تحلیل قیاسی مفهوم سفر در سیرالعباد إلی المعاد سنایی و هشت کتاب سهراب سپهری-دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات

دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :
تحلیل قیاسی مفهوم سفر در سیرالعباد إلی المعاد سنایی و هشت کتاب سهراب سپهری

قسمتی از متن پایان نامه :

 

) سفر در قرآن و احادیث و روایات
ماده سفر و مشتقات آن در چندین آیه از آیات قرآن از جمله : (بقره 184، 185 و 283،  نساء 43، مائده 90، توبه 42، کهف 63، سبا 19) آمده است که بیانگر ضرورت این مسئله از دیدگاه قرآن است؛ در آیه‌ی 20 سوره‌ی عنکبوت، خداوند متعال بندگان را به سیر در زمین امر می‌کند تا چگونگی خلقت را ببینند و از این جریان، پی به قدرت خداوند در آفرینش آخرت ببرند:
« قُل سیرُوا فِی الارضِ فَانظُروا کَیف بَدَا الخَلق ثُم اللهُ یُنشیُ النشاة الاخرَة ان الله عَلی کل شیء قَدیر»
یعنی: بگوی که: بروید اندر زمین و بنگرید که چگونه آفرید خلق را. پس خدای عزوجل بیافریند آفریدن بازپسین، حقا که خدای عزوجل بر همه چیزی تواناست. (طبری،1356: ذیل آیه)
بنابراین « بسیاری از آیات قرآن بیانگر این حقیقت است که یکی از راه‌های تکامل و رشد فهم و درک انسان و باز شدن افق‌های تازه در برابر او سیر و سفر است، در تعدادی از آیات قرآن سیر و سفر را راهی و وسیله‌ای برای آگاه شدن انسان از عظمت و قدرت و توانایی خداوند و حقارت و عجز و ناتوانی انسان قرار داده است و این را مقدمه‌ای برای اقرار به وحدانیت خالق یکتا و اطاعت و فرمانبرداری از دستورات او دانسته است. از جمله می‌فرماید: « افَلم یَسیروا فی الارض فینظروا کیفَ کانَ عاقبهُُ الذینَ مِن قَبلهم»: آیا به سیر و سفر در زمین نرفته‌اند که سرانجام کار مردمان پیشینیان خود را مشاهده کنند. (یوسف، 109) » (حاج سید جوادی و دیگران، 1388، ذیل واژه)
خداوند در آیه‌ی 46 سوره‌ی حج کسانی که پرده بر حقیقت می‌پوشانند و روشی خلاف فطرت خود دارند را مورد خطاب قرار می‌دهد و نکوهش می‌کند که چرا در زمین سیر نمی‌کنند:« افَلم یَسیروا فی الارض فََتکونَ لهُم قُلوب یَعقلونَ بها اَو اذانٌ یَسمعون بِها فَانها لا تََعمی الاَبصار و لکِن تَعمی القلوبُ التی فِی الصدور » یعنی: آیا نه پس سیر کردند در زمین پس باشد مر آن‌ها را دل‌ها که بفهمند به آن یا گوش‌هایی که بشنوند به‌آن. پس به تحقیق آن است که کور نیست چشم‌ها و لیکن کور است دل‌هائیکه در سینه‌هاست. (رازی،1325: ذیل آیه)
علاوه بر قرآن مجید، نگاهی به آیات و روایات، نشان می‌دهد که موضوع سفر نزد پیامبر و امامان چه جایگاه ویژه‌ای داشته است؛ امام علی(ع) در نامه 31 فرزندش امام حسن(ع) را به سیر و گردش در دیار و آثار رفتگان و اندیشیدن در این باره که از کجا آمده‌اند؟ چه کردند و به کجا خواهند رفت؟ فرا می‌خواند و می‌فرماید:
« و سِر فی دیارهِم و آثارهِم فَانظُر فیها فَعلوا و عَما اِنتقلوا و اینَ حَلوا و نَزلوا تَجدُهم قَد انتقِلوا عَن إلا حَبه و حَلوا دیار الغُربه عَن قلیل قَد صیرَت کاحَدهُم » : در دیار و آثار رفتگان گردش کن و بیندیش که آن‌ها چه کردند؟ از کجا کوچ کرده و در کجا فرود آمدند؟ از جمع دوستان رها شده و به دیار غربت سفر کردند؛ گویا زمانی نمی‌گذرد که تو هم یکی از آنانی (نهج البلاغه، نامه 31: 521)
این مسأله حتی در سلامت جسم نیز موثر است چنان‌چه جمله معروف پیامبر در این باره که فرمودند:
« سافِروا و تَصحوا و تَرزقوا » : سفر کنید تا تندرست شوید و روزی یابید. (نهج‌الفصاحه، کلام 1726: 365)
 
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
 
1- سفر در مثنوی سیرالعباد إالی المعاد سنایی دارای چه وجوه مفهومی است؟
2- سفر در هشت کتاب سهراب سپهری دارای چه وجوه مفهومی است؟
3- موارد اشتراک و تمایز مفهوم سفر در سیرالعباد سنایی و هشت کتاب سهراب سپهری کدامند؟

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تحلیل قیاسی مفهوم سفر در سیرالعباد إلی المعاد سنایی و هشت کتاب سهراب سپهری

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تحلیل قیاسی مفهوم سفر در سیرالعباد إلی المعاد سنایی و هشت کتاب سهراب سپهری

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تحلیل قیاسی مفهوم سفر در سیرالعباد إلی المعاد سنایی و هشت کتاب سهراب سپهری

بستن منو