دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

قسمتی از متن پایان نامه :

استعاره و بسامد آن در غزليات:

در غزليات هم شاهد بسامد بالا و وفور استعاره ها هستيم. به گونه اي كه كلمات جايگزين «مصداق» بار سمبليك و شناخته شده اي يافته اند.

 

مانند استعاره هايي كه براي عشق به كار رفته اند. نظير: آتش و شعله:

آتشی از تو در دهان دارم
دو جهان را كند يكي لقمه
  ليك صد مهر بر زبان دارم
شعله هايي كه در نهان دارم
«مولوی ،87 ،906»

 

و نيز كاربرد «گنج، باغ، ياسمين» براي همين موضوع:

آن يكي گنج كزجهان بيش است
از دمم بوي باغ مي آيد
  در دل و جان خود دفين دارم
كز  درون باغ و ياسمين دارم
«مولوی ،87 ،907»

 

«خواننده اشعار مولانا، بخصوص خواننده غزل هاي ديوان او هميشه مبهوت مي ماند كه مولوي با چه سهولتي صور خيال و استعاره ماخوذ از همه لحظه هاي زندگي را به كار مي گيرد و با تسلط حيرت آور خود بر زبان و بر همه شيوه هاي معاني بيان و علم بديع مي تواند هر چيزي را به صورت استعاره در آورد. از نگريستن به ظاهر مبتذل جسماني والاترين الهامات جرقه مي زند و از حقايق مادي ارزنده ترين استعارات پديد مي آيد.» «شميل،1369 ،65 »

اما تعداد استعاره هاي هنري و خودگردان هم بسيار بالا و قابل توجه است. مانند:

خوك دنياست صيد اين خامان

چون نشوي سير از اين آبشور

  آهوي جان شكار بايستي
«مولوی ،76 ،1229»

چون که امیر آب دو صد کوثری

«آهوی جان شکار استعاره از عشق و عالم معنا»

«آبشور استعاره از دنیای مادی.»

در اين ويرانه جغدانند ساكن   چه مسكن ساختي اي باز مسکين
«مولوی ،76 ،713»

 

«ویرانه استعاره از دنیا، جغد دنیا دوستان، باز مسکین دل.»

 

ماه وجودش زغباري برست   آب حياتش بدر آمد زدرد
«مولوی،76 ،399 »

 

«آب حیات استعاره از عشق»

 

آن شكرستان مرا مي كشد اندرشکر   در غلط افكنده اند نام و نشان خلق را
«مولوی ،76 ،647»

 

«شکرستان استعاره از مرگ»

خوان چورسيد از آسمان دست بشوي و هم دهان

 

  تا كه نيايد از كفت بوي پياز و گندنا

«مولوی، 87 ،185 »

 

«بوی پیاز و گندنا استعاره ازتعلقات دنیوی»

گفتمش اي برون زجان، خانه تو كجاست؟
رنگرزم زمن بود هر رخ زعفراني اي
  گفت: همره آتش دلم، پهلوي ديده ترم
چست الاغم و ولي عاشق اسب لاغرم

«چست الاغ  استعاره ازعشق  و اسب لاغر استعاره از عاشق»

غازه لاله ها منم، قيمت كاله ها منم   لذت نامه ها منم، كاشف هر مسترم
«مولوی ،76 ،543»

 

«غازه لاله ها، قیمت کاله ها، لذت نامه ها،  استعاره از عشق»

 

در سایه های عشقت ای خوش همای عرشی
اي شاد مرغزاري كانجاست ورد و نسرين
  هر لحظه باز جان ها تا عرش بر پریده
از آب عشق رسته وين آهوان چريده
«مولوی ،87 ،1165 »

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-تجلی اکسپرسیونیسم در شعر مولانا (غزلیات شمس)چگونه است؟

2-مهم ترین شباهت ها و اختلافات میان مولانا و اکسپرسیونیست ها در چیست؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا 

دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

قسمتی از متن پایان نامه :

استعاره و بسامد آن در غزليات:

در غزليات هم شاهد بسامد بالا و وفور استعاره ها هستيم. به گونه اي كه كلمات جايگزين «مصداق» بار سمبليك و شناخته شده اي يافته اند.

 

مانند استعاره هايي كه براي عشق به كار رفته اند. نظير: آتش و شعله:

آتشی از تو در دهان دارم
دو جهان را كند يكي لقمه
  ليك صد مهر بر زبان دارم
شعله هايي كه در نهان دارم
«مولوی ،87 ،906»

 

و نيز كاربرد «گنج، باغ، ياسمين» براي همين موضوع:

آن يكي گنج كزجهان بيش است
از دمم بوي باغ مي آيد
  در دل و جان خود دفين دارم
كز  درون باغ و ياسمين دارم
«مولوی ،87 ،907»

 

«خواننده اشعار مولانا، بخصوص خواننده غزل هاي ديوان او هميشه مبهوت مي ماند كه مولوي با چه سهولتي صور خيال و استعاره ماخوذ از همه لحظه هاي زندگي را به كار مي گيرد و با تسلط حيرت آور خود بر زبان و بر همه شيوه هاي معاني بيان و علم بديع مي تواند هر چيزي را به صورت استعاره در آورد. از نگريستن به ظاهر مبتذل جسماني والاترين الهامات جرقه مي زند و از حقايق مادي ارزنده ترين استعارات پديد مي آيد.» «شميل،1369 ،65 »

اما تعداد استعاره هاي هنري و خودگردان هم بسيار بالا و قابل توجه است. مانند:

خوك دنياست صيد اين خامان

چون نشوي سير از اين آبشور

  آهوي جان شكار بايستي
«مولوی ،76 ،1229»

چون که امیر آب دو صد کوثری

«آهوی جان شکار استعاره از عشق و عالم معنا»

«آبشور استعاره از دنیای مادی.»

در اين ويرانه جغدانند ساكن   چه مسكن ساختي اي باز مسکين
«مولوی ،76 ،713»

 

«ویرانه استعاره از دنیا، جغد دنیا دوستان، باز مسکین دل.»

 

ماه وجودش زغباري برست   آب حياتش بدر آمد زدرد
«مولوی،76 ،399 »

 

«آب حیات استعاره از عشق»

 

آن شكرستان مرا مي كشد اندرشکر   در غلط افكنده اند نام و نشان خلق را
«مولوی ،76 ،647»

 

«شکرستان استعاره از مرگ»

خوان چورسيد از آسمان دست بشوي و هم دهان

 

  تا كه نيايد از كفت بوي پياز و گندنا

«مولوی، 87 ،185 »

 

«بوی پیاز و گندنا استعاره ازتعلقات دنیوی»

گفتمش اي برون زجان، خانه تو كجاست؟
رنگرزم زمن بود هر رخ زعفراني اي
  گفت: همره آتش دلم، پهلوي ديده ترم
چست الاغم و ولي عاشق اسب لاغرم

«چست الاغ  استعاره ازعشق  و اسب لاغر استعاره از عاشق»

غازه لاله ها منم، قيمت كاله ها منم   لذت نامه ها منم، كاشف هر مسترم
«مولوی ،76 ،543»

 

«غازه لاله ها، قیمت کاله ها، لذت نامه ها،  استعاره از عشق»

 

در سایه های عشقت ای خوش همای عرشی
اي شاد مرغزاري كانجاست ورد و نسرين
  هر لحظه باز جان ها تا عرش بر پریده
از آب عشق رسته وين آهوان چريده
«مولوی ،87 ،1165 »

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-تجلی اکسپرسیونیسم در شعر مولانا (غزلیات شمس)چگونه است؟

2-مهم ترین شباهت ها و اختلافات میان مولانا و اکسپرسیونیست ها در چیست؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تجلی مبانی اکسپرسیونیسم در غزلیات شمس مولانا