دانلود پایان نامه-تحلیل داستان پست مدرن

سایت دانلود پایان نامه omidfile.com


دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تک نگاری آثار اصغر الهی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

۱-۱-۱-۱- نظریه روانشناسی تحلیلی کارل گوستاو یونگ[۱]:

کارل گوستاو یونگ روان­پزشک و متفکر سوئیسی در ۲۶ژوئیه ۱۸۷۵ م در کسویل سوئیس متولد شد. یونگ را در کنار فروید از پایه­گذاران دانش نوین روانکاوی قلمداد می­کنند. وی نظریه شخصیتی را به وجود آورد که به روانشناسی تحلیلی معروف شد. یونگ در نظریه­اش، مخالفت­هایی با فروید کرده که یکی از آن­ها تعریف گسترده­تری است که یونگ از لیبیدو ارائه می­دهد. فروید معتقد است که لیبیدو انرژی روانی است که از غریزه زندگی مثل مسائل زندگی آشکار می­شود اما یونگ معتقد است که لیبیدو انرژی روانی است که میل جنسی را شامل می­شود اما به آن محدود نمی­شود. این انرژی روانی از سه اصل پیروی می­کند:

اصل اضداد: هر جنبه­ای از روان، ضد خودش را داراست که این تضاد، انرژی روانی را تولید می­کند.

اصل آنتروپی: در هر شخصیتی این گرایش وجود دارد که به آرامش و تعادل برسد.

اصل هم­ارزی: انرژی هرگز در شخص از بین نمی­رود بلکه از یک سطح به سطح دیگر جا­به­جا می­شود. (شولتز،۱۳۸۸: ۱۱۶)

برخلاف فروید که گذشته را در بررسی شخصیت فرد مهم می­دانست، یونگ علاوه بر گذشته، آینده را نیز مهم می­دانست و بر ناهشیار بیشتر تأکید می­کرد.

سه سطح شخصیت از نظر یونگ:

خود: مرکز هشیاری است که شامل درک کردن، فکر کردن، احساس کردن و یادآوری می­باشد و بر همین اساس نیز یونگ ۸ تیپ روان­شناختی درون­گرا و برون­گرای ( احساسی، متفکر، حسی وشهودی) را شکل داد. (شولتز،۱۳۸۸: ۱۱۷)

ناهشیار شخصی: مخزن موادی است که در زمانی هشیار بودند ولی فراموش یا سرکوب شده­اند. که می­توان آن را به کمد بایگانی تشبیه کرد که برای بیرون کشیدن چیزی از آن و بررسی آن و بازگردانش به همان­جا کمی وقت لازم است. (شولتز،۱۳۸۸: ۱۲۰)

ناهشیار جمعی: نوع انسان نیز به صورت جمعی، به عنوان یک­گونه، تجربیات گونه­ی انسان و پیش از انسان را در ناهشیار جمعی اندوخته می­کند. و این میراث به هر نسل جدید انتقال می­یابد.  (شولتز،۱۳۸۸: ۱۲۱)

از مهم­ترین مباحث نظریه یونگ، مبحث کهن­الگو­هاست.کهن­الگو­ها، تجربیاتی هستند که در ناهشیار جمعی قرار دارند و با تکرار شدن در زندگی نسل­های پی­در­پی، بر روان ما نقش بسته­اند و در رؤیاها و خیال­پردازی­های ما آشکار می­شوند. مهم­ترین این کهن الگوها عبارتند از: پرسونا، آنیما، آنیموس، خود، سایه. مبحث دیگری که یونگ مطرح کرده است موضوع تفرد و تعالی است. در دوران میان­سالی، افراد برای مقابله با احساس پوچی و بی ارزشی، باید انرژی روانی خود را از دنیای بیرون و هشیار به دنیای درون و ناهشیار هدایت کنند تا بتوانند به توانایی­هایشان در دوره میان­سالی تحقق بخشند، که به این مرحله تفرد می­گویند. این عملکرد باعث می­شود که فرد بتواند به شخصیت خود در دوره میان­سالی وحدت بخشد و آن را یک­پارچه کند که به آن، تعالی می­گویند و این تفرد و تعالی امور فطری و ذاتی هستند. در نهایت دیدگاه یونگ نسبت به انسان در مقایسه با فروید خوشبینانه­تر و کمتر جبرگرایانه می­باشد.

۱-۲- معرفی اصغر الهی و آثار او:

اصغر الهی در سال ۱۳۲۳ در مشهد متولد شد. سال­های جوانی او به دلیل فعالیت سیاسی پرتلاطم بود، با وجود این موفق شد مدرک دکترای تخصصی رشته روان­پزشکی را از دانشگاه تهران دریافت کند. الهی بین سال­های ۵۸ تا ۶۰ سردبیر مجله بازتاب روان­شناسی بوده است سپس به تدریس در دانشگاه علوم پزشکی ایران و طبابت پرداخت.

نخستین داستان­های کوتاه اصغر الهی در دهه ۵۰ منتشر شدند. در سال ۱۳۵۱ کتابی داستانی با نام « قصه­ی شیرین ملا» را برای کودک و نوجوان نوشت که دیگر تجدید چاپ نشد. اولین مجموعه داستان او با نام «بازی» در سال ۱۳۵۸ منتشر شد سپس در همان سال مجموعه داستان دیگری با نام « قصه­های پاییزی» را منتشر کرد. رمان« مادرم بی­بی جان» یکی دیگر از رمان­های اوست که در سال ۱۳۵۸ به چاپ رسید. رمان« رؤیا و رؤیا» را در آمریکا چاپ کرد و در ردیف آثار منتشر شده­ی وطنی او قرار نگرفت. در سال ۱۳۶۹ با انتشار مجموعه داستان کوتاه « دیگر سیاوشی نمانده» به کشف و خلق شگرد­های روایتگری در داستان­های روان­شناختی پرداخت. نقطه­ی اوج نویسندگی او که بی­شک با دوران دوم نویسندگی­اش پیوند دارد با نوشتن رمان «سالمرگی» در سال ۱۳۸۵ به ظهور رسید. الهی با رمان « سالمرگی» خود در سال ۱۳۸۶ موفق به دریافت جایزه بهترین رمان از بنیاد گلشیری شد. آخرین اثر او که مجموعه داستانی است با نام « حکایت عشق و عاشقی ما» در سال ۱۳۸۹ چاپ شد و تا کنون به عنوان آخرین اثر او معرفی شده است. وی رمان دیگری با نام « دختری با چشمان سبز مشوش» دارد که به دلیل فوت ایشان هنوز به چاپ نرسیده است. وی در سال ۱۳۹۰ بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

در بررسی آثار الهی با سبک­ها و شیوه­های گوناگون روبه­رو می­شویم که از آگاهی وی نسبت به فنون ادبی حکایت می­کند. در دوره­ی اول نویسندگی وی که شامل نگارش «بازی»، « قصه­های پاییزی» و « مادرم بی­بی جان» است، با توجه او به مکتب ادبی رئالیسم و نگارش منتقدانه­ی اجتماعی روبه­رو هستیم اما در دوره­ی دوم نویسندگی وی که خلق آثار « دیگر سیاوشی نمانده»، « سالمرگی» و « حکایت عشق و عاشقی ما» را در بر دارد، استفاده از سبک سوررئال و پست­مدرن با تأکید بر مباحث روان­شناسی، فزونی می­گیرد.

آثار وی عبارت است از:

« بازی» مجموعه داستان، ۱۳۵۸

« حکایت عشق و عاشقی ما» مجموعه داستان۱۳۸۹،

« دیگر سیاوشی نمانده» مجموعه داستان، ۱۳۶۹

« رؤیا و رؤیا »رمان

« سالمرگی» رمان،۱۳۸۵

« قصه شیرین ملا» ادبیات نوجوان،۱۳۵۱

« قصه های پاییزی» مجموعه داستان، ۱۳۵۸

« مادرم بی بی جان» رمان، ۱۳۵۸

[۱]Carl Gustav Jung

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

بررسآثار اصغر الهی در دو دسته­ی رمان­ و مجموعه داستان­های کوتاه، مورد تحلیل­هایی از لحاظ فرم، محتوا، عناصر داستانی، نکات برجسته­ی روان­شناسی از دیدگاه فروید، یونگ و آدلر و جامعه شناسی از دیدگاه گلدمن

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تک نگاری آثار اصغر الهی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تک نگاری آثار اصغر الهی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تک نگاری آثار اصغر الهی