بررسی سلسله‎ي موي دوست (مجموعهی مقالات)، انتشارات هفت اورنگ، شيراز -پایان نامه رشته ادبیات

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :
بررسی کارنامه‌ی علمی- ادبی دکتر کاووس حسن لی

قسمتی از متن پایان نامه :

نمادپردازي اكبر رادي با تقابل دو «زن» در نمايش نامه‌ي «از پشت شيشه‌ها»(مشترك با شهين حقيقي)، مجله ی نقد ادبي، سال چهارم، شماره‌ي شانزدهم،زمستان1390
چکیده:
اکبر رادی از نمایش نامه نویسان نام آشنای ایرانی ا‌ست که در پردازش آثار هنری خود از سبک، زبان و بیان ویژه‌ای برخوردار است. از دیرباز، او به واقع گرایی در ادب نمایشی نام‌بردار بوده؛ اما گاهی نیز در طرح دیدگاه‌های اجتماعی خود، از زبان و بیان نمادین بهره برده که برایند آن، خلق تیپ‌ها و فضاهای نمادینی است که با وجود ملموس و واقعی بودن، می توانند نمونه‌ای برای تیپ‌های مشابه و شرایط همسان باشند. ازاین‌رو، برخی آثار رادی تن به تأویل‌های گوناگون می‌دهند و می‌توان از رویکردهای مختلف به آن‌ها نگریست. از جمله آثار رادی که از چنین قابلیتی برخوردار است، نمایش نامه‌ی «از پشت شیشه‌ها»ست. در این اثر، رادی با به‌کارگیری صنعت‌های مدرن، کوشیده است تا چالش بی امان و آشتی ناپذیر روشنفکر امروز را با جریان نوگرایی بی ریشه به نمایش درآورد. در این پژوهش، تلاش شده است تا شگرد رادی برای بیان نمادین دیدگاه‌هایش در نمایش نامه‌ی یاد شده واکاوی شود. نتیجه‌ی  پژوهش نشان می‌دهد، نویسنده این بیان نمادین را با پردازش شخصیت زن و وانهادن نقش اساسی روایت بر دوش او خلق کرده است. در این روایت، نویسنده با به‌کارگرفتن شگرد قرینه سازی، دو تیپ زن را در کنار و دراصل، در برابر هم قرار داده است؛ یکی، زنی است متجدد مآب با تجددی بی‌اصالت و دیگری، زنی معمولی از نوع امروزی آن با همان دغدغه‌های فکری و روانی. از این دیدگاه، هریک از شخصیت‌ها، به‌ویژه زنان نمایش نامه، می توانند  نماینده ی یک تیپ یا مرام فکری و فرهنگی خاصی باشند که در فضای اثر، در کنار هم نقش آفرینی و دراصل، طرح دیدگاه می‌کنند.(مقاله ی حاضر: 55)
3-74-سبك شناسي نشانه‌ها در پنج حكايت از مصيبت نامه ی عطار نيشابوري(مشترک با ساناز مجرد)، فصل نامه ی بوستان ادب، سال چهارم، شماره 2 (پياپي 66)، تابستان 1391
چکیده:
در این مقاله که بخشی از یک پژوهش گسترده‌تر در تحلیل نشانه‌ها ی حکایت‌های مصیبت‌نامه‌ی عطار است، پنج حکایت که از جهت ساختار روایی مشابه هستند، برگزیده شدند تا با حذف داده‌های متغیری چون شخصیت و کنش‌های روایی، امکان بررسی دقیق نشانه‌ها در ساختارهای مشابه فراهم آید. از این جهت و با دقت در متن تحلیل هر حکایت این نکته دریافتنی است که خوانش مبتنی بر نشانه‌ها به سبب دقت در جزئیاتی چون صفت‌‌ها، فضاها    ، موضع‌گیری‌های راوی و دقت در نوع ارتباط این اجزاء و تأثیر متقابل آن‌ها با یکدیگر که منجر به برجسته‌سازی یک یا چند مضمون می‌شود ،یکی از دقیق‌ترین و کاربردی‌ترین شیوه‌های نگاه به متن است. بررسی نشانه‌ای جنبه‌های پنهان متن را که در یک خوانش عادی از نظر مخاطب پنهان می‌ماند آشکار می‌سازد. توجه به تعداد نشانه‌ها و بررسی تمهیدات مورد استفاده‌ی نویسنده در به کارگیری نشانه‌ها و ساختن فضاهای متکثر معنایی، امکان سبک‌شناسی آثار یک نویسنده و ارزش‌گذاری کیفی آثار را به گونه‌ای علمی، فراهم می‌آورد.(مقاله ی حاضر:12)
بدین ترتیب ، عطار در چارچوب حکایت‌ها به شیوه‌ای ممتاز و هدفمند از نشانه‌ها بهره می‌گیرد تا یک کلیت معنایی منسجم را فراهم آورد و سبک ویژه‌ی او برخلاف مولوی، فشرده‌گویی و ایجاد یک تمامیت معنایی است که این هدف به واسطه‌ی کوتاهی حکایت‌ها و استفاده‌ی مناسب از نشانه‌ها در چارچوب کنش‌های روایی ایجاد شده است.( همان:75-74)
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
بررسی جامع فعالیت‌های یکی از شخصیت‌های علمی و ادبی کشور برای معرفی به حوزه‌های دانشگاهی و ادبی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی کارنامه‌ی علمی- ادبی دکتر کاووس حسن لی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی کارنامه‌ی علمی- ادبی دکتر کاووس حسن لی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی کارنامه‌ی علمی- ادبی دکتر کاووس حسن لی

بستن منو