دانلود پایان نامه ارشد رشته ادبیات در سایت ارشدها

عنوان کامل پایان نامه :

تک نگاري آثار اصغر الهي

قسمتی از متن پایان نامه :

 

پيرنگ پويا در داستان کوتاه «راننده و گودال» از مجموعه « حکايت عشق و عاشقي ما» به خوبي مشهود است و هيجاني که از خواندن متن آن مخاطب را تحت تأثير قرار مي­دهد نشان­دهنده­ي پويا بودن پيرنگ آن است:

« راننده جواب نداد. صورتش در آينه نبود. شانه­هايش تکان مي­خورد. مرد تکيه داد به پشتي صندلي و فکر کرد: شايد وارد باشد ». (الهي، 1386: 21)

« همچنين توجه داشته باشيد که پيرنگ با « داستان» تفاوت دارد- به اين معنا که پيرنگ، چکيده بسيار کوتاهي از ترتيب زماني وقايع يک اثر ادبي است. زماني که ما داستان يک اثر ادبي را خلاصه مي­کنيم، مي­گوييم ابتدا اين واقعه رخ مي­دهد بعد فلان واقعه روي مي­دهد. فقط در صورتي که چگونگي ارتباط وقايع، شيوه بيان، نظم دادن همه موضوعات يا طرز نظم يافتن آنها براي دست­يافتن به تأثيرات مورد نظر را تصريح کنيم، در آن­صورت چنين چکيده­اي، يک پيرنگ خواهد بود». (آبرامز، 1384: 272-273)

«صورت­گرايان روسي براي آن­که تمايز ميان مصالح خام و باز­آرايي زيبايي­شناختي اين مصالح در داستان را نشان دهند از مفاهيم داستان و پيرنگ بهره گرفتند. تفاوت اساسي اين دو مفهوم از نوع برخورد با ترتيب زماني و عليت ريشه مي­گيرد. در «داستان» رخ­دادها بر اساس توالي زماني و عليت به يکديگر مربوط مي­شوند. در«پيرنگ» نظم تقويمي رخدادها و پيوند­هاي علي آن­ها با يکديگر به هم مي­خورد، و نظم و ترتيب متفاوتي ميان آن­ها برقرار مي­شود». ( مکاريک116:1390)

«طرح يکي از عناصر اصلي قصه، نمايشنامه و شعر است. طرح را اينگونه تعريف کرده اند: « در نمايشنامه، شعر و يا داستان طرح عبارت است از نقشه، نظم، الگو و شمايي از حوادث. به عبارت ديگر حوادث و شخصيت­ها طوري در اثر شکل مي­يابند که باعث کنجکاوي و تعليق خواننده يا بيننده شود. خواننده به دنبال تعقيب حوادث است و مي­خواهد علت وقوع آنهارا بداند. از نظر زباني طرح داراي سه زمان دستوري است: چرا آن حادثه اتفاق افتاد؟ چرا اين ماجرا دارد اتفاق مي افتد؟ و يا اصلاً حادثه اي اتفاق خواهد افتاد؟»                            ( اخوت، 1371: 36)

« مي­توان گفت که ارتباط ميان رويدادهاي داستان با طرح همانند درج رويدادهاي زندگي در تاريخ است: يعني طرح همانند تاريخ با حذف و اضافه کردن روبه­روست. اي.ام فورستر معتقد است که طرح، داستان نيست بلکه ساختمان منطقي، فکري و سببي آن است. بنابراين، طرح، همان رمان است در جنبه ي معقول و منطقي خود و نياز به راز دارد، و البته اين راز بعدها آشکار خواهد شد. نتيجه اين که داستان توالي حادثه است آن­گونه که واقعاً اتفاق افتاده­ است و زمان آن خطي و مسلسل است. در صورتي که در طرح زمان دستکاري مي­شود و واقعيت به صورت تکه­تکه و جا­به­جا عرضه مي­شود. طرح واقعيت اثر است در حالي­که داستان خود واقعيت است. در طرح نويسنده مي­تواند نتيجه را قبل از علت بيان کند، ويا آخر را قبل از شروع بياورد و مکانيسم آن ارتباط تنگاتنگي با نوع ادبي دارد و از نوعي به نوع ديگر متفاوت است. به طور مثال در رمان هاي روان­شناختي، نويسنده ابتدا حالات شخصيت را توصيف مي کند و بعد وقايع و حوادثي را که باعث به وجود آمدن اين حالات شده است براي خواننده بازگو مي­کند». ( اخوت،42:1371) که اين ويژگي در رمان سالمرگي به خوبي ديده مي­شود:

« زني گفت نفس بکش. نفس بکش. از بچگي اين جمله را شنيده بودم. تو خواب و بيداري، حتي وقتي که گرم بازي بودم. سينه­ام به خس خس مي­افتاد. نفس گلوله­اي مي­شد و گلويم را مي­گرفت. از درد سينه به خودم مي­پيچيدم». (الهي، 1386: 9)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

بررسآثار اصغر الهي در دو دسته­ي رمان­ و مجموعه داستان­هاي کوتاه، مورد تحليل­هايي از لحاظ فرم، محتوا، عناصر داستاني، نکات برجسته­ي روان­شناسي از ديدگاه فرويد، يونگ و آدلر و جامعه شناسي از ديدگاه گلدمن

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد)

 پایان نامه تک نگاري آثار اصغر الهی

دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه (فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت PDF)

 پایان نامه تک نگاري آثار اصغر الهی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود پایان نامه از لینک زیر

لینک متن کامل پایان نامه رشته ادبیات با عنوان :تک نگاري آثار اصغر الهي