دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

راوی و شیوه­ی روایت

بنا به گفته­ی جیمز: «خاطرات، افکار و احساسات، بیرون از دایره آگاهی اولیه وجود دارند و علاوه­بر این نه به صورت زنجیر، بلکه به صورت جریانی سیّال آشکار می­شوند»(حسینی،1372: 7). شیوه­ی روایت در داستان­های جریان سیال ذهن، آشفتگی ذهنی است. دراین جا، شیوه­ی روایت به صورت اول شخص مفرد است. روایت به گونه­ای است که راوی دارد خاطره­ی دوران کودکی­اش را برای مخاطب تعریف می­کند و تا پایان داستان خودش از گفت­وگویی بهره نمی­برد و تنها حوادث را تعریف می­کند. روایت به صورت خودگوی است و خود راوی در داستان نقش اصلی را دارد. روایت به صورت پیشینی است و بازگشت به گذشته است. و به زمان حال برمی­گردد.

از شگردهای جریان سیال ذهن بودن بهره گیری از تک­گویی درونی است. در بیشتر جاها راوی از تک­گویی درونی استفاده کرده است. باعث می­شود مخاطب در جریان افکار و اعمال قرار بگیرد. در تک­گویی درونی مستقیم، راوی اول شخص (من-راوی) و در نتیجه با نقل قول مستقیم روایت می­شود. راوی تجربه­ها و عواطف و خاطره­های خود فکر می­کند. او نمی­تواند جای دوست کوچک را با کس دیگری عوض کند:

«کیفم را بلند می­کنم، درش را می­بندم. می­ایستم. نه! نمی­توانم. محال است. چرا این احمق­ها نمی­فهمند که جای من این­جا است، کنار دوست کوچک، که ما به هم چسبیده­ایم و شرط دوستی ابدی بسته­ایم؟»(ص 30).

«قلبم از حسادت درد می­گیرد. روده­هایم به هم می­چسبد. این کی بود؟ از کجا آمد؟ اتفاق بدی در انتظار من است.می­دانم.»(ص 32).«راه می­افتم. چه کار می­خواهم بکنم؟ نمی­دانم. فکر نمی­کنم. خوابم و خوابی بد می­بینم.»(ص 32).

کشمکش ذهنی راوی، ترس از دست دادن دوست کوچک است. او به دنبال راه حلی می­گردد و نمی­داند چکار کند. ذهنش آشفته است.

«سِوِتلانا تمام آن چیزهایی است که من نیستم. سِوِتلانا درست مثل دوست کوچک است. چطور با او رقابت کنم؟ زورم بهش نمی­رسد.»(ص 34). «می­نشینم روی پله­ها و نگاه می­کنم. خدایا! پس این طلسم لعنتی توباخانم چی شد؟»(ص 37).

راوی در جلسه امتحان هم به سوتلانا فکر می­کند. سیال ذهن، نمونه­ای است که شیوه­ی روایت را در یک زمان و مکان خاصی قرار نمی­دهد. راوی هم­چنان که سوال امتحانی را پاسخ می­گوید، در ذهنش به دوست کوچک فکر می­کند.«سه تا مسئله داریم. اولی را نمی­فهمم، می­روم سراغ دومی. یا من یا سِوِتلانا. توباخانمِ عزیز! توباخانمِ جادوگر! ترا خدا کاری بکن این غریبه، این دیو، که از آن سر دنیا آمده، برگردد و برود.»(ص 37).

نمونه­هایی از تک­گویی:«حواسم پیش دوست کوچک است. می­بایست همراهش می­رفتم. اگر دندانش را بکشند چی؟ اگر خیلی خیلی دردش بیاید چی؟ باید پیش او باشم، دستش را بگیرم، کمکش کنم»(ص 44). « توبا خانم بدجنس الاغ، با آن جادوجمبل­های الکیش»(ص 46).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

گونه­ی ادبی خاطره-داستان چه نوعی است؟

گونه ی ادبی خاطره-داستان چه ویژگی­هایی دارد؟

خاطره-داستان چه نوع رویکردی است؟

روایت خاطره­ای با روایت داستانی چه شباهت­ها و تفاوت­هایی دارد؟

گلی ترقی در داستان­هایش خاطره می­گوید یا داستان؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی گونه ی روایی خاطره –داستان در دو اثر: «خاطره های پراکنده»  و «دو دنیا» از گلی ترقی