دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

ریشه‌های روان­شناختی رفتار کسری

بر اساس نظریۀ فروید، خاطراتی که در بخش ناهوشیار ذهن می‌مانند از ذهن نمی‌روند، بلکه همچنان بیرون از محدودۀ آگاهی به عملیات خود ادامه می‌دهند و به شکل‌های مختلف و گاهی در قالب دفاعی بروز می‌کنند. افکار، خاطرات و تجربه‌های ناهوشیار، گاهی اوقات مزاحم رفتارهای معقول و هوشیارانه می‌شوند. (شیرافکن،1389: 28) تردیدی نیست که ریشه‌های رفتاری کسری را می‌توان در دوران کودکی‌ او جستجو کرد. به نظر هاینز کوهات(Heinz Kohut)، روانشناس اتریشی، در بسیاری از اختلالات، آسیب‌های والدین نقش مهمی را دارد و برخی از آنها نیز دارای مبنای زیست‌شناختی هستند. (همان: 236) کسری در خاطراتی که از دوران کودکی‌اش ترسیم می‌کند، از پدرش همیشه همراه با تنبیه یاد می‌کند، که کتاب‌های او را پاره می‌کرده و مانند بسیاری از پدران سنتی، سعی داشته با خشونت فرزند خوبی تربیت کند. کوهات می‌گوید رفتار پدر و مادر، سبب صدمه دیدن شدید و منجر به اختلالی می‌شود که مشخصۀ آن، هذیان و گفتار و رفتار به هم‌ریخته و نامفهوم است. کوهات از این اختلالات با نام اختلالات مرزی یاد می‌کند که دو نمونۀ آن اختلال اسکیزویید و اختلال پارانویید است. از نظر روانشناسی یونگ، کسری شخصیت تیپ متفکّر درونگرا است. او شدیداً تحت تاثیر عقاید است و این عقاید در ذهن او ریشه دارند. متفکر درون‌گرا به دلیل تمرکز بر نیروهای درونی، انسان سرد و بی‌ملاحظه‌ای به نظر می‌رسد. در ضمن از لحاظ اجتماعی نیز، دست و پا چلفتی است و نمی‌تواند نظراتش را به خوبی بیان کند.(رایکمن،1389: 95)

    یکی از اختلالات شخصیتی که فروید در نظریاتش مطرح کرده، عقدۀ ادیپ است که نام آن از نمایشنامۀ مشهور سوفوکل با همین نام گرفته شده است. با توجه به این نظریه کودک در سال‌های اولیه زندگی ناخودآگاه به دلیل پرورش یافتن در آغوش مادر به او تمایل پیدا می‌کند. در سال‌های تکامل چون پدر او را از کارهایی منع می‌کند و این رفتار با خشونت و تحکم همراه است، و در عوض رفتار مادر با مهربانی توأم است، از پدر متنفر می‌شود. فروید می‌گوید این عشق به مادر و کینه نسبت به پدر دو وجه تشکیل دهنده عقده ادیپ هستند (فروید،1350: 210) فروید می‌گوید تقویت هرکدام از این احساسات ممکن است منجر به سانحه‌ای گردد. در صورت تقویت و سرکشی غریزه، فرد پدرکش یا مادرکش می‌گردد و در صورت غلبه غریزه عشق فرد بدبین، گوشه‌گیر و محجوب بار می‌آید. (همان:211)

    کتاب «نامه به پدر»، کتابی است که کافکا در سال‌های آخر عمرش نوشته است. این کتاب در واقع نامۀ کافکا به پدرش است که بعدها به صورت کتاب در‌آمد. این نامه، سراسر یادآوری‌های کافکا از دوران کودکی است و در این نامه خطاب به پدر، از دلایل ترس خود از او یاد می‌کند و خاطرات کودکی را جز‌ء به جزء موشکافی می‌نماید.

 از متن کتاب چنین استنباط می‌شود که پدر کافکا مردی به شدت مستبد و خودرأی بوده و در برخورد با فرزند بسیار جدی و ناهنجار عمل می‌کرده است. او در قسمتی می‌گوید:

«در یکی از شب‌ها من یک بند نق می‌زدم… تو آمدی مرا از تخت برداشتی،‌ به بالکن بردی و مدت کوتاهی مرا در لباس خواب پشت در بسته تنها گذاشتی» (کافکا،1355: 19)، «بعد از این عمل لابد من مطیع شدم، ولی در باطن صدمه دیدم» (همان: 20) «من حتی سال‌های بعد هم از این تصور رنج‌آور رنج می‌بردم» (همان: 20). «وسایل زبانی بسیار مؤثر تو در تربیت که دست کم در مورد من مدام به کارشان، می‌بستی عبارت بودند از: فحاشی، تهدید، کنایه، خندۀ تلخ و گرچه عجیب است طلب دلسوزی» (همان:31).

    این در حالی است که تمام ناقدان آثار کافکا را در زمره آثار خاص ادبیات جهان قرار داده‌اند.این ویژگی­ها در شخصیت گاوخونی وکسری هم دیده می­شود. شخصیت گاوخونی در تمام داستان درگیر پدر و کابوس­های اوست. خاطرات کودکی او توأم با سیاهی، تنفر پدر و مادر از هم و تنبیه شدن توسط پدر است. کسری نیز همین­گونه است که در صفحات گذشته به آن اشاره کردیم. رستم در عرض حال نیز از این موضوع رنج می­برد. پس می­توان نشانه های عقده اودیپ را در کسری، راوی رمان گاوخونی،رستم و کودکی کافکا پیدا کرد و این در حالی است که هرسۀ این شخصیت­ها(کسری، راوی رمان گاوخونی و کافکا) در بزرگسالی به شدت از اختلالات پارانوییدی، افسردگی و هذیان رنج می­برند. با نگاه اجمالی به آثار کافکا می‌توان به عمق مشکلات روانی او پی برد. مهمترین خصیصه‌ای که در‌ آثار او به چشم می‌خورد رنجی است که شخصیت‌های اصلی آن از پارانویا می‌برند. مشهورترین این آثار کتاب نقب یا لانه است. نقب می‌تواند داستان یک موش صحرایی یا هر جانور موذی دیگری (چون نویسنده به نوع حیوان اشاره نمی‌کند) باشد. این جانور که به حتم نماد انسان مدرن است، به شدت در انزوای مطلق به سر می‌برد. او در لانه‌ای که تمام زندگی خود را صرف ساختن آن کرده است، خود را محبوس نموده و تمام وقت در ترس از هجوم جانواران خارجی یا اشباح به سر می‌برد. حرص سیری ناپذیر جانور در نقب و حفر گودال‌های تو در تو، نشان از شک و بدگمانی بی‌حد و حصر او دارد.

    در اینجا نخستین مسأله، مرگ پدر و مادر کسری است که همراه خواهر و دامادشان در یک تصادف همه را یکباره از دست می‌دهد؛ امّا برخورد کسری مانند کسانی که مصیبت دیده‌اند نیست، یادآوری او توأم با سردی تمام و بسنده کردن به این جمله که مردند و تمام شد، می­باشد.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

بررسی مدرنیته و تأثیر آن بر ادبیات و هنر

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی