دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی محتوایی فردوس المرشدیه فی اسرار الصمدیه

قسمتی از متن پایان نامه :

 

تبدیل مواد بی‌ارزش به مواد ارزشمند

محمود بن عثمان در حکایتی آورده است که شیخ ابواسحاق ، خاک را به گندم تبدیل نموده است ، ماجرا از این قرار است که در آن زمان که شیخ ابواسحاق به مکتب می رفت ، خشکسالی حادث شد و مردم در مضیقه و تنگنا قرار گرفتند. استاد از شیخ درخواست کرد تا مقداری گندم برای او بیاورد. شیخ مرشد این مسأله را با پدر و مادر خویش در میان گذاشت اما از قضا در خانه‌های آن ها هیچ گندم یافت نمی‌شد. مادر کیسه‌ای پر از خاک کرد و در گوشه ای نهاد . شیخ حال بپرسید . مادر جواب داد که باید گندم به آسیا ببریم و آن گاه به شیخ تحویل دهیم. صبح زود که شیخ قصد مدرسه کرد با خود اندیشید که سری به گندم بزند:

«برفت و سرانبانه بگشاد نگاه کرد و گندمی بغایت پاکیزه دید یک مشت از آن گندم برگرفت و مادر را آواز داد و گفت : این گندمی بغایت پاکیزه است و این گندم استاد را بهتر کار آید. مادر گفت : ای پسر این گندم را از کجا برگرفتی؟ گفت: از انبانه. مادر شیخ بیامد و در انبانه نگاه کرد و انبانه پر از گندم دید ، عجب بماند و متحیر شد. با خود اندیشه کرد و گفت این حال چگونه است؟ این ساعت خاک در انبانه کردم و این دم گندم شده است! بعد از آن او را معلوم شد که ا ین صفت از دولت و نیک بختی شیخ است.» (همان: 15)

حکایت های مشابه این در مورد عارفان و اهل معرفت بسیار یافت می شود که چه بسا خاک را به زر تبدیل می کنند. افلاکی در حکایتی نقل می کند که در مجلس سماعی در حضور مولانا، قوالی با خود می گوید که بعد از سماع، بابت کارش چه قدر پول نصیبش می شود؛ مولانا بی درنگ از اندیشه ی او آگاه می گردد و مشتی خاک در دف او می ریزد که این خاک ها تبدیل به زر می شود: « هم چنان منقول است که کمال قوال که مصنف شهر و استاد دهر بود، مگر در سماع دوستی در ضمیرش گذشته باشد که عجب مرا در این سماع چه مقدار قوال اندرزی خواهد بودن؟ همانا که حضرت مولانا از روی زمین مشتی خاک برگرفته در دف او ریخت که بستان در دیده کن! در حال دید که دفش پری زر گشته بود و این غزل آغاز کرد:

ای عاشقان ای عاشقان من خاک را گوهر کنم   وی مطربان وی مطربان دف شما پر زر کنم
                    (افلاکی، 1385: 454)

درحکایتی دیگر نیز آمده است که فردی با ماسه‌ی کنار دریا و آب حلوا درست می‌کند : « آدم بن ابی ایاس گفت وقتی ما به عسقلان بودیم . جوانی بیامد و با ما بنشست و با ما حدیث کرد . چون از سخن فارغ شدیم برخاست و بر نماز ایستاد و یک دو سه روز با ما بود .

روزی ما را وداع کرد که برود به اسکندریه . پاره‌ای راه با وی بیرون شدم تا کناره‌ی دریا و دو سه درهم به وی دادم . منع کرد که فراگیرد . الحاح کردم بر وی تا فراگیرد . آن جوان یک کف رمل برگرفت و در رکوه کرد و پاره‌ای آب دریا بر سر آن رمل کرد و گفت بستان و بخور . چون بنگریستم آن رمل سویق بود که به شکر تمام آمیخته بود . پس گفت آن کس که حال او با خدای تعالی چنین باشد کی حاجت باشد به درهم تو . » ( محمودبن عثمان ، 1333 : 84 )

 

3-2-1-4- تکلّم جنین

محمود بن عثمان درحکایتی از قول مادر شیخ ابواسحاق آورده که شیخ در حالی که هنوز قدم به عرصه‌ی هستی نگذاشته بود، ذکر خدا می گفت و مادرش این ذکر را می شنید : « نقل است از مادر شیخ که گفت شیخ در شکم من شش ماهه بود که ذکر گفتی، چنانکه آواز ذکر وی می شنفتم؛ و چون وقت زادن وی بود کسانی که پیش من نشسته بودند، آواز ذکر وی می‌شنفتند.» (همان : 12)

 

3-2-1-5- خاموش کردن آتشکده‌های زرتشتیان

تا قبل از اینکه شیخ مرشد پای بر عرصه ی وجود بگذارد، نواحی کازرون و حتی بیشتر مردم این شهر گبر بوده اند، اما زمانی که شیخ دیده بر جهان گشود و بعد از مدتی خلق را به یکتاپرستی و توحید هدایت کرد، دین اسلام نیز قوّت گرفت. و هر روز این شیخ در کار گبران خلل ایجاد می کرد و آن ها را یارای مقابله با شیخ و اصحاب وی نبود. از جمله کرامات وی در این زمان خاموش کردن آتش خانه های گبران با اذان گفتن وی بود که چیزی شبیه به معجزه بود و این امرخاموش شدن آتشکده ی فارس با تولد حضرت محمد (ص) را در ذهن تداعی می کند :

«تا آن زمان که شیخ مرشد قدس الله روحه العزیز پدید شد و حق تعالی و تقدس او را از لطف خود پیدا کرد و مقتدا و پیشوای اهل اسلام گردانید. واز برکات انفاس شریف وی هر روز که می بود مسلمانان غالب می شدند و گبران نقصان می پذیرفتند و چنین گویند که در حوالی کازرون چند آتش خانه های گبران بود که سال ها بود که شب و روز آتش می کردند و       می پرستیدند و هرگز آن آتش نمرده بود. چون شیخ مرشد قدس الله روحه العزیز بانگ نماز گفتی به یک بارگی آن آتش خانه ها همه فرو مردندی و آتش پرستان همه اسیر و فرومانده   می شدند و هیچ چاره نداشتند . » (همان : 29 )

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

الف ) اهداف علمی : تبیین جایگاه کتاب فردوس المرشدیه در میان آثار عرفانی

ب ) اهداف کاربردی : از این تحقیق می‌توان در حوزه‌های زیر استفاده کرد :

  1. در حوزه‌ی تذکره‌ها و زندگی‌نامه‌های عرفانی
  2. در حوزه‌ی شرح و تفسیر متون عرفانی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی محتوایی فردوس المرشدیه فی اسرار الصمدیه

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی محتوایی فردوس المرشدیه فی اسرار الصمدیه

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی محتوایی فردوس المرشدیه فی اسرار الصمدیه