دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی محتوایی فردوس المرشدیه فی اسرار الصمدیه

قسمتی از متن پایان نامه :

 

مجوسان که دشمن شیخ بودند تصمیم به قتل شیخ می‌گیرند اما قبل از اجرایی شدن این نقشه ، شیخ آگاه می شود و در دیه کفو پنهان می گردد . مسلمانان که از غیبت شیخ ناراحت شده بودند ، تصور می‌کنند که توسط گبران به قتل رسیده است بنابرین جمع می شوند و مجوسان را گوش مالی می دهند و قصد هلاک آن ها را می کنند : «چون آن فتنه ساکن شد گبران و آتش پرستان و روسا و امراء ایشان جمع شدند و گواه محضر کردند و عدلان گواهی بر آن نبشتند و پیش فخر الملک فرستادند و در آن گواه محضر نبشته بودند که شخصی در کازرون پدید آمده است و حصاری ساخته است و مردم بسیار برسر خود جمع کرده است و سر فتنه انگیزی دارد و حکم ملک ، نمی شنود و در این وقت لشکری بسیار بر سر ما آورد و خانه های ما بسوخت و خراج از دیار بر گرفت احوال باز نمودیم تا ملک چه فرماید .چون این گواه محضر پیش فخر الملک بردند فخر الملک جواب گواه محضر باز کرد و کسی را بفرستاد و شیخ را به شیراز خواند . »(محمود بن عثمان ، 1333 : 105 )

البته آن گاه شیخ بر خلاف عقیده و نظر اصحاب و یاران به خدمت فخر الملک رسید چنان آداب خدمت را به جای آورد و چنان اندیشمندانه و حساب شده به سوال‌های فخر الملک جواب داد که در همان جلسه فخرالملک شیفته‌ی شیخ می شود و می گوید : « روی این مرد نه به روی فتنه انگیزان می ماند. »(همان:109) بنابر این « بعد از آن فخر الملک مرا نوازش کرد و گفت : برخیز و برو و بعد از این چنین کن که فرمودم . گفتم چنین کنم .»(همان:110)

این دیدار در فخر الملک تاثیر به سزایی داشت تا جایی که از برکات شیخ ، او نیز از جمله‌ی مریدان او قرار گرفت و به زیارت شیخ رفت : « سال دیگر فخر الملک قصد اهواز کرد و راه خود به جانب کازرون انداخت از برای زیارت شیخ مرشد ، قدس الله روحه العزیز ، چون به کازرون رسید شیخ مرشد او را استقبال کرد با اصحاب .» (همان:111)

 

2-1-19-باب هجدهم

محمود بن عثمان در این باب از مشرف شدن شیخ مرشد به حج می گوید . رفتن شیخ به حجاز و زیارت خانه ی خدا نیز از طرف او خالی از کرامات نیست .آن گاه که او قصد حج  می کند ، این مسأله را با شیخ ابوعلی حسین اکار در میان می گذارد اما شیخ در جواب او بیان می دارد که هنوز وقت آن نیست ، زیرا شرایط آن برای شما مهیا و آماده نیست و شیخ زمان آن را می پرسد و شیخ ابوعلی اکار می گوید : « هرگاه که ترا اوام نباشد و حاصل کرده باشد نفقه از برای راه ، شاید که به سفر روی .»(همان:113)

اتفاقا آرزوی شیخ خیلی زود به وقوع می پیوندد و لطف خداوند شامل حال او می‌شود. شیخ مرشد می‌گوید : « هم در آن سال خدای تعالی اوام من سهل گردانید و مرا دوستی بود و نام حسین بن نصر بقال بود و او از نورد کازرون بود ، یک روز بیامد و هفت صد درهم بیاورد و گفت یا شیخ این درهم خاص از برای توست تا نفقه کنی در راه حج . »(محمود بن عثمان ، 1333 : 113 ) به این ترتیب شیخ مرشد با اجازه ی حسین اکار به حج مشرف می شود .

 

2-1-20-باب نوزدهم

این باب به اخلاق و محسنات شیخ مرشد اختصاص دارد . محمد بن عثمان ضمن بر شمردن برخی از خصلت ها و ویژگی های اخلاقی شیخ ، نظیر رفتار متانت آمیز با دشمنان خوش رفتاری با غریبان ، کمک و دستگیری دیگران ، تواضع و فروتنی ، جوانمردی و سخا و صبر و تحمل شیخ را که بیشتر با کرامات او پیوند دارد ذکر می کند .

 

2-1-21- باب بیستم

در این باب از کتاب فردوس المرشدیه ، از نخستین مجلس وعظ شیخ مرشد سخن گفته شده است . آن چنان که محمود بن عثمان روایت می کند ،شیخ در ابتدای کار از وعظ گفتن شرم داشت و برایش سخت بود که برای حاضران مجلس خبری یا حکایتی را روایت کند :

« و گفت روز جمعه در خدمت شیخ مرشد حاضر می‌شدم در مسجد جامع شهر کهنه و شیخ مرشد را می‌گفتم تا از برای حاضران مسجد گوید یا خبری یا حکایتی روایت کند و شیخ قدس الله روحه العزیز منع می کرد و شرم می‌داشت که سخن گوید و من همیشه بدین ایستاده بودم و با خدمت شیخ می گفتم تا آن زمان که اجابت کرد . »(همان:124)

بعد از آن روزهای جمعه ، شیخ بعد از نماز در مسجد می ایستاد و برای حاضران وعظ می‌گفت . او در آغاز در مسجد جامع شهر کهنه این کار را می کرد اما پس از آن که با قصه گویان آنجا اختلاف پیدا کرد از مردم در خواست کرد هر کس که مشتاق شنیدن سخنان ایشان است به نورد بیاید و از آن پس مجلس وعظ شیخ مرشد در نورد برگزار شد. ( همان : 125 )

2-1-22-باب بیست و یکم

اما به راستی واعظان آن گاه که بر سر منبر قرار می گیرند چه می گویند . درون مایه و محتوای سخنان آنان چه می تواند باشد . شیخ مرشد نیز به عنوان واعظ به حاضران در مسجد خود چه می گفته است. این باب از کتاب فردوس المرشدیه به این امر می پردازد و مضامین سخنان شیخ مرشد را در مجالس وعظ عنوان می کند.

شیخ مرشد ، پس از شروع مجلس با نام خدای یکتا ، ابتدا حاضران را پند و نصیحت می‌کرد : « گفت : ای مردمان جهد کنید که اگر همه‌ی کون از شما فوت شود شما دست از دامن بزرگان تحقیق ندارید و جهد کنید تا از سابقان باشید و اگر نتوانید باری بکوشید تا از دوستان ایشان باشید که روز قیامت مرد با آن کس خواهد بود که دوست داشته باشد.» ( محمود بن عثمان ، 1333 : 128 )

آن گاه پس از وعظ به تفسیر آیاتی از قرآن می پرداخت و مضمون و محتوای آن ها را برای حاضران شرح و تفسیر می کرد تا آنها بهتر بتوانند معانی و پیام کلام خداوند را در یابند . به عنوان مثال شیخ در تفسیر آیه‌ی 22 سوره ی زمر گفته است : « مومن به نور دل به بیند آن چه بالای هفت آسمان است و به چشم صورت نه بیند . زیرا که آخرت و ملکوت غیب است و نور دل ، غیب است و غیب جز به دیده ی غیب نتوان دید.»(همان : 129 – 130 )

در این باب چندین آیه از قول شیخ مرشد تفسیر شده است .

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

الف ) اهداف علمی : تبیین جایگاه کتاب فردوس المرشدیه در میان آثار عرفانی

ب ) اهداف کاربردی : از این تحقیق می‌توان در حوزه‌های زیر استفاده کرد :

  1. در حوزه‌ی تذکره‌ها و زندگی‌نامه‌های عرفانی
  2. در حوزه‌ی شرح و تفسیر متون عرفانی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه بررسی محتوایی فردوس المرشدیه فی اسرار الصمدیه

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه بررسی محتوایی فردوس المرشدیه فی اسرار الصمدیه

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :بررسی محتوایی فردوس المرشدیه فی اسرار الصمدیه