دانلود پایان نامه ارشد-تحلیل شناخت فرشتگان مقرب برای دوستداران عرصه علم و ادب فارسی

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :
تصویر فرشتگان مقرّب در دیوان مولانا و عطار و متون مقدّس

قسمتی از متن پایان نامه :

 

خداوند سلطنت گرفته است، پس قوم­ها بلرزند، بر کروبیّین جلوس می­فرماید، زمین متزلزل گردد(مزامیر، 1: 99). سنت مسیحی، با تکیه بر کتاب مقدّس، بر صنفی از فرشتگان، نام عرش می­نهد، زیرا چنانکه دیونیسنیوس می­گوید: آنان از این امتیاز برخوردارند که به عنوان تخت خداوند به کار روند.                         ( ماسون، دنیز، قرآن و کتاب مقدّس، ت، تهامی، 1379/ج1/ص214)
به فرموده­ی قرآن در روز رستاخیز:
و آسمان از هم بشکافد، و در آن روز است که از هم گسسته باشد، و فرشتگان در اطراف آسمانند و عرش پروردگارت را آن روز، هشت فرشته بر سر خود برمیدارند.          (حاقّه، 16-17)
در آن روز، فرشتگان صف در صف درآیند(فجر، 22). و جز به دستور او کار نمی­کنند(انبیاء، 27). فرشتگان که بسان نگاهبانان در آسمان جای گرفته­اند، با پرتاب ستارگان به سوی شیطان، آن­ها را از دست رسی به آسمان منع می­کنند.                                          (صافّات، 1-10)
 
3-21- فرشتگان و وحی  
الهیات کاتولیک، به شکلی اختصاصی، وحی خداوند به انسان­ها و تقدیس آنان را صرفاً به روح مقدّس، سومین شخص از تثلیث، اسناد می­دهد( ماسون، دنیز، ترجمه­ی تهامی، 1379/ ج1/214).
روح به انبیاء عهد عتیق نیز الهام کرده بود، در روز پنطیک است(پنجاهه) بر حوّاریون عیسی ظاهر گشته است(اعمال رسولان، 2). او مؤیّد رسولان در مأموریتشان است و آنان را تقدیس می­کند.                                                                      (رساله­ی پولس به فربسیان، 10: 2)
عیسی به آنان گفت: « تسلّی دهنده یعنی روح القدس، که پدر، او را به اسم من می­فرستد، او همه چیز را به شما تعلیم خواهد داد و آن چه به شما گفتم به یاد شما خواهد آورد».
(یوحنّا، 26: 14)
اما روح القدس(خود خدا) به واسطه­ی آفریده­های روحانی، عاقل و غیر جسمانی با انسان­ها رابطه برقرار می­کند: فرشتگانی که گاه ظاهری انسانی به خود می­گیرند تا تجلّی نمایند.
دیونسیوس می­گوید: شریعت به وسیله­ی فرشتگان به ما ابلاغ می­گردد.    (غلاطیان، 19: 3)
فرشتگان که چه در زمان پیش از شریعت چه در هنگام شریعت، نیاکان محترم ما را به سوی حقیقت الهی رهنمون گشتند (اعمال رسولان، 7: 53)؛ چه با تقریر اخلاقی و برگرداندن آنان از یک زندگی مملوّ از خطا و گناه به راه راست و حقیقت (اعمال رسولان، 10: 3)، وچه به عنوان مفسّران عوامل مقدّس یا مکاشفه ­باطنی اسراری که به این جهان تعلّق ندارد یا حتی پیشگویی­های الهی.
(ماسون، دنیز، قرآن و کتاب مقدّس، ت، تهامی، 1379/ج1/215)
دخالت فرشتگان در زندگی رؤسای قوم عهد عتیق فراوان است. فرشتگان ابراهیم، لوط، یعقوب، بلعام، مانوح، ایلیا، طوبیاس، دانیال و زکریّا را هدایت می­کردند؛ آگاهشان می­نمودند و یا تسلّیشان می­دادند. در عهد جدید، فرشتگان، خود را به زکریّا، مریم و عیسی نشان می­دهند، و از رستاخیز عیسی به حواریّون خبر می­دهند. فرشته­ای پطرس را از زندان بیرون می­آورده سپس به کرنلیوس فرمان می­دهد تا پطرس را طلب کند؛ او با فیلیپس سخن می­گوید فرشته­ای پولس را از غرق شدن کشتی نجات می­دهد.                                                                             (همان، 215)
این گونه، فرشتگان چه در ابلاغ وحی و چه به صورت دخالت در برخی موقعیت­های زندگی انبیاء و حواریّون، تجلّی می­کنند: این فرشتگان مخلوقند و نمی­توانند با روح مقدّس که خدا است خلط شوند؛ آنان فقط ابزار هستند؛ اگر چه کتاب مقدّس واژه­های فرشته و روح را بی­هیچ گونه تفاوت نهادن میان آن دو، در چندین مورد تجلّی خداوند به کار می­برد، با این وجوداین نمی­تواند خداوند متعال دسترس ناپذیر و نادیدنی را با جلوه­های فرشته­وار، انسانی یا پدیده­های بصری یا شنیداری که وسیله­ی ارتباطی آنان با انسان­ها است خلط نمود.
(ماسون، دنیز، ت، تهامی، 1379/ج1/216).
قرآن کریم گاهی مفاهیم ملک و روح را در شخص جبرئیل- که بنابر سنت اسلامی- واسطه­ی معمولی وحی است، محدود کرده است. در قرآن می­خوانیم که هیچ بشری را نرسد که خدا با او سخن گوید جز از راه وحی یا از فراسوی حجابی، یا فرستاده­ای بفرستد… و همین گونه، روحی از امر خودمان را به سوی تو (ای محمّد) وحی کردیم… .                                 (شوری، 51-52)
همچنین روح با (فرشتگان) بر بندگان خدا نازل می­شود تاانسان­ها را به باور یکتاپرستی فراخواند(نحل، 2)، یا آنان را از نزدیکی روز رستاخیز هشدار دهد(مؤمنون، 15)، در جایی دیگر، روح در میان فرشتگانی ذکر می­شود که در صف ایستاده­اند تا در داوری آخرین حضور یابند، و نیز در کنار فرشتگانی یاد می­شود که به سوی خدا بالا می­روند (معارج، 4). یا در شب قدر بر زمین فرود می­آیند.                                                                                                   (قدر، 4)
گاه به نظر می­رسد که این روح، همواره از دیدگاه قرآن، از همان امتیازات ویژه­ای برخوردار است که روح مقدّس در وحی کتاب مقدّس. روح چهار بار با تعبیر« روح القدس» ذکر شده است. اوست که عیسی را تأیید می­کند (بقره، 87 و253؛ مانده، 110). و هم اوست که ایمان آورندگان را استوار می­گرداند.                                                                           (نحل، 102؛ مجادله، 22)
روح خداوند با انتقال زندگی به آدم، در آفرینش او شرکت می­کند، به نظر می­رسد که این روح در معجزه­ی حمل عیسی در رحم مریم عذرا، شرکت داشته است. خداوند می­فرماید: «ما از روح خویش در مریم دمیدیم».                                                                          (انبیاء، 91)
کتاب مقدّس، غالباً از فرشتگان، همچون پیامبران، فرستادگان به وسیله­ی خداوند و مجریان خواسته­های او یاد می­کند. پولس رسول می­گوید: «شریعت به وسیله­ی فرشتگان مرتّب گردید».
(غلاطیان، 3: 19)
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
 

  1. شناخت گوشه­ای از ناشناخته­ها برای دوستداران عرصه علم و ادب فارسی
  2. پاسخ دادن به سؤالاتی که همواره دغدغه­ی خاطر این جانب بوده است.
  3. آشنا کردن ادب دوستان با جنبه­های خلاق ذهن دو شاعر بزرگ و سبک ساز
  4. سوق دادن دوستداران علم و ادب برای توجه کردن به جنبه­های کمتر شناخته شده تفکرات دو شاعر

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تصویر فرشتگان مقرّب در دیوان مولانا و عطار و متون مقدّس

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تصویر فرشتگان مقرّب در دیوان مولانا و عطار و متون مقدّس

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تصویر فرشتگان مقرّب در دیوان مولانا و عطار و متون مقدّس

بستن منو