دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی حکایات عقلای مجانین در مثنوی‌های عطاربر اساس کتاب نیشابوری

قسمتی از متن پایان نامه :

 

عقلای مجانین و هنر

 

مي‌توان مصداق اين سخن راكه «نبوغ هنري و جنون دو روي يك سكه‌اند» را در حكايات ديوانگان به خوبي مشاهده كرد. در حكايات مجانین آنچه بسيار جلب توجه مي‌نمايد آميخته شدن سه عنصر خيال خلاق، تجربه‌ي عاطفي و زباني مجازي است و اين سه، کلامِ ديوانگان را به سرحدّ هنر ناب نزديك مي‌كنند و حکایاتشان را به داستان‌هایی تاثیرگذار و به یاد ماندنی تبدیل می‌کنند.‌ بسياري از مجانين – به ويژه در آثار عربي – با عوالم شاعرانه سروكار داشتند و بسياري از آنان را مي‌يابيم كه ابياتي دلكش در خاطر داشتند يا هر جا حاضر می‌شدند  به مشاعره می‌پرداختند و يا في‌البداهه اشعاري زیبا مي‌سرودند كه در همه‌ی آنها آثارِ لطف طبع و عمق احساس عاشقانه يا تجربه‌ي صوفيانه‌ي آنها هویدا است. در حکایات دیوانگان در زبان فارسی نیز می‌توان بهترین نمونه‌های ایجاز، نکته سنجی‌های شاعرانه و ساختارشکنی در زبان با استفاده از پارادوكس، طنز، رمز و ايهام را بیابیم. براي نمونه به اين چند حكايت توجه كنيد: «بکار بن علي گفت: رئيس شرطه به ديدن من آمد و از من خواست كسي را براي صحبت و منادمت او دعوت كنم، مانِ ديوانه را پيشنهاد كردم و او پذيرفت و مان نزد ما آمد و كنيزكي در مجلس ما ابياتي مي‌خواند؛ هر بيتي كه در غنا خود مي‌خواند، مان از امير اجازه مي‌خواست و در تكميل مضمون يا مناسب آن معني، ابياتي مي‌گفت كه بسيار شورانگيز و شيوا بود از جمله كنيزك اين ابيات را از ابوالعتاهيه خواند:

حجــــبواها عن‌الرياح لانّي   قلت للريح بلغيها السلاما
لو رضوا بالحجاب‌هان ولكن   منعوها يوم‌الرحيل الكلاما

(او را از بادها پنهان ساختند، زيرا من به نسيم گفتم سلام مرا به او برسان. اگر به پنهان كردنش اكتفا كرده بودند، چندان سخت نبود، او را در روزِ رفتن از سخن گفتن نيز منع كردند.)

مان گفت چه خوب بود كه گوينده‌ي آن، این دو بيت را نيز مي‌افزود:

فتنفست ثم قلت لطَيفي   ويك لو زرت طيفها الماما
حیّها بالسلام سرّا و الّا   منعوها لشقوتي اَن تناما

آهی كشيدم و به شبح(خيال) خويش گفتم: هرگاه در خواب او را ملاقات كردي، دوستيِ خود را با سلامي پنهان ابلاغ كن؛ وگرنه او را از خواب نيز منع خواهند كرد.» (نیشابوری،1366: 107) و اين اشعار لطيف از بهلول است:

«اضمر ان ياخذ المراه لكي   ينــــظر تمثاله فادناها
فجاز وَهمُ ‌الضمير منه الي   وجنته في‌ الهوي فأدماها

(در دل انديشيد كه آينه‌اي در برابر محبوب گيرد، مگر روي او را تواند ديد، پس آينه را نزديك كرد، همين‌كه نسيمِ انديشه‌ي او با تصويرِ خياليِ معشوق برخورد كرد، از لطافت، خون بر گونه‌هاي او ظاهر شد و روي آينه را خونين كرد.) و

شبّهتُه قمراً اذ مرّ مبتســـماً   فكاد يجرحه التشبيه او كَلَمــا
و مرّ في خاطري تقبيل وجنته   فسیّلت فكرتي من عارضيه دما

(او را در حالِ تبسم به ماه تشبيه كردم، چيزي نمانده بود كه تشبيهم روي او را مجروح يا زخم كند، در خاطرم گذشت كه روي ا را بوسه دهم، انديشه‌ي من خون از گونه‌هاي او سرازير كرد.)» (نیشابوری،1366،85)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

الف) آشنایی با شرایط اجتماعی و افکار و گفتارِ عقلای مجانین

ب) کاوش در مورد نقش سیاسی- اجتماعی عقلای مجانین در جامعه

ج) پژوهش در مورد رابطه‌ی عقلای مجانین و نهضت تصوف

د) تحلیل رابطه‌ی ذهن و زبان عقلای مجانین بر اساس مدل ” برخورد جهان‌های موازی”

ه) بررسی عناصر زبانی همچون: شطح، طنز و پارادوکس در حکایات عقلای مجانین

و) بررسی و طبقه بندی حکایات عقلای مجانین در مثنوی‌های عطار

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی حکایات عقلای مجانین در مثنوی‌ های عطار بر اساس کتاب نیشابوری

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی حکایات عقلای مجانین در مثنوی‌ های عطار بر اساس کتاب نیشابوری

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی حکایات عقلای مجانین در مثنوی‌های عطاربر اساس کتاب نیشابوری