عنوان کامل پایان نامه :
تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد
قسمتی از متن پایان نامه :
چکیده:
مفاهیم مذهبیای چون خداشناسی، از جمله مفاهیم انتزاعی هستند و شاعران باید بهگونهای آنها را در اشعار بگنجانند که برای کودکان در گروههای سنی مختلف قابل درک باشد. پژوهش حاضر به بررسی چگونگی طرح مفاهیم مذهبی در اشعار کودکان گروههای سنی «الف و ب » در دههی هشتاد میپردازد. مبنای انتخاب اشعار،شعرهای بررسیشدۀ شورای کتاب کودک در کتابشناسیهای توصیفی – تحلیلی است. همچنین این تحلیل در چارچوب نظریات ژانپیاژه و رونالدگلدمن صورت گرفته است ، که درزمینۀ روانشناسی رشد و مراحل درک ذهنی و مذهبی کودکان صاحبنظر هستند . در این پژوهش مفاهیم مذهبی در سه بعد اعتقادی، عبادی و اخلاقی در چارچوب نظر روان شناسان فوق، بررسی شدهاند . بعد از تفکیک اشعار مذهبی از یکدیگر و قرار دادن در گروههای مختلف ، مشخص شد که بیشترین اشعار سروده شده مربوط به بعد اعتقادی و دارای مضامین خداشناسی ، نبوت و امامت هستند و کمترین اشعار در زمینهی عدل الهی و معاد بوده است. این نظر نیز تبیین شد که شعر اکثریت شاعران تطابق لازم را با معیارهای موردنظر ندارد و علیرغم نیاز به کتابهای مذهبی، در سال آخر دههی موردنظر بسامد کتابهای شعر مذهبی افت شدیدی داشته است و شاعران کمتری به دنبال سرودن اشعار مذهبی بوده اند.
واژههای کلیدی:شعر کودک، تفکر مذهبی، گروههای سنی الف و ب، دهه 80
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
1-ویژگیهای تفکر مذهبی در شعر کودکان گروههای سنی الف و ب بر مبناي نظر ژان پیاژه و رونالد گلدمن چگونه است ؟
2-اشعار شاعران کودک در ایران تا چه حد با شیوهی درست بیان آنها با توجه به نظر پیاژه و گلدمن منطبق است ؟
- 3- آیا با این رویکرد انتقادی در مورد نحوه ی بیان مفاهیم مذهبی ، میتوان تحولی در شیوهی بیان آن ها در شعر کودک ایجاد کرد ؟