دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات-بازتاب مفاهیم آیات قرآنی در مناجات نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :
بازتاب مفاهیم آیات قرآنی در مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری

قسمتی از متن پایان نامه :

 

با توجه به آنچه گذشت می توان آثار فارسی و عربی پیر هرات را به ترتیت الفبایی به صورت زیر نوشت :
1-الهی نامه(مناجات نامه) 2- اربعون فی التّوحید 3 – اربعون فی السنّته 4- اسرار نامه 5- انوار التحقیق  6- انیس المریدین 7- پرده حجاب 8 – تفسیر قرآن به پارسی یا کشف الاسرار و عدة الابرار 9- تفکّر الفهیمه 10- حکایات مشایخ و نکات عرفانی یا آنچه که به نام رسائل خواجه عبدالله انصاری به وسیله آقای محمّد شیروانی چاپ شده است11- رساله ی  ذکر 12- ذمّ الکلام 13- سؤال دل از جان 14- صد میدان 15 – طبقات الصّوفیّه 16- علل المقامات 17 – فصل در سخنان حکمت و پندو موعظه و مناجات 18 –الفاروق فیالصفات 19- قلندر نامه 20- کتاب القدریه 21- کتاب القواعد 22- کلمات  23 – کنزالساکنین 24- محبّت نامه 25- مختصرفی آداب الصّوفیّه 26- المعارف 27- مقالات 28- مقولات 29- مناجات 30- منازل السائرین 31- مناقب امام احمدحنبل 32- مناقب اهل آثار 33- نصیحت   34 – واردات 35- هفت حصار 36- هفت مقاله
3-4 ) مشرب فکری خواجه عبدالله
«دوره زندگی خواجه دوره اعتلای فرهنگ و تمدّن خود را می پیمود . بلخ و هرات و غزنه کانون فکری اندیشمندان به حساب می آمد . خراسان تحت حکومت سامانیان ، غزنویان پدر و پسر و بعد سلجوقیان بود . شیوخ صوفی از بلاد عراق عرب و ماوراءالنهر به شهرهای پررونق آن روی می آورند و از کتابخانه مهم آن استفاده می کردند . در این مکتب صوفیان چون ابونصر سرّاج نویسنده کتاب « الّمع فی التصوّف » ، ابوبکر محمّدکلاباذی صاحب کتاب «التعرّف» و ابوعبدالرّحمن سلمی مولّف کتاب «طبقات الصّوفیّه » و امام ابوالقاسم قشیری صاحب کتاب « رساله ی القشیریه » درخشنده بودند و هر یک به سهم خود گنجینه ی عرفان اسلامی را غنی تر ساخته بودند . لذا اساس مکتب تصوّف خراسان تجمیع طریقت ، شریعت و مبارزه با انحراف و بدعت بود . خواجه روشن ضمیر که پرورش یافته این مکتب و وفادار به اصول آن بود مهم ترین خدمتی که در این راستا کرد مدون ساختن منازل طریقت و مقامات سلوک عرفانی بود . او در درجه بندی مقامات تربیت های تازه ای آورد و در این تربیت کیفیّات باطنی و اشراقی را انحصار نکرد بلکه اخلاق و آداب زندگی متعارف را نیز در آن دخالت داد تا هر فرد صوفی در عین پیوند با زندگی ، سیر معنوی داشته باشد و طریقت را با شریعت همراه سازد . از این رو برای رهروان طریقت رعایت آداب ظاهری را لازم می شمرد . در این باره در دیباچه رساله ی «مختصر فی آداب الصّوفیّه » که به فارسی روان املا شد ، گوید : « بدان که اهل تصوّف را آداب بسیار است در نشستن و برخاستن و خفتن و جامه پوشیدن و خوردن و آشامیدن و به دعوت رفتن و سماع کردن و در حذر و سفر بودن و در جمله حالات » (شریعت، 12:1389).
 
3-5 ) مذهب و تعصّب دینی خواجه عبدالله انصاری
زندگی نامه نویس ها خواجه عبدالله انصاری را از اجلّه ی علما و محدثین و از اکابر صوفیّه و عرفان      می دانند. و مذهبش را حنبلی و مایل به تجسیم و تشبیه و در عقیده خود راسخ و متعصّب می دانند تا جایی که علمای عصر خصوصاً حکما و متکلمین از دست  خشونت و تعصّب او همواره در رنج و تعب بوده اند و چندین کرّت قصد هلاک او را نموده اند. در کتاب « تاریخ و ادبیّات ایران دکتر ذبیح الله صفا آمده است «خواجه عبدالله در فقه از روش احمدبن حنبل پیروی می کرد ». (صفا ، 344:1378) زرّین کوب در کتاب نقش برآب آورده است. « خواجه عبدالله در هرات شیخ الاسلام نامیده می شد و حنبلی مذهب و در شریعت متعصّب بود ». (زرین کوب، 588:1368).
«در قرن پنجم کاربرد امور ادبی و علمی به موضوعات دینی گسترش یافت و متصوّفه در این راه سهمی مهم داشتند. ظهور عارفانی چون مستملی بخاری و هجویری و خواجه عبدالله – با آنکه مذهب حنبلی داشت – سبب گردید که معارف صوفیانه به فارسی تدوین شود» (غلامرضایی،1388  :  38).
«یکی از متصوّفه بنام خراسان ، خواجه عبدالله انصاری ( متوفای 481 ) است که حنبلی مذهب بود و ضمن داشتن مسلک عرفانی در امر به معروف و نهی از منکر نیز سخت گیر بود . وی تحت تأثیر پدر و از دوران کودکی به زهد گرایید و ضمن تحصیل و تعلیم به عبادت مشغول بود . با بعضی از مشایخ دیدار کرد ؛ و بخش مهمی از عمرش را به وعظ و تدریس گذراند» ( زرّین کوب، 1357 : 80 ).
خواجه عبدالله در مخالفت با متکلّمان به آیه ی « و انّ الشیاطین لیوحون الی اوّلیائهم و ان یقولوا تسمع لقولهم » استفاده کرده و گناه آن را عبارت دانسته است  از « رها کردن نص های کتاب و سنّت و دست به علم فلاسفه زدن و از ظاهر با تکلف باطن شدن و از اجتهاد به استحسان عقول و هوای خود شدن »         ( حبیبی،18:1362).
در کتاب صدمیدان آمده است :« که خواجه عبدالله در اصول از مذهب امام احمدبن حنبل و در فروع از امام شافعی پیروی می نمود ( انصاری،1368 : 8 ).
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
1-  بازتاب جلوه های مفاهیم قرآنی در مناجات نامه به چه شیوه هایی است ؟
2 – بهره مندی خواجه عبدالله انصاری از مفاهیم آیات قرآنی با مشرب عرفانی او چه تناسبی دارد ؟
3- استفاده ی خواجه عبدالله انصاری از آیات قرآنی در مناجات نامه چه تأثیری در سخن او داشته است؟

  • سبک و نثر خواجه عبدالله انصاری چه تأثیری بر آثار بعد از او گذاشته است ؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بازتاب مفاهیم آیات قرآنی در مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بازتاب مفاهیم آیات قرآنی در مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بازتاب مفاهیم آیات قرآنی در مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری

بستن منو