بررسی محرم در اشعار-دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :
تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد

قسمتی از متن پایان نامه :

خدا خدا
کی به ما چشم داده،گوش‌داده؟ / خدا خدا
کی به ما عقل داده، هوش داده؟ / خدا خدا
کی به ما دهان و دست‌وپا داده؟ / خدا خدا
کی به ما مامان داده بابا داده؟ / خدا خدا
کی به ما شادی و جسم و جون داده؟ / خدا خدا
کی به ما یک دل مهربون داده؟ / خدا خدا
کی به ما گل‌های رنگارنگ داده؟ / خدا خدا
(شعبانی ، 1388 : 8 )
شاعر در این شعر کودک را با خداوند به‌وسیله‌ینعمت‌هایی که برمی‌شمارد آشنا می‌سازد. ازنظر پیاژه که این گروه‌های سنی را در مرحله پیش عملیاتی (شهودی) و عملیات عینی(ملموس) می‌داند، این روش صحیحی است که از مشاهدات و مظاهر طبیعی اطراف کودک برای شناساندن و آموزش یک مفهوم استفاده‌شده است همچنین ازنظر پیاژه این شعر می‌تواندبه‌صورت بلند خوانی و حالت بازی برای کودک جذابیت داشته باشد.
یاد خدا
چشمه زلال و آبیه/ مال کیه؟/ مال گلای صحراست
صحرا بزرگ و پرگله/ مال کیه؟/ مال دو چشم بیناست
چشمه و صحرا هر دو/ با آب و گل چه زیباست
اما قشنگ‌ترین چیز/ یاد خدای یکتاست (شعبانی ، 1388 : 6 )
شاعر در این شعر بعدازآنکه از مظاهر طبیعت و زیبایی‌های آن یاد می‌کند، یاد خدا را قشنگ‌ترین چیز می‌داند و به نظر می‌رسد شاعر وانمود می‌کند که کودک می‌داند همه این نعمت‌ها را خداوند آفریده است. یعنی به‌طور غیرمستقیم به کودک این پیام را می‌رساند و از کودک می‌خواهد که با دیدن زیبایی‌های طبیعت که خداوند آن‌ها را آفریده است از او یاد کند.
ازنظر روان شناسان هم رساندن پیام به‌صورت غیرمستقیم روش درستی است.
خدا کجاست؟
خدا کجاست؟ / در همه‌جا/ هم رو زمین هم تو هوا
یه وقت می شه جوونه/ سر می زنه از دل‌تنگ دونه
یه وقت می شه پرنده/ تو دل من می سازه آشیونه
جیک و جیک و جیک، می خونه ( شعبانی ، 1388 : 9 )
شاعر در قسمت دوم شعر که می‌گوید «به‌وقت می شه جوونه» تا مصراع آخر که می‌گوید «جیک و جیک و جیک می خونه» به قابل‌رؤیت بودن خداوند در این گروه سنی دامن می‌زند و ازآنجاکه کودکان این گروه‌های سنی به معنای تحت‌اللفظی شعر دقت می‌کنند کودک به‌اشتباه تصور می‌کند خداوند در وجود جوانه و پرنده است و این ازنظر روانشناسان می‌تواند ایراد داشته باشد.
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
1-ویژگی‌های تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه‌های سنی الف و ب بر مبناي نظر ژان پیاژه و رونالد گلدمن چگونه است ؟
2-اشعار شاعران کودک در ایران تا چه حد با شیوه‌ی درست بیان آن‌ها با توجه به نظر پیاژه و گلدمن  منطبق است ؟

  • 3- آیا با این رویکرد انتقادی در مورد نحوه ی بیان مفاهیم مذهبی ، می‌توان تحولی در شیوه‌ی بیان آن ها در شعر کودک ایجاد کرد ؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه¬های سنی الف و ب در دهه¬ی هشتاد

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه¬های سنی الف و ب در دهه¬ی هشتاد

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف و ب در دهه ی هشتاد

بستن منو