دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی تأویل‌های کتاب وجه دین حکیم ناصرخسرو قبادیانی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

امیلیو بتی (Emilio Betti) (1968-1890 م.):

 

امیلیو بتی مورخ ایتالیایی علم حقوق را از متفکران عینی‌گرای هرمنوتیک می‌دانند. عینی‌گرایی در مقابل نسبی‌گرایی است که گادامر آن را معرفی می‌کرد. هرجا عینی‌گرایی مطرح شود، مسلماً اعتقاد به پاره‌ای اصول، پایه‌ها و مبانی پیش‌فرض آن‌ها وجود دارد. دو خصلت دیگر عینی گرایی، میدان دادن به ثبات و نیز تمایز فاعل شناسایی از موضوع و متعلق آن است. هرمنوتیک عینی گرا به امکان فهم عینی، ثابت و فراتاریخی اثر تأکید دارد و معنای متن را واقعیتی مستقل از مفسر میداند.

وی در سال 1962م. کتابچه‌ای با عنوان علم هرمنوتیک در مقام روش علوم انسانی منتشر کرد. انتشار این رساله که مدت کوتاهی پس از انتشار شاهکار گادامر حقیقت و روش در 1960م. صورت گرفت، اعتراضی روشن و صریح به رویکرد گادامر… بود. ایرادات بتی به گادامر به زبان ساده از این قرار است:

نخست این اثر به عنوان روش‌شناسی _ یا معین به روش‌شناسی _ فایده‌ای به حال علوم انسانی ندارد و دوم اینکه این اثر مشروعیت استناد کردن به شأن علمی موضوعات تأویل را به مخاطره می‌اندازد و لذا عینیت خود تأویل را هم در مظان تردید قرار می‌دهد…

اختلاف بنیادی میان بتی و گادامر روشن است… این دو متفکر با دو تعریف بسیار متفاوت و مبتنی بر مبانی فلسفی متفاوت، علم هرمنوتیک را برای تحقق مقاصد بسیار متفاوت ضابطه‌دار می‌کنند. بتی به پیروی از دیلتای، طالب قواعد بنیادین برای تاریخمندی (Geschichtlichkeit) است… او می‌خواهد معیارهایی برای تمیز تأویل درست از نادرست و تمیز یک نوع تأویل از نوع دیگر بیابد. در حالی که گادامر به پیروی از هایدگر پرسش‌هایی از این قبیل می‌کند: خصلتِ هستی‌شناسیِ فهم چیست؟ چه نوع مواجهه‌ای با وجود در عمل هرمنوتیکی دخیل است؟ سنّت، آن گذشتۀ منتقل شده چگونه در عمل فهم متنی تاریخی وارد می‌شود و آن را شکل می‌دهد؟[1]… گادامر در نامه‌اش به امیلیو بتی چنین استدلال می‌کند که برنامۀ او تجزیه و تحلیل این امر است که فهم واقعاً چگونه عمل می‌کند نه آن که چگونه باید عمل کند.[2]

از نظر بتی هدف تفسیر درک جهان فکری دیگران است. به بیان دیگر در مقام تفسیر، برآنیم تا ذهنیت مؤلف را عینیت بخشیم. مفسر در تلاش است تا به ادراک اندیشه‌های مؤلف راه پیدا کند. از همین روی باید بر اساس نظام فکری مؤلف سخن او را فهمید، نه بر اساس معیارها و اندیشه‌های خود. درواقع هدف تفسیر بازشناسی و بازآفرینی ذهنیت مؤلف برای راه‌یابی به قصد اوست. مؤلف نیز در خلق اثر خود مصمم است تا افکار و آمال خود را به خواننده منتقل سازد. از همینجاست که بتی را از طرفداران هرمنوتیک عینیت‌گرا دانسته‌اند. برای آنکه مفسر به دنیای ذهنی مؤلف راه پیدا کند، باید هم به معانی الفاظ متن توجه داشته باشد و هم خود را در ذهنیت مؤلف شریک سازد و به گونه‌ای با گفتمان او آشنا شود. [3]

بتی توجه به سه اصل را در تفسیر مهم می‌داند:

اصل اول: متن یا موضوع تفسیر و تأویل امری خودمختار است.

اصل دوم: میان اجزای متن سازگاری درونی برقرار است.

اصل سوم: نمی‌توان اندیشه‌های مفسر را بی ارتباط با تفسیر متن دانست. در عمل بازآفرینی معنای متن، تجربیات مفسر در آن دخالت دارد.[4]

 

 

[1] – پالمر 69 و 70

[2] – كوزنزهوی 238

[3] – نصری 99 و 100

[4] – نصری 100

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  • پیشینۀ علم تأویل چیست؟
  • نظر تفکر اسماعیلی دربارۀ تأویل به عنوان اصل بنیادین این مذهب چیست؟
  • پیشینۀ علم هرمنوتیک در تفکر غرب چیست؟
  • آیا تأویل، آنچنان که ناصرخسرو به عنوان یک اسماعیلی بلندمرتبه به آن دست می‌یازد، با هرمنوتیک، آنچنان که در غرب تعریف می‌شود، شباهت دارد؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی تأویل‌های کتاب وجه دین حکیم ناصرخسرو قبادیانی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی تأویل‌های کتاب وجه دین حکیم ناصرخسرو قبادیانی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :  بررسی تأویل‌های کتاب وجه دین حکیم ناصرخسرو قبادیانی