دانلود پایان نامه-بررسی دقیق مفهوم سفر در مثنوی سیرالعباد إلی المعاد سنایی و هشت کتاب سهراب سپهری

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :
تحلیل قیاسی مفهوم سفر در سیرالعباد إلی المعاد سنایی و هشت کتاب سهراب سپهری

قسمتی از متن پایان نامه :

 

 
مراحل و موانع سفر
دومین بخش از سفر در سیرالعباد‌الی‌المعاد که اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش از این سفر نیز می‌باشد مراحل وموانع این سفر معنوی عظیم است؛ این بخش خود به دو دسته‌ی مراحل نزولی سفر وموانع صعودی سفر تقسیم می‌شود:
4-1-2-1) مراحل صعودی سفر
سنایی در آغاز نفس نامیه را که به زندگی گیاهان جان بخشیده است توصیف می‌کند و جنبه‌های رنگارنگ گلبنان و پنجه‌‌ی سرو‌های قد کشیده بهاری و چهره‌ی گشاده گلنار را در تناسل آبای علوی بر آبای سفلی تشریح می‌کند و در ادامه‌ی این سیر بنیادین به شکل‌گیری نطفه‌ی انسانی می‌رسد. او به عقیده‌ای رایج در حکمت ایران باستان اشاره می‌کند که بر مبنای آن، انسان نخست جماد بود، سپس نامی و نبات و پس از آن حیوان شده، سر‌انجام با پیوستن نفس ناطقه یا روح انسانی به‌ آن به حال انسانی در‌آمده است:
 
گرچه من ز اصل کودکی بودم
چون گیا بی‌خبر همی خوردم
اولین سبز ساخت کسوت من
دست آخر که جلوه گشت تمام
چون قوی‌بیخ گشت بنیادم
نزد او چوب ومن یکی بودم
با گیا همرهی همی کردم…
بعد از آن لعل یافت خلعت من…
شربتم جامه کرد جامه تمام
پس به شهر پدر فرستادم
 
(همان،52-40)
و این اعتقاد در میان عرفای ایرانی مقبولیت عامه یافته است، تا آنجا که مولانا جلال‌الدین بلخی در مثنوی، این تکوین را این‌گونه بیان می‌دارد:
 
از جمادی مردم و نامی شدم
مردم از حیوانی و آدم شدم
وز نما مردم به حیوان سر زدم
پس چه ترسم، کی ز مردن کم شدم
 
سنایی بعد از نفس نامیه به صفت روح حیوانی پرداخته و در بیانی نمادین از آن به شهری عجیب تعبیر می‌کند که عناصر تشکیل‌دهنده‌ی آن متناقض، غریب و واژگونه‌‌اند:
 
یافتم بر کران روم و حبش
از برونش نو از درونش مسن
میوه‌دارانش سر‌نگون از تاب
شهری اندر میان آتش خوش
تربتش جاذب و هواش عفن
همچو سایه‌ی درخت بر لب آب
 
(سنایی، 56-54)
این شهر ویژگی منحصر‌به‌فرد و شگفت‌انگیزی دارد. از بیرون زیباست و از درون، انباشته از زشتی‌ها و پلیدی‌ها، شهری با ظاهر و باطنی متفاوت؛ چنان انسانی که در پشت سیمای آدمیزادی خود، سرشتی جانوری دارد:
 
ظاهرش نور پاک و باطن نار
از درونش گل و برونش خار
(همان، 64)
 
این شهر جسم که از چهار طبع متفاوت خاک، آب، باد و آتش ساخته شده، صفات حیوانی زشت و متفاوتی نیز از آن صادر می‌گردد:
 
ساخته خیمه‌ها ز باد و تراب
لشکر او همه پر از شر وشور
میخ‌ها ز آتش و طناب ز آب…
دیو و دد بود و مرغ و وحش و ستور
 
( همان، 75-58)
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
 
1- سفر در مثنوی سیرالعباد إالی المعاد سنایی دارای چه وجوه مفهومی است؟
2- سفر در هشت کتاب سهراب سپهری دارای چه وجوه مفهومی است؟
3- موارد اشتراک و تمایز مفهوم سفر در سیرالعباد سنایی و هشت کتاب سهراب سپهری کدامند؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تحلیل قیاسی مفهوم سفر در سیرالعباد إلی المعاد سنایی و هشت کتاب سهراب سپهری

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تحلیل قیاسی مفهوم سفر در سیرالعباد إلی المعاد سنایی و هشت کتاب سهراب سپهری

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تحلیل قیاسی مفهوم سفر در سیرالعباد إلی المعاد سنایی و هشت کتاب سهراب سپهری

بستن منو