دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

خلاصۀ داستان

گروهی درصددند از اعتماد مردم به کلیسا سوء استفاده کنند و به بهانه آنکه پاپ حقیقی دزدیده شده و آدم‌ربایان درصدد اخاذی هستند، از مردم برای نجات پاپ پول جمع کنند. آمه‌ده یکی از این ساده‌لوحان است که با باور این موضوع به یک‌باره با سودای جهاد و آزادی پاپ از فرانسه راهی ایتالیا می‌شود. آمه‌ده دو باجناق به نام‌های ژولیوس و آنتیوم دارد. ژولیوس یکی از کنت‌های اصیل فرانسوی و نویسنده است که تا حدودی به اعتقادات مذهبی پایبند است اما تا جایی که به منافع مالی او صدمه نزند. او سودای پیوستن به فرهنگستان را دارد و انسان متنفذی است. آنتیوم دانشمندی است که برای انجام تحقیقات علمی خود جانوران را مورد آزمایش قرار می‌دهد. آنتیوم به اعتقادات مذهبی هیچ وقعی نمی‌نهد و در مقابل نصیحت‌های همسر و باجناقش مبنی بر روی آوردن به اعتقادات مذهبی آن‌ها را مورد تمسخر قرار می‌دهد. لافکادیو برادر نامشروع ژولیوس است که او را مي‌توان نقش اصلی این رمان دانست. او فرزند نامشروعی است که کودکی پر فراز و نشیبی داشته است؛ مادر او با مردهای بسیاری رفت و آمد داشته است. لافکادیو از کودکی روی پای خود بوده است. زیرکی خاصی دارد و این را در نجات دو کودک در حال آتش‌گرفتن نشان می‌دهد و تحسین همگان را بر می‌انگیزد. اصل ماجرا در رم اتفاق می‌افتد. به طور اتفاقی لافکادیو و آمه‌ده در قطاری با هم هم‌سفر می‌شوند، بدون آنکه همدیگر را بشناسند یکباره انگیزه جنون آمیز قتل آمه‌ده به لافکادیو دست می‌دهد و بی هیچ دلیلی او را به قتل مي‌رساند و ادامه داستان درگیر و دار عذاب وجدان او ادامه پیدا می‌کند و در پایان نیز بی آنکه نتیجه قطعی بتوان برای داستان متصور شد به پایان می‌رسد.

 

نشانه‌های آثار مدرنیستی در رمان دخمه­های واتیکان

فراداستان

از نشانه‌های آثار مدرنیستی این است که نویسنده از نگاه یک انسان بیرونی و نه خالق داستان به روایت ماجرا می‌پردازد. گویی در پیشبرد ماجرا نقشی ندارد و این شخصیت‌ها هستند که به خودی خود داستان را پیش می‌برند. به این شیوه اصطلاحاً تصنع‌گرایی مي‌گویند که در داستان‌های پست‌مدرن به نام فراداستان به شکل افراطی استفاده می‌شوند.(تدینی،1388: 252)

 «در اینجا با این که مایلم فقط چیزهای اساسی را بگویم نمي‌توانم از غدۀ آنتیوم سخنی نگویم، زیرا هنگامی که یاد نگرفته‌ام امور تصادفی را از امور ضروری به طور مطمئن تشخیص دهم از قلم خود چه انتظاری جز راستگویی و جدی بودن می‌توانم داشته باشم. کیست که تشخیص دهد این غده هیچ نقش و اثری در تصمیم‌های آنتیوم که وی آن را اندیشه آزاد می‌نامید نداشته است» (ژید،1372: 77)

    نویسنده گاهی خود نیز چنان در روایت ماجرا فرو مي‌رود که خود را یکی از بازیگران این صحنه مي‌بیند:

«رازی که سالوس کشیش آماده می‌شد به کنتس بگوید، به نظر من حتی امروز هم آن‌قدر تشویش‌انگیز و عجیب است که نمی‌توانم بدون احتیاط‌های لازم بازگو کنم».(همان:127)

    نویسنده گاهی  چنان شخصیت‌ها را باور دارد که از آن‌ها سوال می‌پرسد:

 «لافکادیو، از شما می‌پرسم. آیا سزاوار است یک انسان با شرف…»(همان255)

    و در سکه­سازان نیز شاهد همین امر هستیم:

«دیگر پدر و پسر چیزی ندارند که به یکدیگر بگویند، آن‌ها را ترک کنیم».(ژید،1386:43)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

بررسی مدرنیته و تأثیر آن بر ادبیات و هنر

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی مدرنیته در آثار جعفر مدرّس صادقی