دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

قسمتی از متن پایان نامه :

ادوارد مونک در باره خلق این تابلو می گوید:

«یک روز عصر قدم‌زنان در راهی می‌رفتم؛ در یک سوی مسیرم شهر قرار داشت و در زیر پایم آبدره؛ خسته بودم و بیمار؛ ایستادم و به آن سوی آبدره نگاه کردم؛ خورشید غروب می‌کرد؛ ابرها به رنگ سرخ، همچون خون، درآمده بودند؛ احساس کردم جیغی از دل این طبیعت گذشت؛ به نظرم آمد از این جیغ آبستن شده‌ام؛ این تصویر را کشیدم.؛ابرها را به رنگ خون واقعی کشیدم؛ رنگ‌ها جیغ می‌کشیدند؛ این بود که جیغ از سه‌گانه ی کتیبه پدید آمد.» « دیویس،1388»

عناصر اکسپرسیونیستی این اثر: تضاد رنگ ها و حرکت گردابی قلم مو، نمایش ترس عمیق انسان، انزوا و تنهایی انسانها، ذهنیت گرایی.

2-1-5 -اکسپرسیونیسم انتزاعی( هیجان نمایی انتزاعی)[1]

شیوه هنری نوینی است که از دهه 1940 در نیویورک متاثر از دو شیوه هیجان نمایی(اکسپرسیونیسم) و فرا واقع گرایی(سوررئالیسم) پا گرفت.در این طرز بیان تلاش می شود تا شکل و فضا از قید بازنمایی سنتی وعینی رها شود.در واقع این سبک نتیجه برخورد طیف های مختلف هنر مندان مهاجر (به دلیل جنگ در اروپا) و بومی آمریکا است. این هنرمندان پیش از آنکه  مصلحان انقلابی باشند آرمان گرایانی بودند که بیش از جهان ملموس خویش، دغدغه مفاهیم کلی را داشتند.

نقاشی های  این مکتب به (نقاشی های کنشی)[2]معروف اند. هنر مندان این سبک با عدم تاکید بر ساختار شکل و فرم، رنگ گذاری بر اساس حر کات بدنی و کنش روانی به طور آنی و تصادفی، درصدد بیان هیجانات و احساسات لحظه ای و آنی هستند.

این سبک آمیزه ای از هیجان اکسپرسیونیستی، نگاره های ساده بدوی (نقاشی های ساده سرخ پوستی و   باغ های ذن) و تجربه ای از نظم در قالب بی نظمی بود. هنر مندان این سبک  در نگرش و دید گاه دارای وجه اشتراکند: همه می خواهند قیود و تکنیک های سنتی و دستوری را زیر پا بگذارند و ضوابط دیرینه زیبا شناختی را لغو اعلام کنند که نمونه های آن نقاشی های جکسون پالاک است.

در میان نام های مختلف هنرمندان که الهام بخش و پیشرو مکتب هیجان نمایی به حساب می آیند یک نام  توجه ها را به خود جلب می کند که در مواردی چند شباهت هایی با پیر قونیه دارد.چه از لحاظ زندگی نامه هنری و چه سبک و شیوه خلق آثار.از همه مهمتر اینکه از لحاظ زمانی به مولانا بسیار نزدیک است و این در تقویت ادعای ما در بررسی شباهت شیوه ها با یک سبک قرن  بیستمی مفید خواهد بود.البته اغلب این شباهت ها اتفاقی هستند و قصد ما از بیان آنها قضاوت قطعی نیست ؛اما بیان آن خالی از لطف نیست.

2-2-شباهت اتفاقی یکی از پیشروان اکسپرسیونیسم با مولانا

منگوس تئوتوكوپولوس مشهور به «ال گركو»

ال گركو [3]، نقاش، مجسمه ساز، معمار دوران رنسانس اسپانياست. سبك اكسپرسيونيستي او مورد تأييد معاصرينش واقع نشد، اما در قرن 20 مورد تحسين و ستايش قرار گرفت. او منادی سبک اكسپرسيونيسم محسوب مي شود در سال 1541 در يونان (پادشاهي كانديا- جزيره كرت) زاده شد بعد به ايتاليا و سپس به اسپانيا مهاجرت كرد و همان جا در گذشت. در طول فعاليت هنري اش 3 دوره متمايز را پشت سر گذاشت تا به اوج كمال هنري در آثارش برسد.

[1]– abstract expersionism

[2]– acting painting

[3]-ELGreco به اسپانيايي يعني «يوناني»

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-تجلی اکسپرسیونیسم در شعر مولانا (غزلیات شمس)چگونه است؟

2-مهم ترین شباهت ها و اختلافات میان مولانا و اکسپرسیونیست ها در چیست؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا