؤثري بردارد با اين حال، پايه­هاي مكتب بازگشت در همين دوره در حال پي­ريزي بود. تا اینکه سرانجام آقامحمدخان قاجار توانست با خاموش كردن فتنه­هاي داخلي بر اوضاع مسلط شود و آرامش نسبي را در كشور برقرار سازد. به اين ترتيب فرصت مناسبي براي فعاليتهاي ادبي ايجاد گرديد (زرین کوب، 1380: 11). در همين دوران بود كه گروهي از اديبان و هنرمندان در نواحي مختلف كشور دور هم جمع شدند و انجمنهاي ادبي را بار ديگر راه­اندازي كردند. اصلي­ترين مراكز فعاليت اين گروه­ها حوزه­هاي اصفهان، شيراز و خراسان بود.

به اين ترتيب، فعاليت انجمن­ها و حوزه­هاي ادبي وارد مرحله­ی تازه­اي گرديد. شاعران و نويسندگاني كه در اين انجمن­ها رفت و آمد داشتند، از پيچيدگي و گنگي سبك هندي ناراضی بودند، به همين سبب تصميم گرفتند با نگاهي به آثار شاعران بزرگ گذشته سبك آنها را احيا كنند (خاتمی، 1374: 207).

ميرسيدعلي مشتاق اصفهاني (متوفي1165هـ.ق)، سيدمحمد شعله اصفهاني (متوفي، 1160هـ.ق) و ميرزامحمد نصيرالدين اصفهاني (متوفي 1192هـ.ق) از پايه­گذاران اصلي اين انجمنها در زمان حكومت افشاريه در اصفهان بودند. آنها توانستند شاگرداني پرورش دهند كه برخي از آنها در احياي سبك­هاي كهن موفق­تر از استادان خود عمل كردند. لطفعلي­بيگ آذر بيگدلي شاملو (متوفي1195هـ.ق)، هاتف اصفهاني (متوفي1198هـ.ق)، حاجي­سليمان صباحي بيدگلي كاشاني(م 1206 هـ.ق) و محمدتقي صهباي قمي(متوفي 1191هـ.ق) از دست­پروردگان اين گروهند (آرین پور، 1379: 13).

از مهم­ترين انجمن­هاي ادبي آن دوران مي­توان به “انجمن نشاط” اشاره كرد كه به وسيله­ی ميرزاعبدالوهاب نشاط اصفهاني (1175- 1244هـ.ق) تشكيل شد و عليرغم دوران كوتاه فعاليتش بر فضاي ادبي آن روزگار بسيار تأثير نهاد (میر صادقی، 1376: 30).

در زمان فتحعليشاه قاجار اين انجمن­ها رونق بيشتري يافتند؛ چرا كه علاوه بر فضاي سياسي و فرهنگي مناسب، خود شاه نيز دستي در شعر داشت و با تخلص “خاقان” شعر مي­سرود. از اينرو، شاعراني چون مجمر كاشاني (متوفی 1225 هـ.ق)، فتحعلي­خان صبا (متوفي 1238) و نشاط اصفهاني گرد شاه جمع شدند و انجمنی به­نام “انجمن خاقان” را به راه انداختند. اين شاعران مي­كوشيدند با تقليد از شاعران سبكهاي عراقي و خراساني، به ابتذال و انحطاط سبك هندي پايان دهند به همين منظور، از سبك و روش متداول زمان خود روي گرداندند و به روش پيشينيان بازگشت نمودند و نهضتي را پديد آوردند كه بعدها به نهضت “بازگشت ادبي” موسوم گرديد. با اين توضيحات مي توان نتيجه گرفت كه يكي از مهم ترين ثمرات بازگشت ادبي، تشكيل انجمنهاي ادبي بود و در همين انجمن ها بود كه افراد زيادي مجال طبع آزمايي يافتند كه اشعار برخي از آنها قابل توجه است.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  1. سبک بازگشت چیست و در چه زمانی اتفاق افتاده است؟ 2. تفاوت سبک بازگشت با سبک هندی چیست؟
  2. نقش نشاط اصفهانی در سبک بازگشت چه اندازه است؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی سبک شناختی شعر نشاط اصفهانی