تشخیص شرایط زمان و مکان حاکم بر داستان دانش آراسته-دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :
بررسی ساختاری مجموعه گنجشک ها در بالکن مجید دانش آراسته

قسمتی از متن پایان نامه :

 

7 گفت و گو

الف: دخالت مستقیم راوی
داستان با گفت و گوی راوی با مخاطبان به انگیزه ی انتقال اطلاعاتی پیرامون موضوع داستان انجام می گیرد.
رفتم کمیته امداد نگوید چرا قبلا خبر ندادی. در جوابم گفتند: تنها مال تو نیست. خیلی از دکان ها و خانه‌ها ریخته (دانش آراسته، 1389: 34)
ب: گفت و گوی دو طرفه
در قسمتی از داستان شاهد گفت و گوی راوی با اسدالله است. که  از زبان راوی داستان بیان شده است و هدف این گفت و گو گسترش طرح داستان است:
«رفتم دکان اسدالله. دیدم جای سوزن انداختن نیست. گفتم: دویست گرم پنیر می خواهم. گفت: خورد است. پدر… دروغ می گفت. از ناچاری لوله چراغ گرفتم که دویست تومان برایم حساب کرد. گفتم: لوله چراغ دویست تومن؟ گفت: یک ساعت دیگر بیایی تمام می شود.» (همان:25)
و در قسمتی دیگر شاهد گفت و گوی راوی با دوستش که در مسکن و شهر سازی کار می کرد هستیم که این گفت و گو به انتقال لحن شخصیت مورد نظر کمک می کند.
«گفتم: دکانم ریخته چه بکنم؟ گفت: خیلی از جاها شده سالن تابستانی. توی دلم گفتم: این هم وقت گیر آورده من دارم توی بدبختی دست و پا می زنم او شوخی اش گرفته… … … … …
به سبک خودش گفتم: اتفاقا مال من هم شده سالن تابستانی. گفت: صبر کن می آیند برای بازرسی» (همان: 25)
ت: حدیث نفس
«هر کس بگوید بچه ی من خوب است به خدا دروغ می گوید: من سه تا بچه داشتم اگر آنها اهل بودند دکانم نمی ریخت. یکی که معتاد بود مرد و ما را هم از دست خودش راحت کرد به خاطر حرف مردم. دارو ندارم را خرج دفن و کفنش کردم. این دو تا که زنده اند. یکی لیسانس حقوق است یکی لیسانس کشاورزی. و هر دو تا بی کار. اما آن شب کدام گوری رفته بودند» (همان:25)
در این قسمت شخصیت با حرف زدن با خود افکار، احساسات خود را به مخاطب منتقل می کند.
 

4-3-8 لحن

4-3-8-1 لحن کلی داستان

لحن کلی داستان توصیفی است گویا راوی وقایع را همانند خاطره ای همانگونه که اتفاق افتاد و تجربه کرده است بازگو می کند.
 

4-3-8-2 لحن گفتاری شخصیت ها

لحن هر یک از شخصیت ها حاصل نقش آن ها در متن داستان و ارتباط کلامی آن ها با شخصیت های دیگر داستان لحن گفتاری شخصیت ها متنوع است.
الف: لحن جدی، صریح
«در جوابم گفتند: تنها مال تو نیست. خیلی از دکان ها و خانه ها ریخته: فروشگاه اتکا، مسجد اما جعفر صادق، مدرسه شهید فتحی فر» (دانش آراسته :24)
ب: لحن امیدوارانه:
«مدتی سر پا ماندم تا یکی بیاید که آمد و گفت: خیالت راحت  باشد. یک نمونه اش را شنیدی خرابی در سطح شهر خیلی زیاد است. اکیپ ما دارد بررسی می کند این برف بلا نبود همه را غافلگیر کرد» (همان: 25)
ج: لحن طنزآمیز
«گفتم: دکانم ریخته چه بکنم؟ گفت: خیلی از جاها شده سالن تابستانی. توی دلم گفتم: این هم وقت گیر آورده من دارم توی بدبختی دست و پا می زنم او شوخی اش گرفته.» (همان:25)

4-3-9 زاویه دید

داستان به شیوه «دانای کل» یعنی از زبان راوی یا نویسنده روایت شده است. و به سبک و روش خاصی خاطره نوشته شده است
 
سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

مهم ترین ویژگی داستان های دانش آراسته چیست ؟
نثرداستانی داستان های دانش آراسته چگونه است ؟
دانش آراسته در مجموعه داستان گنجشک ها در بالکن از کدامیک از عناصر داستان بیشتر بهره برده است؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی ساختاری ((مجموعه گنجشک ها در بالکن)) مجید دانش آراسته

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی ساختاری ((مجموعه گنجشک ها در بالکن)) مجید دانش آراسته

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی ساختاری مجموعه گنجشک ها در بالکن مجید دانش آراسته

بستن منو