دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

تک گویی درونی مستقیم و غیر مستقیم

«در این شیوه ذهن ِشخصیت داستان در موقعیت اول شخصِ (من-راوی) و در نتیجه با نقل­قول مستقیم روایت می­شود. از آن­جا که شخص درباره­ی تجربه­ها، عواطف و خاطره­های خود فکر می­کند، خود او در محورِ رابطه­ها قرار می­گیرد و در نتیجه به شکل «من» حضورش را اعلام می­کند» (فلکی،1382: 43). تک­گویی درونی غیرمستقیم، ضمن آن­که احساس­ها و اندیشه­های شخصیت ارائه می­گردد، نویسنده هم پابه­پای گفت­وگوی درونی پرسوناژ حرکت می­کند» (همان: 52).

تک گویی درونی غیر مستقیم

در این شیوه «دانای کل، محتویات لایه های پیش از گفتار شخصیت را چنان رائه می­کند که گویی این مطالب مستقیماً از ذهن شخصیت نقل می­شوند.»(بیات،1387: 79).

 

2-1-3-3-7. جریان سیال ذهن

«اصطلاح جریان سیال ذهن را نخستین­بار «ویلیام جیمز، فیلسوف و روان­شناس آمریکایی(1842-1910م) در کتاب «اصول روانشناسی» (1890م) مطرح کرد. وی می­کوشید تا برخی مفاهیم مورد نظر و تجربه­های ذهنی خود را به کمک آن شرح دهد» (رضایی،1382 :320).

«پرواز فکر به گونه­ای است که خود­آگاه و ناخودآگاه، زمان حال و گذشته و آینده، حوادث و خاطره­ها و احساسات در هم می­شوند و یافتن رابطه­ها دشوار می­گردد. در واقع جریان سیال ذهن مجموعه­ی درهم و گسسته­ی تداعی­ها، لحظه­ها و عواطف است که در آن لایه­های خود­آگاه و ناخودآگاه از ذهن می­گذرند» (فلکی،1382: 46). حسین بیات برای تسمیه داستانی به «جریان سیال ذهن» لازم می­داند که داستان در شیوه روایت از چهار ویژگی عمده  تبعیت کند: « 1-تک گویی درونی در تمام یا قسمت­های مهمی از رمان به کار رفته باشد. 2-نویسنده، قصد ارائه آگاهی درون شخصیت­ها را داشته باشد. 3-در کلیت رمان، نظم منطقی رویدادها به هم خورده باشد. 4-ذهنیات شخصیت­ها به صورت گسسته و بدون انسجام ارائه شوند. یعنی اشارات و معانی مبهم و تبیین نشده در آن­ها وجود داشته باشد» (بیات،1387: 92).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

گونه­ی ادبی خاطره-داستان چه نوعی است؟

گونه ی ادبی خاطره-داستان چه ویژگی­هایی دارد؟

خاطره-داستان چه نوع رویکردی است؟

روایت خاطره­ای با روایت داستانی چه شباهت­ها و تفاوت­هایی دارد؟

گلی ترقی در داستان­هایش خاطره می­گوید یا داستان؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

تک گویی درونی مستقیم و غیر مستقیم

«در این شیوه ذهن ِشخصیت داستان در موقعیت اول شخصِ (من-راوی) و در نتیجه با نقل­قول مستقیم روایت می­شود. از آن­جا که شخص درباره­ی تجربه­ها، عواطف و خاطره­های خود فکر می­کند، خود او در محورِ رابطه­ها قرار می­گیرد و در نتیجه به شکل «من» حضورش را اعلام می­کند» (فلکی،1382: 43). تک­گویی درونی غیرمستقیم، ضمن آن­که احساس­ها و اندیشه­های شخصیت ارائه می­گردد، نویسنده هم پابه­پای گفت­وگوی درونی پرسوناژ حرکت می­کند» (همان: 52).

تک گویی درونی غیر مستقیم

در این شیوه «دانای کل، محتویات لایه های پیش از گفتار شخصیت را چنان رائه می­کند که گویی این مطالب مستقیماً از ذهن شخصیت نقل می­شوند.»(بیات،1387: 79).

 

2-1-3-3-7. جریان سیال ذهن

«اصطلاح جریان سیال ذهن را نخستین­بار «ویلیام جیمز، فیلسوف و روان­شناس آمریکایی(1842-1910م) در کتاب «اصول روانشناسی» (1890م) مطرح کرد. وی می­کوشید تا برخی مفاهیم مورد نظر و تجربه­های ذهنی خود را به کمک آن شرح دهد» (رضایی،1382 :320).

«پرواز فکر به گونه­ای است که خود­آگاه و ناخودآگاه، زمان حال و گذشته و آینده، حوادث و خاطره­ها و احساسات در هم می­شوند و یافتن رابطه­ها دشوار می­گردد. در واقع جریان سیال ذهن مجموعه­ی درهم و گسسته­ی تداعی­ها، لحظه­ها و عواطف است که در آن لایه­های خود­آگاه و ناخودآگاه از ذهن می­گذرند» (فلکی،1382: 46). حسین بیات برای تسمیه داستانی به «جریان سیال ذهن» لازم می­داند که داستان در شیوه روایت از چهار ویژگی عمده  تبعیت کند: « 1-تک گویی درونی در تمام یا قسمت­های مهمی از رمان به کار رفته باشد. 2-نویسنده، قصد ارائه آگاهی درون شخصیت­ها را داشته باشد. 3-در کلیت رمان، نظم منطقی رویدادها به هم خورده باشد. 4-ذهنیات شخصیت­ها به صورت گسسته و بدون انسجام ارائه شوند. یعنی اشارات و معانی مبهم و تبیین نشده در آن­ها وجود داشته باشد» (بیات،1387: 92).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

گونه­ی ادبی خاطره-داستان چه نوعی است؟

گونه ی ادبی خاطره-داستان چه ویژگی­هایی دارد؟

خاطره-داستان چه نوع رویکردی است؟

روایت خاطره­ای با روایت داستانی چه شباهت­ها و تفاوت­هایی دارد؟

گلی ترقی در داستان­هایش خاطره می­گوید یا داستان؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی