دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری

قسمتی از متن پایان نامه :

 

علوم حديث

علوم حديث، علومي است که از دو علم روايت حديث و درايت حديث بحث مي‌‌کند. علم روايت حديث نقل آزاد و دقيق (قول و فعل و تقرير) پيامبر است که صحابه يا تابعين به او نسبت داده‌‌اند و علم درايت حديث، بحث و مسايلي که حال راوي و روايت را از نظر سند و متن حديث بررسي مي‌‌کند.[1]

اصطلاحاتي در حديث وجود دارد مانند صحيح، حسن، ضعيف، منکر و باطل و… همه به سند احاديث مربوط هستند نه متن آن‌‌ها.

اگر به سير تاريخي علم‌الحديث تا به امروز نگاه کنيم، مي‌‌بينيم بسيار اندک بررسي و نقد احاديث صورت گرفته است و حديث شناساني چون ابن تيميه، عراقي، صغاني و… احاديث نادري را نقد کرده‌‌اند که به طور کامل اطمينان داشته که ضعيف يا موضوع و… بوده‌‌اند. در دهه‌‌هاي اخير، در کشورهاي اسلامي حديث‌پژوهاني گاه با احتياط در نقد احاديثي چند، تلاش‌‌هاي کرده‌اند[2] که در دنياي معاصر و جهان علم امروز ضروري است.

اهمّيت دقت در احاديث صحيح و ضعيف يا جعلي زماني آشکارتر مي‌‌شود که فرموده‌‌ي خداوند را، در لزوم و پيوستگي اطاعت از خدا و رسول گرامي(ص) در نظر آوريم(آل‌عمران/13) سپس به تذکر تکان دهنده‌ي پيامبر(ص) توجه کنيم که فرمود: إنَّ کذِباً علي ليسَ ککذِبٍ علي اَحدٍ، مَن کذِبَ عَلَي متعَمّداً فَليتَبَوَّأ مَقعَدهُ مِنَ النَّار؛ يعني دورغ بستن بر من، مانند دروغ بستن بر ديگران نيست، کسي که به عمد بر من دروغ بربند، مي‌‌بايد جايگاه خود را در آتش دوزغ آماده کند.[3]

«روايت، حديث، خبر، اثر، سنت و گاه حديث، مجموعه واژه‌‌هايي هستند که در اصطلاح علماي حديث، به يک معني بکار مي‌‌روند.»[4] امّا گاه تفاوتي بين روايت و خبر و حديث گذاشته‌‌اند و آن است که حديث، فقط اقوال و افعال و احوال رسول اکرم (ص) است امّا خبر و روايت عام هستند و رفتار و گفتار هر کسي را شامل مي‌‌شوند.[5]

حديث يا سنت، بعد از قرآن حجت و دومين ادله‌‌ي فقهي و شرعي مورد اتفاق همه‌‌ي علماي اسلام است؛ به عبارت ديگر «گونه‌‌اي از وحي يا پرتوي از انوار قرآن کريم است.»[6]

در اين پژوهش، روايات مجعول به مجموعه‌‌ي اخبار و روايت‌‌هايي اطلاق مي‌‌گردد که در قرآن و فرهنگ اسلامي اصالت ندارند و از طريق قصّاصان و جاعلان حديث و خبر، از همان قرون اوليه‌ي اسلامي وارد تفسير و فرهنگ و ادبيات اسلامي شده و حقيقت‌‌هاي قرآني به ويژه قصص و روايات اسلامي را با ابهام روبرو ساخته‌‌اند و خواسته و نا خواسته و به شيوه‌‌هاي گوناگون توسط بزرگان فرهنگ و ادبيات اسلامي و ايراني پذيرفته و در آثارشان به فراواني وجود دارد.

آن‌چه يادآوري آن در اين پژوهش اهمّيت دارد، بازشناخت احاديث ضعيف و جعلي است که «بايد دانست که کليه احاديث منقوله، صحّت نپيوسته و روي دلايل و شواهد‌‌ي، ‌دست جعل در ميراث نبوت و… برده شده است.»[7] مقصود از احاديث ضعيف، هر حديثي است که شرايط حديث حسن و صحيح را نداشته باشد. ابن‌الصلاح مي‌‌گويد: كل حديث لم تجتمع فيه صفات الصحيح و لا صفات الحسن فهو ضعيف.[8]

ابن‌الجوزي در مقدّمه كتاب «الموضوعات» مي‌‌گويد: هر حديثي را ديديد که مخالف با عقل و مغاير با نقل و متناقض با اصول بود، بدان که آن حديث موضوع و جعلي است. اين اصل ابن جوزي امروزه بيشر پذيرفتني است و حقيقت آن است که بيشترين جعليّات مربوط به مناقب پيامبران و صحابه است.

 

ـ مهم‌‌ترين اصل حديث‌شناسي

هر خبري از سه حالت خارج نيست: قطعاً راست است مانند احاديث متواتر يا قطعاً دروغ است مانند احايث موضوع و ساختگي يا احتمال راست بودن در آن مي‌‌رود (مفيد ظن است) مانند احاديث احاد.

اساسي‌‌ترين و مهم‌‌ترين اصل حديث‌‌شناسي عرضه‌‌ي حديث به قرآن است» حضرت رسول(ص) فرموده: «هر گاه سخني از من روايت شد آن را با قرآن تطبيق دهيد اگر موافق آن بود بپذيريد والّا آن را رها نماييد.»[9] يا «هرچه مخالف قرآن باشد از ما نيست.»[10]

البته براي نقد وصحت و سقم حديث شرايط ديگري هم برشمرده‌‌اند، از جمله: عدم مخالفت با عقل و منطق؛ که براي نسل امروز حائزاهميت است.

[1] علوم حدیث، صبحی صالح، ص 83 و علم‌الحدیث و روایةالحدیث، صص 8 و 5

[2] از جمله کتاب «السنه النبویّه بین اهل الفقه و اهل الحدیث» نوشته محمّد غزالی مصری که با عنوان «نگرشی نو در فهم احادیث نبوی » توسط داود ناروئی ترجمه شده است.

[3] صحیح مسلم، باب تغلیظ الکذب… ش 14، صحیح بخاری، کتاب الجنائر، ش 1291 (به نقل از: نگرشی نو در فهم احادیث ص 19 و در نهج‌البلاغه هم به همین شکل با اندک تغییراتی در لفظ آمده است؛ علم‌الحدیث شانه‌چی، ص 93.)

[4] علوم حدیث، ص 6 و سیر تاریخی تدوین علم حدیث، ص 53

[5] سیر تاریخی…، ص 53

[6] نگرشی نو در فهم احادیث.. ص266

[7] علم الحدیث… ص 93

[8] مقدمه‌ي ابن‌الصلاح، ص122

[9] تفسیر کبیر، ج10، ص 148

[10] علم‌الحدیث… کاظم شانه‌چی، ص109

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

جهت بازشناسي و استخراج تأثيرات اسرائيليات و روايات مجعول، به کليه‌‌ي آثار عطّار توجه شد تا تحقيق از جامعيت برخوردار بوده و در نهايت به نتيجه‌‌گيري متقن و برآوردي جامع و مانع دست يافته شود.

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات در آثار عطّار نیشابوری