دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تک نگاري آثار اصغر الهي

قسمتی از متن پایان نامه :

 

) شخصيت­هاي همه­جانبه مورد توجه بيشتري هستند چراکه نويسنده آن­ها را مفصل­تر تشريح مي­کند و خصلت­هاي فردي آن­ها ممتازتر از ديگر شخصيت­ها است . (جمال ميرصادقي، 1364: 197-211)

نويسندگان بايد توجه داشته­باشند که اگر از شخصيت­هاي قراردادي استفاده مي­کنند، آن را تا حدودي که به شخصيت داستان ضربه نمي­زند با سليقه جامعه مطابقت دهند . چراکه ادامه روند نويسندگان پيشين، از جذابيت متن مي­کاهد.

« در داستان کوتاه بيشتر با سايه روشن­ها رو­به­رو مي­شويم. به عبارتي شخصيت­هاي داستان کوتاه نه سياه­اند و نه سفيد، بلکه خاکستري­اند. يعني آميزه­اي از ويژگي­هاي ستودني و نکوهيدني هستند. مطلق نبودن شخصيت­هاي داستاني تا حدودي ناشي از اين حقيقت است که در زندگي واقعي نيز دو واژه ي «خوب» و «بد» هر روز بيشتر از روز قبل رنگ مي­بازند و نسبي مي­شوند. پس شخصيت­هاي داستان کوتاه (به ويژه شخصيت اصلي ) تلفيقي از خصايص مثبت و منفي را در رفتار­هايشان به نمايش مي­گذارند. از اين نظر شخصيت اصلي داستان کوتاه معمولاً «چند بعدي» است». (پاينده، 1390: 88)

شخصيت آقاي عمراني در رمان « سالمرگي»، شخصيت مرد و زن در داستان کوتاه « پنجره سومين اشکوب ساختمان شماره يک» و شخصيت بسياري از داستان­هاي کوتاه الهي، از نوع خاکستري هستند و به قطعيت درباره­ي خوبي و بدي آن­ها نمي­توان سخن گفت.

« شايد مهم­ترين موضوعي که درباره­ي عنصر شخصيت بايد به خاطر داشت، اين است که شخصيت، به معناي «شخص» نيست. «شخص» لفظي است که براي اشاره انسان­هاي واقعي به کار مي­بريم اما «شخصيت» اصطلاحي است که براي اشاره به باز­نمايي فرهنگي به کار برده مي­شود. شخصيت، تمهيد يا شگردي ادبي براي پرداختن به گرايش­هاي گفتماني در فرهنگ است، حال آن­که شخص لزوماً انساني جاندار است».

(پاينده، 1390: 91)

1-1-1- صحنه[1]:

زمينه جسماني(فيزيکي) و فضايي را که در آن عمل داستان(نمايش،فيلم و…)صورت مي­گيرد، صحنه مي­­گويند. اين صحنه ممکن است در هر داستان متفاوت باشد و عملکرد جداگانه­اي داشته باشد و هر نويسنده­اي صحنه را براي منظور خاصي به کار گرفته باشد.

هرنويسنده به خوبي مي­داند که براي باور­داشت داستانش، مکان و زمان وقوع آن را بايد طبيعي و واقعي تصوير کند تا حقيقت مانندي داستانش تحقق پذيرد. به همين دليل است که حتي در داستان­هاي فوق طبيعي و نماد گرايانه و خيالي و وهمي، صحنه داستان بر زمينه واقعي و قابل قبولي جريان دارد.            (ميرصادقي،1390: 295)

بنابرين صحنه موجب شکل­گيري داستان مي­شود  و با تأثيراتي که بر فضاي داستان مي­گذارد انتقال معنا به مخاطب را آسان ­تر مي­کند. حتي ممکن است نويسنده از صحنه به عنوان عاملي براي کند وکاو ذهني مخاطب و رازآلود شدن داستان استفاده کند. صحنه در طول داستان مي­تواند به عنوان يک کليدواژه براي يادآوري نکاتي در داستان باشد که از اهميت بالايي برخوردار است. ارتباط صحنه با زمان در داستان نيز مهم است، چراکه گاهي صحنه­پردازي در داستان با برداشت مستقيم از يک زمان به­خصوص، دور از انتظار نيست.

1-1-1-1- وظايف صحنه:

1) فراهم آوردن محلي براي زندگي شخصيت­ها و وقايع داستان.

2) ايجاد فضا و رنگ(اتمسفر) يا حال و هواي داستان، حالت شادماني يا غم انگيزي، شومي، ترسناکي و شاعرانه­اي که خواننده به محض ورود به دنياي داستان، حس مي­کند.

3) به وجود­آوردن محيطي که اگر بر رفتار شخصيت­ها و وقوع حوادث تأثيري عميق و تعيين­کننده به­ جا نگذارد، دست کم بر نتيجه آنها مؤثر واقع شود. (ميرصادقي،1364: 298)

1-1-2- فضا:

اصطلاح فضا و رنگ از علم هواشناسي به وام گرفته شده ­است، براي توصيف تأثير فراگير اثر خلاقه­اي از ادبيات يا نمونه­هاي ديگري از هنر به کار برده مي­شود. فضا و رنگ با حالت مسلط مجموعه­اي که از صحنه، توصيف و گفت­و­گو آفريده مي­شود، سرو­کار دارد.

بعضي از ناقدان ادبي «فضا و رنگ» را معمولاً در ارتباط با داستان­هايي به کار مي­برند که از عنصر قابل توجه«توصيف» برخوردار است. به خصوص توصيفي که در آن مسلماً به ايجاد حال و هواي خاصي توجه دارد. (جمال مير صادقي،1364: 399)

فضا در بررسي رمان، دربرگيرنده­ي تمامي عواملي است که حال و هواي داستان رابراي ما ايجاد مي­کند. بنابراين توصيف صحنه­ي داستان، زمان وقوع آن، ويژگي روحي و روان­شناختي شخصيت­ها، برهه­ي زماني-اجتماعي وقوع داستان سازنده­ي فضا­ي داستاني هستند.

حال و هواي داستان، رنگ­آميزي عاطفي حاکم بر داستان است که در داستان از طريق دلالت­ها يا معناي ثانوي واژه­ها القا مي­شود. لحن راوي داستان به دليل انتخاب واژگان خاص يا به کارگيري نحو[2] يا ساختمان خاص در جملات مي­تواند حاکي از حال و هوايي اضطراب­آميز، شادمانه، توأم با افسردگي، اميدوارانه، دل­مرده و… باشد.

[1] Scene

[2] syntax

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

بررسآثار اصغر الهي در دو دسته­ي رمان­ و مجموعه داستان­هاي کوتاه، مورد تحليل­هايي از لحاظ فرم، محتوا، عناصر داستاني، نکات برجسته­ي روان­شناسي از ديدگاه فرويد، يونگ و آدلر و جامعه شناسي از ديدگاه گلدمن

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تک نگاري آثار اصغر الهی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تک نگاري آثار اصغر الهی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تک نگاري آثار اصغر الهي