دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی تأویل‌های کتاب وجه دین حکیم ناصرخسرو قبادیانی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

کاربرد و معانی تأویل در قرآن:

کلمۀ تأویل هفده بار در قرآن کریم به کار رفته است. در این آیات اصطلاح تأویل در چند معنی مختلف مطرح شده است:

  • تعبیر خواب: در مورد حضرت یوسف در قرآن میخوانیم که او تعبیر رویاها را می‌دانست:

«وَکَذَلِکَ یَجْتَبِیکَ رَبُّکَ وَیُعَلِّمُکَ مِن تَأْوِیلِ الأَحَادِیثِ»

«این چنین خداوند تو را بر می‌گزیند و به تو تعبیر خواب را یاد می‌دهد.» [1]

 

«کَذَلِکَ مَکَّنّا لِیُوسُفَ فِی الأَرْضِ وَلِنُعَلِّمَهُ مِن تَأْوِیلِ الأَحَادِیثِ»

«این چنین یوسف را در آن سرزمین تمکن بخشیدیم تا سرانجام به او تعبیر خواب بیاموزیم.» [2]

همچنین پس از آنکه خواب حضرت یوسف (ع) در خارج تحقق می‌یابد وی چنین می‌گوید:

«هذا تَأْوِيلُ رُءْيايَ مِنْ قَبْلُ»

            «این تعبیر همان خواب پیشین من است. »[3]

 

  • آشکار کردن اسرار: در ماجرای حضرت موسی(ع) با خضر، موسی (ع) از تأویل کارهای عجیب وی آگاه می‌شود. به بیان دیگر خضر پرده از اسرار کارهای خود برمی‌دارد:

 

«سَأُنَبِّئُکَ بِتَأْوِیلِ مَا لَمْ تَسْتَطِع عَّلَیْهِ صَبْرًا»

«به زودی تو را به تأویل آنچه نتوانستی بر آن صبر کنی آگاه می‌سازم.» [4]

 

«ذَلِكَ تَأْوِيلُ مَا لَمْ تَسْطِع عَّلَيْهِ صَبْرًا»

«آن تأویل آن چیزی است که نتوانستی بر آن صبر نمایی.» [5]

 

  • عاقبت و نیک‌فرجامی کار: در اين آيات جهت تحریک و تشویق به کار خیر که دارای عاقبت خوبی است کلمۀ تأویل به کار رفته است:

 

«فَإِنْ تَنَازَعْتُم فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا»

«پس اگر در چیزی نزاع داشتید، اگر به خدا و رستاخیز ایمان دارید پس آن را به خدا و پیامبر بازگردانید. این برای شما بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.» [6]

 

«أَوْفُواْ الْكَیْلَ إذَا كِلْتُمْ وَ زِنُواْ بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِیمِ ذلِكَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِیلاً»

«و چون پیمانه کنید، پیمانه را درست بدهید و با ترازوی درست بسنجید و این بهتر و سرانجامش نیکوتر است.» [7]

 

  • تجسم واقعیات عینی وعده‌های قرآن: در آیات زیر برای مجموع حقایق غیبی که قرآن گزارش آن‌ها را بیان کرده، از اصطلاح تأویل استفاده شده است. به بیان دیگر واقعیات مربوط به پاداش و کیفر اعمال و یا واقعیات دیگری که از دیدگان انسان‌ها پوشیده است و در عالم آخرت آشکار می‌شود نام تأویل به خود گرفته‌اند:

 

«وَلَقَدْ جِئْنَاهُم بِکِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَی عِلْمٍ هُدًی وَ رَحْمَةً لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ. هَلْ یَنظُرُونَ إِلاَّ تَأْوِیلَهُ یَوْمَ یَأْتِی تَأْوِیلَهُ»

«و هرآینه کتابی برای آن‌ها آوردیم که آن‌ها را از روی علم به تفصیل بیان کردیم تا برای اهل ایمان رحمت باشد.آیا تأویل آن را انتظار می‌برند آن روز که تأویل آن فرا رسد.»[8]

 

«أَمْ يَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللّه‏ِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ. بَلْ کَذَّبُواْ بِمَا لَمْ یُحِیطُواْ بِعِلْمِهِ وَلَمَّا یَأْتِهِمْ تَأْوِیلُهُ»

 

«آیا می‌گویند: آن را به خدا نسبت داده است؟ بگو اگر راستگویید پس سوره‌ای مانند آن بیاورید و هرکه را می‌خواهید، جز خدا، به یاری طلبید. آری آنچه را که به آن علم نداشتند و هنوز به تأویل آن نرسیده بودند دروغ نپنداشتند.»[9]

مراد از تأویل در آیۀ فوق مشاهده، واقعیات تکوینی پاداش‌ها و کیفرها و دیگر امور غیبی است که در آن عالم تحقق می‌پذیرند.

 

  • توجیه متشابهات: آنجا که ظاهر آیات شبهه‌برانگیز باشد، درک معنای واقعی آن تأویل نامیده می‌شود:

«هُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَ آخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ»

[1] سورۀ یوسف، آیۀ 6

[2] سورۀ یوسف، آیۀ 21

[3] سورۀ یوسف، آیۀ 100

[4] سورۀ کهف، آیۀ 78

[5] سورۀ کهف، آیۀ 82

[6] سورۀ نساء، آیۀ 59

[7] سورۀ اسراء، آیۀ 35

[8] سورۀ اعراف، آیات 52 و 53

[9] سورۀ یونس، آیات 38 و 39

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  • پیشینۀ علم تأویل چیست؟
  • نظر تفکر اسماعیلی دربارۀ تأویل به عنوان اصل بنیادین این مذهب چیست؟
  • پیشینۀ علم هرمنوتیک در تفکر غرب چیست؟
  • آیا تأویل، آنچنان که ناصرخسرو به عنوان یک اسماعیلی بلندمرتبه به آن دست می‌یازد، با هرمنوتیک، آنچنان که در غرب تعریف می‌شود، شباهت دارد؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی تأویل‌های کتاب وجه دین حکیم ناصرخسرو قبادیانی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی تأویل‌های کتاب وجه دین حکیم ناصرخسرو قبادیانی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :  بررسی تأویل‌های کتاب وجه دین حکیم ناصرخسرو قبادیانی 

دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی تأویل‌های کتاب وجه دین حکیم ناصرخسرو قبادیانی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

کاربرد و معانی تأویل در قرآن:

کلمۀ تأویل هفده بار در قرآن کریم به کار رفته است. در این آیات اصطلاح تأویل در چند معنی مختلف مطرح شده است:

  • تعبیر خواب: در مورد حضرت یوسف در قرآن میخوانیم که او تعبیر رویاها را می‌دانست:

«وَکَذَلِکَ یَجْتَبِیکَ رَبُّکَ وَیُعَلِّمُکَ مِن تَأْوِیلِ الأَحَادِیثِ»

«این چنین خداوند تو را بر می‌گزیند و به تو تعبیر خواب را یاد می‌دهد.» [1]

 

«کَذَلِکَ مَکَّنّا لِیُوسُفَ فِی الأَرْضِ وَلِنُعَلِّمَهُ مِن تَأْوِیلِ الأَحَادِیثِ»

«این چنین یوسف را در آن سرزمین تمکن بخشیدیم تا سرانجام به او تعبیر خواب بیاموزیم.» [2]

همچنین پس از آنکه خواب حضرت یوسف (ع) در خارج تحقق می‌یابد وی چنین می‌گوید:

«هذا تَأْوِيلُ رُءْيايَ مِنْ قَبْلُ»

            «این تعبیر همان خواب پیشین من است. »[3]

 

  • آشکار کردن اسرار: در ماجرای حضرت موسی(ع) با خضر، موسی (ع) از تأویل کارهای عجیب وی آگاه می‌شود. به بیان دیگر خضر پرده از اسرار کارهای خود برمی‌دارد:

 

«سَأُنَبِّئُکَ بِتَأْوِیلِ مَا لَمْ تَسْتَطِع عَّلَیْهِ صَبْرًا»

«به زودی تو را به تأویل آنچه نتوانستی بر آن صبر کنی آگاه می‌سازم.» [4]

 

«ذَلِكَ تَأْوِيلُ مَا لَمْ تَسْطِع عَّلَيْهِ صَبْرًا»

«آن تأویل آن چیزی است که نتوانستی بر آن صبر نمایی.» [5]

 

  • عاقبت و نیک‌فرجامی کار: در اين آيات جهت تحریک و تشویق به کار خیر که دارای عاقبت خوبی است کلمۀ تأویل به کار رفته است:

 

«فَإِنْ تَنَازَعْتُم فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا»

«پس اگر در چیزی نزاع داشتید، اگر به خدا و رستاخیز ایمان دارید پس آن را به خدا و پیامبر بازگردانید. این برای شما بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.» [6]

 

«أَوْفُواْ الْكَیْلَ إذَا كِلْتُمْ وَ زِنُواْ بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِیمِ ذلِكَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِیلاً»

«و چون پیمانه کنید، پیمانه را درست بدهید و با ترازوی درست بسنجید و این بهتر و سرانجامش نیکوتر است.» [7]

 

  • تجسم واقعیات عینی وعده‌های قرآن: در آیات زیر برای مجموع حقایق غیبی که قرآن گزارش آن‌ها را بیان کرده، از اصطلاح تأویل استفاده شده است. به بیان دیگر واقعیات مربوط به پاداش و کیفر اعمال و یا واقعیات دیگری که از دیدگان انسان‌ها پوشیده است و در عالم آخرت آشکار می‌شود نام تأویل به خود گرفته‌اند:

 

«وَلَقَدْ جِئْنَاهُم بِکِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَی عِلْمٍ هُدًی وَ رَحْمَةً لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ. هَلْ یَنظُرُونَ إِلاَّ تَأْوِیلَهُ یَوْمَ یَأْتِی تَأْوِیلَهُ»

«و هرآینه کتابی برای آن‌ها آوردیم که آن‌ها را از روی علم به تفصیل بیان کردیم تا برای اهل ایمان رحمت باشد.آیا تأویل آن را انتظار می‌برند آن روز که تأویل آن فرا رسد.»[8]

 

«أَمْ يَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللّه‏ِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ. بَلْ کَذَّبُواْ بِمَا لَمْ یُحِیطُواْ بِعِلْمِهِ وَلَمَّا یَأْتِهِمْ تَأْوِیلُهُ»

 

«آیا می‌گویند: آن را به خدا نسبت داده است؟ بگو اگر راستگویید پس سوره‌ای مانند آن بیاورید و هرکه را می‌خواهید، جز خدا، به یاری طلبید. آری آنچه را که به آن علم نداشتند و هنوز به تأویل آن نرسیده بودند دروغ نپنداشتند.»[9]

مراد از تأویل در آیۀ فوق مشاهده، واقعیات تکوینی پاداش‌ها و کیفرها و دیگر امور غیبی است که در آن عالم تحقق می‌پذیرند.

 

  • توجیه متشابهات: آنجا که ظاهر آیات شبهه‌برانگیز باشد، درک معنای واقعی آن تأویل نامیده می‌شود:

«هُوَ الَّذِيَ أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَ آخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ»

[1] سورۀ یوسف، آیۀ 6

[2] سورۀ یوسف، آیۀ 21

[3] سورۀ یوسف، آیۀ 100

[4] سورۀ کهف، آیۀ 78

[5] سورۀ کهف، آیۀ 82

[6] سورۀ نساء، آیۀ 59

[7] سورۀ اسراء، آیۀ 35

[8] سورۀ اعراف، آیات 52 و 53

[9] سورۀ یونس، آیات 38 و 39

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  • پیشینۀ علم تأویل چیست؟
  • نظر تفکر اسماعیلی دربارۀ تأویل به عنوان اصل بنیادین این مذهب چیست؟
  • پیشینۀ علم هرمنوتیک در تفکر غرب چیست؟
  • آیا تأویل، آنچنان که ناصرخسرو به عنوان یک اسماعیلی بلندمرتبه به آن دست می‌یازد، با هرمنوتیک، آنچنان که در غرب تعریف می‌شود، شباهت دارد؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی تأویل‌های کتاب وجه دین حکیم ناصرخسرو قبادیانی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی تأویل‌های کتاب وجه دین حکیم ناصرخسرو قبادیانی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :  بررسی تأویل‌های کتاب وجه دین حکیم ناصرخسرو قبادیانی