دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

عینیت

معمولاً داستان، با توصیف یا گفت­وگو یا تک­گویی درونی شروع می­شود اما در خاطره با تاریخ و زمان وقوع خاطره و یا مکان آن خاطره آغاز می­شود. در این روایت گلی ترقی ابتدا تاریخ می­دهد و سپس مکانی که در آن قرار دارد را بیان می­کند.

«تابستان هزار و نهصد و هشتاد و چهار؛ ساحل مدیترانه پوشیده از آدم است»(ص 23).

این خود بیان کننده­ی خاطره بودن متن است. یعنی گلی ترقی خاطره­ای از دوران کودکی­اش را با دیدن شخصی در دریای جنوب به یاد می­آورد و به صورت داستانی بیان می­کند.

 

4-1-2-2-2. زمان

زمان این روایت دوران کودکی راوی را بیان می­کند. زمان کاملاً ذهنی است چون راوی با گفتن خاطره­ی کودکی یاد آن دوران می­افتد و این کاملاً در ذهن راوی رخ می­دهد که گذشته را به یاد می­آورد.

«دوازده سال دارم و خوشبخت­ترین بچه­ی روی زمینم»(ص 24).

«عصرها قرار دوچرخه سواری داریم و تمام محله­ی محمودیه مال ماست»(ص 26).

«زمستان­ها روی این تپه­ها شاه و ملکه ثریا اسکی می­کنند و ما از دور تماشا می­کنیم»(ص 26).

 

4-1-2-2-3. مکان

مکان نیز ذهنی است. از ساحل مدیترانه به تهران می­رود و دوباره به ساحل برمی­گردد. این گردش در مکان از شگردهای جریان سیال ذهن است. ذهنی که سیال و جاری است و به هر جا که خاطره­ای دارد می­رود و برمی­گردد. در این روایت مکان­ها همگی واقعی بیان شده­اند. ترقی سعی کرده با مرور خاطرات، مکان­ها را نیز به خواننده بشناساند. مکان­های قدیمی که تنها خاطره­ای از آن­ها باقی مانده است. او بسیار با دقت شرح می­دهد. مکان از عناصر مهم خاطره و داستان ترقی است. هجرت به کشوری دور و غریب، انسان را به یاد دوران گذشته می­اندازد این دوری باعث شده تا او تمام محله محمودیه و شمیران و تهران را با جزییات به یاد بیاورد و خواننده را با مکان­های مربوط به آن دوران آشنا کند.

«گاهی وقت­ها، زنگ خیاطی یا شرعیات، از مدرسه در می­رویم و سری به خیابان اسلامبول می­زنیم.»(ص 29).

«دبستان فیروزکوهی تمام می­شود برادرم را به فرنگ می­فرستند و اسم مرا در دبیرستان انوشیروان دادگر می­نویسند.»(ص 47).

«خانه­ی ما در شمیران است و تا مدرسه­ی فیروزکوهی هزار فرسخ است»(ص 26).

«دوست کوچک، صبح­ها، سر چهارراه آشیخ هادی، منتظر می­ماند؛ بدون من نمی­رود و همراه من تنبیه می­شود»(ص 26).

«تابستان هزار و نهصد و هشتاد و چهار؛ ساحل مدیترانه پوشیده از آدم است.»(ص 23).

«عصرها قرار دوچرخه سواری داریم و تمام محله­ی محمودیه مال ماست.»(ص 26).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

گونه­ی ادبی خاطره-داستان چه نوعی است؟

گونه ی ادبی خاطره-داستان چه ویژگی­هایی دارد؟

خاطره-داستان چه نوع رویکردی است؟

روایت خاطره­ای با روایت داستانی چه شباهت­ها و تفاوت­هایی دارد؟

گلی ترقی در داستان­هایش خاطره می­گوید یا داستان؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی