دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها

قسمتی از متن پایان نامه :

لیلی و مجنون

هر عهد که هست در حیات است   عهد از پس مرگ بی ثبات است
(ص: 7)

مفهوم: عهد و پیمان فقط در زمان حیات معتبر است و پس از مرگ اعتباری ندارد و تنها عهد معتبر عهد خداوند لایزال است.

تحلیل ساختاری:

لحن: جدی                                                         رواج: نیمه­ رایج

ریشه و داستان: بدون ریشه                                       درون­مایه: قوانین و قواعد اجتماعی

عوامل اصلی زیبایی: تضاد، واج­آرایی تکرار

 

تحلیل زیبایی­شناختی:

زبان­: در حوزه صرف نظامی از واژگانی ساده استفاده کرده و در مورد نحو آن باید گفت که از نحو طبیعی زبان برخوردار است .تضاد بین دو واژه حیات و مرگ و همچنین تکرار واژه عهد نیز از آرایه‌های بیت محسوب می‌شوند.

موسیقی: تکرار واج “ه”  و واج “س”نیز موجب افزایش موسیقی در بیت شده است و علاوه بر آن ردیف است و دو کلمه قافیه یعنی حیات و ثبات کلام را آهنگین کرده است.

با نگاه دقیق‌تر به بیت یا ابیاتی که قبل از این بیت آمده است، بیشتر متوجه زیبایی و مفهوم عمیق آن می‌شویم. در واقع هر مفهومی(concept)  را باید با توجه به زمینه‌ای که در آن شکل گرفته است بررسی کرد. با خواندن این بیت ما تنها با یک مفهوم مواجه‌ایم ولی هنگامی که کل متن مربوط به آن را می‌خوانیم، در می‌یابیم که چه پیام عمیق‌تر و زیباتری در آن نهفته است. در واقع بیت نتیجه‌ای قاطع از ابیات قبلی است و پیام شاعر را در یک حکم کلی نشان می‌دهد، که تنها عهد معتبر و لایزال عهد خداوند است هر عهدی دیگر جز عهد او با مرگ به پایان رسیده و از بین می‌رود. نظامی نیز با کلامی ساده و رسا حق مطلب را به­جا می‌آورد. همچنین این بیت، با توجه به این که در آغاز متن این کتاب آمده است یعنی آن­جا که نظامی کلام خود را با ستایش خداوند آغاز می‌کند، در نهایت زیبایی و تناسب است.

بافت موقعیتی: خطاب به حضرت خداوند است. در بیت قبل می‌گوید، به هیچ عهدی نمی‌توان دل بست زیرا همه میرا هستند و عهد آن‌ها را پایداری نیست به جز خداوند که لایزال است. پس تنها عهد او قابل اعتماد است.

هر ذره که هست اگر غباری است   در پرده مملکت به کاری است
(ص: 16)

مفهوم: هر موجودی هر قدر هم که کوچک و ناچیز باشد در این دنیا روزی به­کار می‌آید.

تحلیل ساختاری:

لحن: جدی                                  رواج: رایج                    منشا: ادبیات عامه

ریشه و داستان: هرچیز که خوار آید، روزی به­کار آید.                  درون­مایه: حکمی

عوامل اصلی زیبایی: تصویرسازی، واج­آرایی

 

 

تحلیل زیبایی­شناختی:

تصویر: غبار تصویری است ملموس و محسوس و متناسب با منظور نظر شاعر در بیان کوچکی و ناچیزی یک موجود.

زبان: در حوزه صرف واژگان ساده و بدیهی‌اند، مثلاً واژه‌ای چون غبار، ذره، مملکت و پرده  واژگانی هستند که مردم در زندگی روزمره‌شان از آن‌ها استفاده می‌کنند و طبیعی و زنده‌اند. در حوزه نحو، نحو زبان بسیار طبیعی و ساده است و شاعر سه جمله را در کم‌ترین حجم و وزن شعری قرار داده است که کار مشکلی به نظر می‌رسد.

موسیقی: تکرار سه فعل است (هست شکل دیگریست از است) با فاصله‌های مناسب، توزیع آوایی مناسبی را در ساختار کل بیت به وجود آورده است، مخصوصآ این که این واژگان در جایگاه ردیف قرار دارند. همچنین قافیه‌های غباری و کاری و مخصوصآ وجود حرف اضافه “به”قبل از قافیه‌ی کاری با واج “ب” موجود در غباری یک هماهنگی آوایی و مناسب را ایجاد کرده است. تکرار واج”ک”در که، مملکت، کار، به علاوه‌ی واج “ه”در هر، هست، پرده، و بیش‌تر از آن وجود واج “ر”در کلمات هر، ذره، اگر، غبار، در، پرده، کار، موجب افزونی موسیقی بیت شده است.

در بررسی موسیقی بیت، حتی درباره آن واج‌هایی که تکرار نشده‌اند و یا کم تکرار شده‌اند به این نتیجه می‌رسیم که این واج‌ها نیز با واج‌های تکرار شونده بسیار قریب­المخرج و متناسبند. مثلاً واج “گ” که یکبار آمده است( در واژه اگر) با واج “ک” قریب المخرج است و هم‌چنین واج “ذ” ( در ذره) با واج “د” ( (که دو بار تکرار شده) )قری­ المخرج و از یک همگونی آوایی برخوردار هستند.

بافت موقعیتی: در ابتدای لیلی و مجنون این بیت را در بیان برهان آفرینش می‌آورد و می‌گوید کوچکترین ذره نیز در عالم آفرینش کاربرد و فایده‌ای دارد.

بی‌صیقلی آینه محال است   هر دم که جز این زنی وبال است
(ص: 17)

مفهوم :آینه بدون صیقل آینه نمی‌شود و هر حرفی جز این بیهوده و اشتباه است.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سوالاتی که در این پژوهش دغدغه‌ی ذهنی پژوهنده خواهد بود موارد زیر است:

1- چه ابیاتی از آثار نظامی وارد قلمروی ضرب‌المثل‌ها شده است؟

2- چه ضرب‌المثل‌هایی از فرهنگ عامه وارد آثار نظامی شده است؟

3- آیا نظامی به ضرب‌المثل‌های زبان فارسی افزوده است یا بیشتر از آن وام گرفته است ؟

4- ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی از چه سطحی از زندگی معیشتی بهره گرفته‌اند؟برای نمونه زندگی معیشتی کشاورزی و روستایی، معیشتی – شهری و درباری و … .

5- ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی از چه ویژگی‌های فرمی برخوردارند؟ مثلا عنصر مسلط بر انواع تشبیه کدام است؟ یا نوع استعاره‌های موجود در ضرب‌المثل‌ها از چه گونه‌ای است؟

6- ضرب‌المثل‌های موجود درآثار نظامی با بافتی که در آن به کار رفته است چگونه ارتباطی دارد؟ آیا اقتضای داستان و روایت است که نظامی از این ضرب‌المثل استفاده می‌کند و یا اینکه ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی جهت نمایش و به رخ کشیدن معلومات شاعر است؟ و ارتباط چندانی با بافت متن و روایت ندارد؟

7- ضرب‌المثل‌ها در واقع از پشتوانه‌های فرهنگی یک شاعر حکایت می‌کنند و توانایی او را در تسلط به میراث شفاهی و کتبیش نشان می‌دهند. ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی از چه پشتوانه‌های فرهنگی اخذ شده است؟ آیا تماماً از فرهنگ عامه است یا از قرآن و حدیث و اقوال متصوفه یا سایر حوزه‌های فرهنگی در جهان اسلام نیز بهره برده است؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها در سه منظومه شعری نظامی گنجوی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها در سه منظومه شعری نظامی گنجوی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها 

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها

قسمتی از متن پایان نامه :

لیلی و مجنون

هر عهد که هست در حیات است   عهد از پس مرگ بی ثبات است
(ص: 7)

مفهوم: عهد و پیمان فقط در زمان حیات معتبر است و پس از مرگ اعتباری ندارد و تنها عهد معتبر عهد خداوند لایزال است.

تحلیل ساختاری:

لحن: جدی                                                         رواج: نیمه­ رایج

ریشه و داستان: بدون ریشه                                       درون­مایه: قوانین و قواعد اجتماعی

عوامل اصلی زیبایی: تضاد، واج­آرایی تکرار

 

تحلیل زیبایی­شناختی:

زبان­: در حوزه صرف نظامی از واژگانی ساده استفاده کرده و در مورد نحو آن باید گفت که از نحو طبیعی زبان برخوردار است .تضاد بین دو واژه حیات و مرگ و همچنین تکرار واژه عهد نیز از آرایه‌های بیت محسوب می‌شوند.

موسیقی: تکرار واج “ه”  و واج “س”نیز موجب افزایش موسیقی در بیت شده است و علاوه بر آن ردیف است و دو کلمه قافیه یعنی حیات و ثبات کلام را آهنگین کرده است.

با نگاه دقیق‌تر به بیت یا ابیاتی که قبل از این بیت آمده است، بیشتر متوجه زیبایی و مفهوم عمیق آن می‌شویم. در واقع هر مفهومی(concept)  را باید با توجه به زمینه‌ای که در آن شکل گرفته است بررسی کرد. با خواندن این بیت ما تنها با یک مفهوم مواجه‌ایم ولی هنگامی که کل متن مربوط به آن را می‌خوانیم، در می‌یابیم که چه پیام عمیق‌تر و زیباتری در آن نهفته است. در واقع بیت نتیجه‌ای قاطع از ابیات قبلی است و پیام شاعر را در یک حکم کلی نشان می‌دهد، که تنها عهد معتبر و لایزال عهد خداوند است هر عهدی دیگر جز عهد او با مرگ به پایان رسیده و از بین می‌رود. نظامی نیز با کلامی ساده و رسا حق مطلب را به­جا می‌آورد. همچنین این بیت، با توجه به این که در آغاز متن این کتاب آمده است یعنی آن­جا که نظامی کلام خود را با ستایش خداوند آغاز می‌کند، در نهایت زیبایی و تناسب است.

بافت موقعیتی: خطاب به حضرت خداوند است. در بیت قبل می‌گوید، به هیچ عهدی نمی‌توان دل بست زیرا همه میرا هستند و عهد آن‌ها را پایداری نیست به جز خداوند که لایزال است. پس تنها عهد او قابل اعتماد است.

هر ذره که هست اگر غباری است   در پرده مملکت به کاری است
(ص: 16)

مفهوم: هر موجودی هر قدر هم که کوچک و ناچیز باشد در این دنیا روزی به­کار می‌آید.

تحلیل ساختاری:

لحن: جدی                                  رواج: رایج                    منشا: ادبیات عامه

ریشه و داستان: هرچیز که خوار آید، روزی به­کار آید.                  درون­مایه: حکمی

عوامل اصلی زیبایی: تصویرسازی، واج­آرایی

 

 

تحلیل زیبایی­شناختی:

تصویر: غبار تصویری است ملموس و محسوس و متناسب با منظور نظر شاعر در بیان کوچکی و ناچیزی یک موجود.

زبان: در حوزه صرف واژگان ساده و بدیهی‌اند، مثلاً واژه‌ای چون غبار، ذره، مملکت و پرده  واژگانی هستند که مردم در زندگی روزمره‌شان از آن‌ها استفاده می‌کنند و طبیعی و زنده‌اند. در حوزه نحو، نحو زبان بسیار طبیعی و ساده است و شاعر سه جمله را در کم‌ترین حجم و وزن شعری قرار داده است که کار مشکلی به نظر می‌رسد.

موسیقی: تکرار سه فعل است (هست شکل دیگریست از است) با فاصله‌های مناسب، توزیع آوایی مناسبی را در ساختار کل بیت به وجود آورده است، مخصوصآ این که این واژگان در جایگاه ردیف قرار دارند. همچنین قافیه‌های غباری و کاری و مخصوصآ وجود حرف اضافه “به”قبل از قافیه‌ی کاری با واج “ب” موجود در غباری یک هماهنگی آوایی و مناسب را ایجاد کرده است. تکرار واج”ک”در که، مملکت، کار، به علاوه‌ی واج “ه”در هر، هست، پرده، و بیش‌تر از آن وجود واج “ر”در کلمات هر، ذره، اگر، غبار، در، پرده، کار، موجب افزونی موسیقی بیت شده است.

در بررسی موسیقی بیت، حتی درباره آن واج‌هایی که تکرار نشده‌اند و یا کم تکرار شده‌اند به این نتیجه می‌رسیم که این واج‌ها نیز با واج‌های تکرار شونده بسیار قریب­المخرج و متناسبند. مثلاً واج “گ” که یکبار آمده است( در واژه اگر) با واج “ک” قریب المخرج است و هم‌چنین واج “ذ” ( در ذره) با واج “د” ( (که دو بار تکرار شده) )قری­ المخرج و از یک همگونی آوایی برخوردار هستند.

بافت موقعیتی: در ابتدای لیلی و مجنون این بیت را در بیان برهان آفرینش می‌آورد و می‌گوید کوچکترین ذره نیز در عالم آفرینش کاربرد و فایده‌ای دارد.

بی‌صیقلی آینه محال است   هر دم که جز این زنی وبال است
(ص: 17)

مفهوم :آینه بدون صیقل آینه نمی‌شود و هر حرفی جز این بیهوده و اشتباه است.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سوالاتی که در این پژوهش دغدغه‌ی ذهنی پژوهنده خواهد بود موارد زیر است:

1- چه ابیاتی از آثار نظامی وارد قلمروی ضرب‌المثل‌ها شده است؟

2- چه ضرب‌المثل‌هایی از فرهنگ عامه وارد آثار نظامی شده است؟

3- آیا نظامی به ضرب‌المثل‌های زبان فارسی افزوده است یا بیشتر از آن وام گرفته است ؟

4- ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی از چه سطحی از زندگی معیشتی بهره گرفته‌اند؟برای نمونه زندگی معیشتی کشاورزی و روستایی، معیشتی – شهری و درباری و … .

5- ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی از چه ویژگی‌های فرمی برخوردارند؟ مثلا عنصر مسلط بر انواع تشبیه کدام است؟ یا نوع استعاره‌های موجود در ضرب‌المثل‌ها از چه گونه‌ای است؟

6- ضرب‌المثل‌های موجود درآثار نظامی با بافتی که در آن به کار رفته است چگونه ارتباطی دارد؟ آیا اقتضای داستان و روایت است که نظامی از این ضرب‌المثل استفاده می‌کند و یا اینکه ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی جهت نمایش و به رخ کشیدن معلومات شاعر است؟ و ارتباط چندانی با بافت متن و روایت ندارد؟

7- ضرب‌المثل‌ها در واقع از پشتوانه‌های فرهنگی یک شاعر حکایت می‌کنند و توانایی او را در تسلط به میراث شفاهی و کتبیش نشان می‌دهند. ضرب‌المثل‌های موجود در آثار نظامی از چه پشتوانه‌های فرهنگی اخذ شده است؟ آیا تماماً از فرهنگ عامه است یا از قرآن و حدیث و اقوال متصوفه یا سایر حوزه‌های فرهنگی در جهان اسلام نیز بهره برده است؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها در سه منظومه شعری نظامی گنجوی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها در سه منظومه شعری نظامی گنجوی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تحلیل و بررسی بلاغی و زیبایی‌شناسی ضرب‌المثل‌ها